Aansluiting toezichthouders Led en voordeel primair in financiële producten hij op. 'Daar is een wereld te winnen. We moeten onze talenten ontwikkelen en groepsbreed inzetten. Daar laten we met MDC nu eindelijk een systematische aan pak op los.' Hij is niet doof voor kritiek. 'We moeten nooit uit het oog verliezen dat het om mensen gaat', waarschuwt hij. 'Mensen moet je niet degraderen tot dos siers.' Hij beklemtoont dat een ambtelijke benadering uit den boze is. 'Met een papieren tijger is niemand geholpen. De gewekte verwachtingen moeten worden beantwoord op een overzichtelijke, directe en bovenal persoonlijke manier.' Betrek leden bij de core-business Hoewel het Rabo-eigene in zijn ogen vrij fundamenteel staat verwoord in het kader voor het Jaarplan ABB 2004, is Moerland blij dat de kleine kringen en de CKV uit drukkelijk aandacht voor het ledenbeleid hebben gevraagd. 'Rabobank Nederland wordt nu aangespoord hen op dit wezen lijke punt goed te ondersteunen.' Hij wijst erop dat ze daarbij zelf het voortouw heb ben. 'Niet de kwantiteit maar de kwaliteit in het ledenbeleid is de echte uitdaging. Ledenbetrokkenheid is knap lastig te orga niseren. Het Adviescentrum Coöperatie- Kort na zijn aantreden was Moerland aanwezig bij een bijeenkomst van de raden van toezicht van de Kring De Veluwe.'Een prima initiatief. Je ziet dat toezichthouders zoeken naar een goede invulling van hun functie. Enerzijds winnen zij aan belangrijkheid en moeten ze aan scherper wordende eisen voldoen. Anderzijds is het nood zakelijk dat ze op een zekere afstand staan. Dat kan begrijpelijk een wat merkwaardig gevoel geven. Daarom is het belangrijk om de toezicht houders anderszins bij de organisatie te betrek ken. Bij belangrijke projecten, zoals nu Visie 2005+, is participatie van de toezichthouders van Ontwikkeling is energiek en creatief bezig met allerhande manieren om het ledenbe leid handen en voeten te geven.' Hij bena drukt dat het betrekken van de leden bij onze core-business voorop moet staan: 'coöperatief bankieren is de hoofdzaak. Als coöperatieve bank hebben wij het instrument van rechtstreekse toetsing. Betrek dus de leden bij de vraag hoe we ze het beste kunnen helpen bij het waarma ken van hun ambities. Coöperatief bankie- Moerland onderstreept dat ledenvoordeel pri mair moet zitten in de aard van de financiële dienstverlening zelf. Verder kan aan specifieke producten worden gedacht.'Met de ledencerti ficaten hebben we een onomstreden sterk ledenproduct aan de creditzijde. Maar ook aan de debetkant hebben we al twintig jaar een ledenproduct in de vorm van de stimulering slening, die we via ons Garantiefonds verstrek ken. Met een communicatieoffensief denken we dat product nieuw leven in te kunnen bla- zen.'Ten aanzien van een ledenvoordeelreke- ning is het wachten op de pilot die tot het eind van dit jaar bij vier banken loopt. Natuurlijk zijn leden, direct dan wel indirect, ook gebaat bij de enorme schat aan initiatieven gericht op maat schappelijke doelen die door de lokale banken zelf, hun Rabobank Foundation en het Rabobank Projectenfonds worden ontplooid. Een directe noodzaak om hierin tot clustering te komen, ziet hij niet, wel zullen deze extra's veel zelfbewuster moeten worden uitgedragen. De gedachte om leden invloed te geven op de bestemming van gelden voor maatschappelijke doelen, spreekt hem aan:'dat getuigt van een plek midden in de samenleving. belang en wenselijk. Daarom zijn ze ook uitgeno digd voor de consultatiebijeenkomsten.' Moerland wijst erop dat lokale aansluiting ook heel goed verkregen en behouden kan worden door niet alleen de directeurbestuurder - zoals kennelijk nogal eens gebeurt - maar ook de bestuursvoorzitter of zelfs het gehele bestuur aanwezig te laten zijn bij de vergaderingen van de raad van toezicht. Als in vennootschapland een raad van commissarissen vergadert, is ieder lid van de raad van bestuur daarbij aanwezig. Daar wordt de agenda zonder meer op aange past.' ren is niet iets voor vrijdagmiddag kwart voor vijf, maar doe je de hele week.' Het effect van het ledenbeleid moet zijn dat de dienstenafname wordt opgevoerd. 'Hoe meer de leden afnemen, des te beter doen we het.' Hij ziet geen enkel conflict tussen blauw en oranje. 'Goede klandizie en lidmaatschap liggen in het verlengde van elkaar. Betekenisvolle relaties met leden werken uit in het voordeel van de hele Rabobank Groep.' Het zo snel berei ken van de oorspronkelijke doelstelling van 1,2 miljoen leden, stemt hem tevre den. Een exacte begrenzing is in zijn den ken nodig, noch mogelijk. Hij constateert dat iedere editie van 'U' zorgt voor een nieuwe stroom leden, terwijl ook de emis sies van ledencertificaten telkens een geweldig effect laten zien. 'Laat de klan tencoöperatie maar groeien. Maar zorg wel voor betrokkenheid! Alleen zo krijgt het coöperatief bankieren nieuwe impul sen en ontwikkel je nieuwe manieren om naar de dingen te kijken.' Zo spreekt bij voorbeeld het idee om in micromarkten nieuwe, kleine coöperaties te helpen oprichten hem aan. 'Coöperatief bankie ren gaat van onderop!'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2003 | | pagina 6