Strategie door de jaren heen A Terugblik o\ B&B 12e jaargang 2003 I 03 uitoefenen moet je dat doen. Ik kan zo mijn mening kwijt en de bank overtuigen van zaken die ik belangrijk vind.' Trouw bezoekt Di Trouw bezoekt De Groot de jaarlijkse leden vergadering.'Een goede manier om geïnfor meerd te worden, maar een echte dialoog is daar niet mogelijk. Een betere manier om met je leden te praten is in een klankbord groep.' Zelf had De Groot daarin enkele jaren terug zitting.'Met tien leden en de directie hebben we toen gepraat over bepaalde the ma's.' Ook LedenOnLine is een uitstekend instrument/Afstandelijker dan een klank bordgroep, maar je kunt wel veel onderwer pen de revue laten passeren. Bovendien kun je zelf bepalen wanneer je tijd hebt om te reageren.' Zelf logt De Groot enkele malen per maand in op het digitale platform. Vooral om te reageren op de stellingen.'Je geeft je mening en kunt reageren op de mening van andere leden. Zo ontstaat er vanzelf een dis cussie en daardoor zijn de discussiegroepen feitelijk overbodig. Belangrijk is dat de Rabobank straks terugkoppelt wat er met de discussie is gedaan.' De meeste reacties komen op stellingen die mensen direct raken, over bijvoorbeeld de openstelling van de bijkantoren, de ledeninvloed of een andere opzet van de ledenvergadering. Volgens De Groot heeft de Rabobank met LedenOnLine een sterk instrument in handen om zich te blijven onderscheiden.'Onder nemen doe je in een sociaal maatschappe lijke context. Dat moetje als bank serieus nemen, daarmee bewijs je datje midden in de samenleving staat en minder kil bent dan andere banken. Je moet maatwerk leveren, je onderscheiden met service.' Tevredenheid is er over de eigen Rabobanki'De bank hier doet haar best leden bij het beleid te betrek ken. Zo is er een eigen lokaal blad om leden bij te praten. Verder is de Rabo actief met sponsoring en draagt ze haar steentje bij aan sociale activiteiten.' Lof is er ook voor de pro ducten van de Rabo:'lk ben steeds weer ver rast door de innovatieve producten. Neem de Generatiehypotheek, hiermee speelt de Rabobank goed in op een actuele trend in de maatschappij. Door LedenOnLine goed in te zetten kan dat alleen maar verbeteren. Je krijgt als bank ongevraagd advies en laat de klant meedenken in je beleid.' Fotografie Afdeling Bedrijfshistorie Organisatie 'Marktleiderschap als ambitie', zo luidt de titel van het strategisch kader van de Rabobank Groep waarmee de centrale kringvergadering in oktober 2002 heeft ingestemd. Het was natuurlijk niet de eerste keer in de geschiedenis dat de Rabobank een strategie had ontwikkeld. Maar wanneer begon dat op systematische wijze? Uiteraard bestond al voor de fusie van 1972 het besef dat het beleid moest worden afgestemd op de veranderende maatschappelijke verhoudingen. En ook dat de dienstverlening aan nieuwe behoef ten moest worden aangepast. Maar een echt stra tegisch plan kwam pas daarna. De zogeheten Structuurcommissie, bestaande uit vertegenwoor digers van Rabobank Nederland en de lokale ban ken, speelde daarbij een hoofdrol. In haar eerste rapport, uit 1975, stelde de commissie dat de orga nisatie met regelmatige tussenposen een beleids visie zou moeten presenteren. In het tweede struc tuurrapport, dat het jaar daarop uitkwam, werd dit nader uitgewerkt. Het begrip'geïntegreerd organi satiebeleid', dat door sommige aangesloten banken als centralistisch en bevoogdend werd beschouwd, werd vervangen door de term 'gemeenschappe lijke beleidsplanning'. CKV 1977/Gérard Mertens Het beleidsplan 1978-1981 was het eerste vierja renplan in de geschiedenis van de organisatie.'Een experiment', noemde voorzitter van de raad van beheer Gérard Mertens het in de centrale kringver gadering van najaar 1977. Gewaarschuwd werd het plan vooral niet als een 'heilige koe' te beschou wen. Vier jaar later was de conclusie dat op financi eel en commercieel terrein de toenmalige voorne mens in grote mate werkelijk waren gerealiseerd. Sinds 1977 kwam de Rabobank bijna elk jaar met een beleidsplan dat gold voor de volgende vier jaren. Aanvankelijk bestond er nog een afzonderlijk plan voor de centrale bank, maar al snel beperkte de organisatie zich tot een 'beleidsplan van de gezamenlijke aangesloten banken', nu het'kader voor het Jaarplan ABB'. Vanaf het eerste beleidsplan heeft Rabobank Nederland een stafgroep gehad met als kerntaak het geven van strategische adviezen. Sinds 1984 is dat de stafgroep Strategie. Het was ook deze staf- groep die - in samenwerking met de raad van bestuur van Rabobank Nederland - het strategisch kader van 2002 heeft voorbereid. Niettemin nam de raad van bestuur onlangs het voorgenomen besluit om de stafgroep Strategie op te heffen. Dit besluit hangt samen met een gegroeid inzicht in de wijze van strategie voeren binnen de Rabobank Groep. Daarbij gelden de vol gende overwegingen: (1de strategievorming op groepsniveau is een primaire verantwoordelijkheid van de raad van bestuur; (2) de voorbereiding en het monitoren van de strategie op groepsniveau is te beleggen bij reeds bestaande eenheden of tijde lijke'task-forces'; (3) de uitvoering van de strategie is een primaire verantwoordelijkheid van de bedrijfsonderdelen zelf. Bovendien is met het nieu we strategisch kader van de groep een goede stra tegische richting voorde komende jaren aangege ven. U3

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2003 | | pagina 21