'W r stad verovere 'W De ambitie van Rabobank Amsterdam ,*1, De ambitie van... Vertolkers van de ambitie: Joop Saan drs. Willem Cramer Vorig jaar nam Willem Cramer het roer bij Rabobank Amsterdam over en nu wil de bank eind 2006 haar klantenbestand hebben verdubbeld. In tegenstel ling tot de trend en op aangeven van de leden is de bank voornemens het kantorennet uit te breiden.'Maar de beleving van het merk Rabobank werkt hier eerder remmend dan bevorderend', aldus bestuursvoorzitter Joop Saan. Niet in beeld Klantwaarde/markt Fotografie Esther Pennarts, Anne Morèl B B 12e jaargang 2003 03 LONDON I 44 jaar was negen jaar lid van de raad van toezicht alvorens hij september vorig jaar werd benoemd tot voorzitter van het bestuur. In het dagelijks leven is hij algemeen directeur van het gespecialiseerd transportbedrijf Koninklijke Saan, een familiebedrijf dat inmiddels meer dan 100 jaar bestaat. Naast zijn bestuurlijk werk voor de Rabobank is Saan onder meer voorzitter van de bedrijvenvereni ging in Diemen en bestuurlijk actief voor VNO- NCW Amsterdam en Noord-Holland, e-mail saan.jtm@saan.nl 41 jaar heeft een brede Rabobankonderstroom. Na zijn studie begon hij in 1985 als trainee bij het toenmalige Centrale Bankbedrijf. Daarna ging hij aan de slag bij het directoraat Buitenland en was vervolgens van 1991 tot 1999 voor Rabobank International op diverse posten en in diverse landen werkzaam in het buitenland. Niet lang daarna maakte hij de overstap naar Rabobank Grootbedrijf. In 2002 werd hij benoemd tot algemeen directeur van Rabobank Amsterdam, e-mail I W.F.C.Cramer@amsterdam.rabobank.nl e zijn druk bezig met het oplossen van de puzzel', zegt Cramer. 'Amsterdam is een stad van uitersten met een extreme demografische verdeling.' Enerzijds is er een concentratie van mini ma in sommige wijken, anderzijds is er het fenomeen van de grachtengordel. De BV Gezin heeft de stad verlaten en zit nu voor het grootste deel in Almere. 'De sterke, 'middle of the road', eigen schappen van de Rabobank werken tegen ons', vervolgt Cramer. Merkonderzoek in steden als Amsterdam en Rotterdam toont aan dat de grootstedeling een afwij kende merkbeleving van de Rabobank heeft. 'We zijn niet zichtbaar, onze aan wezigheid als stadsbank wordt nauwelijks ervaren.' Saan, wiens bedrijf zelf 40 jaar bij de concurrentie zat, weet dat uit eigen ervaring. 'In Amsterdam zijn we de boe- renbank, de bank van buiten. We zijn gewoon niet in beeld. Niet bij de mini muminkomens, die zitten bij de Postbank, niet bij de vermogende klant, die kiest voor Van Lanschot en Mees Pierson. Ook bij het bedrijfsleven staan we te weinig op de shortlist.' De BV Gezin, het traditione le Rabosegment - buiten de grote stad het leeuwendeel van de bevolking - is in Amsterdam beperkt tot ongeveer 20%. 'Daar hebben wij dus zo'n 17% van en that's it', aldus Cramer.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2003 | | pagina 8