'Klantperspectief en collectief belang vergen regie op fusiebewegingen' De stelling Visie Rabobank 2005+ Herinneringen aan de toekomst Onbevooroordeeld toetsen Fokkeline Padmos Thema: Visie Rabobank 2005+ Fotografie Anne Morèl, Esther Pennarts B&B 12e jaargang 2003 04 functie j oud-directeur AOC Terra College functie Rabobank bestuursvoorzitter Emmen e-ma wi.kwakernaak@planet.nl Deze ogenschijnlijke tegenstelling was mijn eer ste gedachte bij de begrippen 'klantperspectief' en 'collectief belang'. Als peilers van onze al meer dan 100 jaar oude coöperatie behoeven we niet stil te staan bij het'bestaansrecht'van deze items. Wel relevant is de plaatsing ervan in het huidige tijdgewricht gericht op de - nabije - toekomst. Bij de discussienota Visie 2005+ heb ik het 'van buiten naar binnen denken' nadrukkelijk erva ren. Dit betekent actief anticiperen op het ver wachtingspatroon dat onze klant/lid nu en straks heeft van de kwaliteiten en adviezen van zijn financiële dienstverlener. Dit stelt harde eisen stelt aan een bepaalde minimale (liever: optimale) bankomvang. Dat is voor mij een gegeven. Evenzo ligt hier de link met het (imago)belang van onze organisatie. Inzake fusies hebben de achter ons liggende jaren geleerd dat fusieregels veel ruimte laten voor interpretatie(verschillen): er is - of was - altijd wel een acceptabele (subjectieve) mouw aan te passen.Om de onwenselijkheid van defusies te voorkomen is een strakke regie bij fusies, gericht op een nieuwe 'Rabokaart van Nederland', noodzakelijk. Een regie die geba seerd is op regionaal maatwerk met herkenba re cohesie tussen sociale, economische en cul turele aspecten in de nieuwe (werk)gebieden. Maar ook een regie die een evenwichtige ont wikkeling binnen onze Rabo-organisatie voor staat. Dit vereist eveneens een kritische blik op een ongebreidelde groei van banken. Sinds 1 juli zijn de Rabobanken Oost-Duiveland en Schouwen-Zierikzee gefuseerd tot de Rabobank Schouwen-Duiveland. Ooit waren er tien Rabobanken op Schouwen-Duiveland. De argumenten van voorgaande fusiebewegingen golden ook deze keer weer, met als belangrijkste: voor de klant willen we de kwaliteit van en conti nuïteit in de dienstverlening garanderen. Zo functie algemeen directeur Rabobank Schouwen- Duiveland e mail F.Padmos@schouwen-zierikzee.rabobank.nl doorredenerend zou dit betekenen dat er straks nog één Rabobank in Zeeland is. Voor iedere Rabobank dient het klantperspectief voorop te staan. Onze doelstelling is immers klantwaarde leveren. Wij willen de klant kwaliteit, toegevoeg de waarde bieden. Daarvoor moeten we de klant kennen. En mede daarom moeten en willen we lokaal betrokken zijn. De leden van de colleges en de medewerkers van de bank kennen de loka le markt als geen ander. Wij zijn geworteld in de lokale gemeenschap, onze leden houden ons lokaal betrokken. Elke Rabobank staat voor kwa liteit en voor lokale betrokkenheid. Dat is een collectief belang. Binnen de organisatie dient in mijn ogen als collectief de benodigde minimum - of beter optimum - kwaliteit bepaald te wor den waarover een lokale bank dient te beschik ken. De lokale blik biedt, wat kwaliteit betreft, een beperkter zicht dan een collectieve blik van afstand. Een helicopterview geeft letterlijk perspectief. Voor een goede balans tussen de gewenste kwaliteit in dienstverlening en lokale betrokkenheid is regie nodig. Een regie die onbevooroordeeld fusiebewegingen toetst.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2003 | | pagina 10