10 vragen aan Jos van Lange IR n K1 KI KI Kj KI El Wie is Jos van Lange (47)? Hoe ziet uw loopbaan eruit Wat is de ambitie van de PME's? Tegen de laagste kosten? Zorgen over het marktaandeel hypotheken Maar dat is toch 'eigen concurrentie'? Vanwaar de relatief lage internetspaarrente? Ergernissen (bancaire) praktijk? Hoe is de relatie PME's en Marktmanagement? •l Hoe beleeft u de coöperatie? B B 12e jaargang 2003 04 Fotografie Esther Pennarts 'Een geboren Tukker (Vroomshoop, red.), getrouwd en drie kinderen - waarvan twee in de puberteit - die me behoorlijk scherp houden. Ik ben tamelijk veeleisend en lastig voor mijzelf en mijn omgeving, maar vanuit de intentie om elkaar te versterken. Mijn vrije tijd besteed ik met name aan het thuisfront en aan tuinieren, lezen en tennissen. Ik knoei graag wat in de grond. Dat ontspant en brengt me soms op ideeën.' 'Na mijn studie macro-economie in Tilburg koos ik als 24-jarige zeer bewust voor de Rabobank. Mijn loopbaan begon bij Economisch Onderzoek, daarna werd ik overlegcoördinator voor gesprekken met DNB. Daarop stapte ik binnen de Rabo als een van de eerste macro economen in de controllerswereld. Dat bracht me tot plaatsvervan gend hoofd Financieel Economisch Beheer. Aansluitend werd ik ten tijde van 'Visie '98' lid van het managementteam Financieel Advies, daarna segmentmanager Huis&Hypotheekadvies, om vervolgens mee te bouwen aan de hernieuwde inrichting van RNAB met de scheiding tussen Marktmanagement en de Product Markt Eenheden. Bij de PME's heb ik aan de wieg gestaan van de PME Financieren; inmiddels leid ik alle PME's binnen Rabobank Nederland.' 'Ter ondersteuning van het marktleiderschap willen we als PME's de best werkende "fabriek" voor bancaire kernproducten zijn en blijven, dus op het gebied van betalen en sparen, financieren en effecten.' 'Als PME's gaan we voort met'lean en mean"te blijven. Als criterium geldt "operational excellence'.'dus goede producten met een juiste prijs-kwaliteitverhouding. Daarbij hebben we te maken met veelei sende en kritische klanten, die terecht scherp op de kosten letten. Uit het feit dat inmiddels bijvoorbeeld 300 banken meedoen aan het Servicecentrum Hypotheken, mag blijken dat onze aanpak werkt. Dit leidt tot verdere productiviteitsstijging en efficiency van onze groep.' 'Zeker, want een woninghypotheek is hét ankerproduct in de financi ële dienstverlening aan particuliere klanten. Daarmee is het een kern activiteit van de banken en dus ook van de PME's. Het is tevens de kurk onder de financiële resultaten van de lokale banken. De zorg is dat met name kleine nieuwe spelers - niet meer alleen via tussenper sonen, maar inmiddels ook via internet - knabbelen aan het markt aandeel van alle grootbanken. Gelukkig wordt ons totale marktaan deel op groepsniveau behoorlijk ondersteund door dat van Obvion.' Besturen managen 10 vragen aan... functie directeur productmarkteenheden (PME's) Rabobank Nederland e mail j.h.p.m.lange@rn.rabobank.nl 'Van kannibalisatie is niet of nauwelijks sprake. Door Obvion kunnen we op het niveau van de Rabobank Groep de mogelijkheden van multidistributie in de hypothekenmarkt door verkoop via tussenper sonen goed benutten. De zorg bij banken zou zich allereerst moeten richten op de verkoopkracht, die tot eenderde lager is dan bij franchi- seondernemers in hypotheken. Dat vormt voor ons de grootste bedreiging op hypothekengebied, daarna de kostenbelading.' 'We zijn in Nederland ook absoluut marktleider bij (internet)sparen. Het is bedrijfseconomisch gezien bij de huidige rente relatief duur geld voor de bank, waarbij het volume-effect in ons nadeel werkt. Andere marktpartijen lokken klanten soms met een tijdelijke hogere internetspaarrente en doen dat veelal niet erg transparant. Je ziet de tarieven nu overigens dichter bij elkaar komen. Daarnaast bieden wij als dé internetbank veel meer als je kijkt naar zaken als betalingsver keer, betalen - met gratis pinnen, ook in het buitenland - beleggen, hypotheekinformatie en consumptief krediet.' 'We acteren volgens "afspraak afspraak',' maar ik merk - nog vaker dan me lief is - dat het zo niet altijd werkt. En als we afspraken dan niet nakomen of als er problemen zijn, dan ontbreekt soms het urgentiegevoel.' 'Vergelijk je de PME's met Douwe Egberts die prima producten fabri ceert voor een redelijke prijs, dan is Marktmanagement te zien als Albert Heijn die bepaalt wat, waar en wanneer op het Raboschap komt. Dat bijt soms een beetje: waar de PME's vanuit bijdrage aan marktleiderschap de invalshoek van producten, processen en ICT- systemen voorop stellen, redeneert Marktmanagement vanuit brede re marketingoptiek en koopt zij scherp in met bij voorkeur niet al te veel productvarianten.' 'Lang geleden was ik secretaris bij een vorige coöperatiediscussie. Sindsdien heb ik het coöperatieve leren kennen en leren waarderen. Ik ben echt trots op de Rabobank en kan me niet goed voorstellen dat ik elders zou werken. Voorop staat dat we elke klant goed bedie nen. Het verschil met leden zit'm wat mij betreft in de extra'personal touch' naar hen en de betrokkenheid bij de bank van hen. Kortstondige kortingsacties voor leden of speciale producten zoals de Rabo-Ledencertificaten vind ik prima, maar liever geen duurzaam anders geprijsde bancaire basisproducten.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2003 | | pagina 13