r Zeer krachtige agrarische bank Column Sjors Kruiper Berichten B&IJ 12ejaargang 2003 03 Fotografie NFP-Photography Klantwaarde markt functie Rabobank directeur Food Agribusiness Rabobank Nederland e-mail sjors.kruiper@rabobank.com Als 'relatief onbekende' werd drs. ing. SJ. Kruiper (44 jaar) onlangs benoemd tot directeur Food Agri Rabobank Nederland. Daarmee is hij het nieuwe Rabo-gezicht rich ting de Nederlandse agrarische sector in de volle breedte, dus van primaire landbouw tot en met de toeleverende en verwerkende industrie.Toch werkt de geboren Fries (St. Nicolaasga), na functies bij Unilever en Koopmans Koninklijke Meelfabrieken, al sinds 1990 binnen Rabogelederen. Zo was hij manager bedrijven Rabobank Achtkarspelen, directeur zakelijke relaties Rabobank Heerenveen en tot voorkort adjunct-direc teur Food Agribusiness bij Corporate Clients. 'Om op lange termijn competitief te blijven, moet de agrarische sector zich als geheel nog meer richten op de marktspecifieke vraag van consu menten. Daarnaast dient het agricomplex te blij ven zorgen voor voldoende inbedding in de Nederlandse samenleving. Het gaat dan om zaken als ketenproductie, traceerbaarheid, voed selveiligheid en het inspelen op maatschappe lijke componenten als welzijn, natuur en milieu. Dat is onze kracht en het geeft ons een voor sprong. Het toetreden van andere landen tot de EG behoeft op voorhand geen bedreiging te betekenen; het is een afzetmarkt erbij. Ik ben dus positief. Het vasthouden aan buikproductie zie ik op termijn wel als grote bedreiging voorde Nederlandse landbouw. Binnen onze bank tref ik soms doemdenken en een soort minderwaardigheidscomplex aan. Dat is echt nergens voor nodig: we zijn een zeer krachtige agrarische bank. We moeten onze kwa liteiten trots durven tonen en onze bescheiden heid afschudden. Verder is geen tijd te verliezen met interne tegenstellingen, willen we ons markt leiderschap bestendigen. We laten niet zomaar markt afpakken door andere banken! Natuurlijk blijft de agrarische kredietverlening plaatsvinden op grond van zakelijke en continuï teitsdoelstellingen. En onder continuïteit versta ik ook maatschappelijke aspecten. We zullen als Rabobank waar nodig extra actief op de markt opereren en voorop lopen bij ontwikkelingen. Zo zien we bij bedrijfsovername dat traditionele patronen snel veranderen: de koppeling van pro- ducen t en eigenaar zal niet langer vanzelfspre kend zijn. Daar kunnen we op inspelen met inno vatieve financiële producten, aangepast op de opeenvolgende levensfasen van het bedrijf. Ook onderzoeken we de rol van durfkapitaal bij bedrijfsovername. De vogelpest is zeer ingrijpend voor alle betrok kenen en hun bedrijven. Het treft niet alleen een derde van de pluimveehouderijbedrijven met kip pen, kalkoenen en eenden, maar het heeft ook ernstige gevolgen voor broederijen en slachterij en. Dit nog los van de sociale en emotionele con sequenties, ook voor Rabo-medewerkers. Wat dat betreft had ik in deze functie liever een andere start gewenst. Met de wetenschap van vandaag ben ik echter overtuigd van de grote veerkracht van veel bedrijven in deze sector die ook vogel pest te boven zullen komen. Als marktleider in de agrarische sector en vanuit ons coöperatieve karakter, zullen we als Rabobank ons uiterste best doen om zo lang mogelijk achter onze klanten te blijven staan. Betrokken, maar ook zakelijk. Denk aan het ver ruimen van de kredietfaciliteiten zonder extra voorwaarden ofander(e) oplossingen waarbij we als Rabobank echt verder gaan dan andere!' Ledenbarometer: 1,2 miljoen gepasseerd Het totale ledenaantal van de Rabobanken is de grens van 1,2 miljoen gepasseerd. Eind mei 2003 waren 1.100.297 natuurlijke personen en 102.087 organisaties als lid geregistreerd. Samen zijn dat 1.202.384 leden. Op dat moment stonden ook nog 12.949 aspirant-leden in de boeken. Ten opzichte van de referentiedatum 6 mei 2000 - vlak voor de eerste emissie van ledencertificaten - was het ledental eind mei 2003 met 715.740 toegenomen. Nu de doelstelling van 1,2 miljoen leden is bereikt, wordt het accent verlegd naar het versterken van ledeninvloed en -betrokken heid, en naar het verdiepen van de klantrelatie. Zo zal het magazine U per augustus uit sluitend aan leden worden toegezonden. Uiteraard blijft een aanwas van het ledental welkom om het draagvlak voor het coöperatieve bankieren verder te ver breden. Begeleidingscommissie Coöperatie Aangelegenheden (BCA) Uit de BCA-vergadering van 11 april: Naar aanleiding van een uiteenzetting over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen door Bouwe Taverne van het directoraat Duurzaamheid en Maatschappelijke Innovatie, concludeerde de BCA dat Coöperatie en MVO 'familie'van elkaar zijn en elkaar kunnen verster ken, vanwege hun gedeelde focus op de samen leving en de betrokkenheid van de banken daar bij. Voorwaarde hierbij is wel, dat beide geen 'truc' zijn, maar vanuit de genen worden geprak tiseerd en dus authentiek zijn. De BCA stelde met instemming vast dat gewerkt wordt aan een meer tastbaar en meetbaar maken van MVO. Deze ontwikkeling helpt MVO te trekken uit de louter ideologische sfeer en dichter te brengen bij de dagelijkse bancaire gang van zaken, dus 'de business'. vervolg op pagina 11

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2003 | | pagina 7