IJkpunten voor lokaal bestuur B B 12e jaargang 2003 03 Fotografie Esther Pennarts wat Rabobank Nederland de lokale ban ken ter ondersteuning aanbiedt.' 'We staan onder zware druk', oordeelt hij. 'Andere banken herijken hun aanwe zigheid in de markt, nieuwe niche-players treden toe. Velen proberen de succesfor mule van de Rabobank te imiteren en dichterbij de klant te komen. Met Visie Rabobank 2005+ gaan we in het tegenof fensief. We zoeken nieuw evenwicht tus sen het benodigde professionalisme en onze unieke lokale verankering.' Tot zijn genoegen kan hij vaststellen dat lokale banken dat haarscherp zien. 'Het vesti- gingenbeleid is lokaal een hot item. In de opschalingtendens om concurrerend te blijven, wil men het Rabo-eigene beslist vasthouden en uitbouwen.' Hij waar schuwt dat het om een kwetsbaar even wicht gaat. 'Het beoogd professionalisme is redelijk goed hard te maken en cijfer matig te onderbouwen, maar de lokale verankering is veel minder tastbaar. Die mag niet ondersneeuwen.' Hij onderkent dat de positie van de loka le banken volledig onvergelijkbaar is met enkele decennia geleden. 'Maar de kracht is dat we onze eigen bank zijn gebleven. De lokale autonomie, of soevereiniteit zoals sommigen zeggen, is de kern van het coöperatief bankieren gebleven.' Hij ziet geen grond om daar nu voor te vre zen. Integendeel. 'Wij geloven in het pri maat van de aangesloten banken bij het bewerken van hun lokale markt.' Dat uit gangspunt zal volgens hem ook in de toe komst de sleutelfactor zijn. Bij de lokale banken ziet hij in de praktijk al mooie voorbeelden van nieuw evenwicht. 'We zien grote banken ontstaan, maar in dezelfde beweging worden in de nieuwe werkgebieden klantenkernen benoemd waarmee een specifieke band wordt onderhouden. Onder meer door een zichtbare aanwezigheid en een herken baar gezicht van een vestigingsdirecteur.' Met belangstelling ziet Moerland het debat over het lokaal bestuur tegemoet. Ook in deze proble matiek is het voor hem belangrijk dat de oplossin gen van onderop worden gedragen. Hij benadrukt nog eens de ijkpunten: slagvaardig bestuur, veran kering van ledeninvloed en deskundig en onafhan kelijk toezicht. Naar zijn mening hoeft niet perse overal hetzelfde sjabloon gevolgd te worden. 'Diversiteit is prima.' Daarbij kunnen bijvoorbeeld vormen als een ledenraad - met de bevoegdheden van de algemene vergadering - en een ledenad viesraad - als een meer informele variant - zeker een rol spelen. Een variëteit aan vormen hoeft de bestuurbaarheid van de organisatie niet te belem meren.'De vraag is hoe je er mee omgaat.' Hij wil niet vooruitlopen op de discussie over de Visie 2005+. Eerst zijn de banken aan het woord. Wel stipt hij belangrijke punten aan. 'We moeten werk maken van onze marktpositie in de grote steden, de grootzakelijke markt, de top van de parti- culierenmarkt en, last but not least, het verzekeren.' De allochtonenmarkt vormt daarbij een extra uitdaging. 'Als marktlei der moeten we ons ook in die markt als zodanig willen manifesteren. Bovendien is er geld te verdienen. En noblesse oblige: het is onze opdracht om ook midden in dat veld van onze samenleving te staan. Dat neemt niet weg dat het een moeizame markt is. Maar daar hebben we op zich zelf al meer dan 100 jaar ervaring mee. Als de Rabobank Groep de dingen goed doet, serieus klantwaarde wil leveren en marktleiderschap nastreeft, moeten we bereid zijn in die marktverovering te investeren met mensen en middelen.' Moerland legt bewust een zware klem toon op mensen. 'Allocatie van middelen is relatief eenvoudig, maar de medewer kers zijn in al deze ontwikkelingen cruci aal.' Onder de stevige onderwerpen in z'n omvangrijke portefeuille zit ook de mana gementontwikkeling voor het ABB. 'Een goede managementontwikkeling is een mes dat aan twee kanten snijdt', merkt

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2003 | | pagina 5