20 Rabobank Hoeksche Waard Noord doet, als een van de elf banken, sinds begin dit jaar mee aan de pilot LedenOnLine. Doel is om via internet leden te betrekken bij onderwerpen die klant en bank raken. Via een digitaal ledenplatform kunnen leden reageren op stel lingen of vragen. Tevens zijn er discussiegroepen en is er zelfs een mogelijkheid met de directeur te chatten. Alle leden van de bank zijn benaderd mee te doen; 160 hebben zich aangemeld.Twee leden ver tellen over hun ervaringen. Leden aan het woord ILL VERHOEKX (61) in 's-Gravendeel is sinds enkele jaren gestopt met wer ken. Sindsdien is hij actief in het ouderen werk in zijn dorp. Twee jaar geleden werd hij klant van de lokale Rabobank:'Mijn toenmali ge bank vertrok uit het dorp. Reden om mijn financiële belangen weer onder te brengen bij de Rabobank die nog wel sterk lokaal ver tegenwoordigd is.'Verhoekx werd meteen lid. 'Als lid hoor je meer over het reilen en zeilen bij de bank.Je raakt meer betrokken, bijvoor beeld door de ontvangst van het ledenmaga zine U of door het bijwonen van de ledenver gadering.' Eind vorig jaar werd hij benaderd om mee te doen met de pilot LedenOnLine en zei meteen ja:'Vooral omdat ik voordelen zag voor het ouderenwerk.' pinie belangrijk Met een eigen gebruikersnaam en wacht woord kan Verhoekx inloggen op een inter netsite die alleen toegankelijk is voor leden van Hoeksche Waard Noord. De toegevoegde waarde zit volgens hem in de mogelijkheid je opinie te geven.'Het is goed als een bank weet wat er leeft onder haar klanten, vooral op het gebied van de service die ze verleent.' Hij ziet hier ook voordelen voor de bank: 'Luisteren naar wat de klant wil is eenvoudi ger en bovendien kunnen leden met ideeën en bijdragen komen waar de bank zelf niet aan heeft gedacht.' Bijkantoren sluiten Verhoekx is enthousiast over de stellingen op het digitale platform. Leden kunnen hierop anoniem reageren. Een samenvatting van de reacties komt op het platform. Regelmatig staan er nieuwe stellingen op de site, een mail attendeert leden daarop. Een aanspre kend voorbeeld vindt Verhoekx de stelling: De Rabobank moet de kleinere kantoren slui ten als deze niet meer rendabel zijn. 'Vanuit het ouderenstandpunt heb ik toen nee gezegd. De bank moet ook faciliteiten bieden voor ouderen. Niet iedereen heeft internet en daar moetje rekening mee houden. Vooral een bank als de Rabo, met haar wortels in de lokale gemeenschap, kan zich hierin onderscheiden. Overigens doet de bank hier dat uitstekend. Ook door sponsoring. Zo is er voor de ouderen een mobiele knoppenwinkel.aangeschaft. Een bus met allerlei apparatuur die naar ouderen gaat om ze vertrouwd te maken met bijvoorbeeld pinnen/Volgens Verhoekx een teken dat de Rabobank dicht bij de mensen staat.'Juist in die ster ke lokaliteit moet de Rabobank zich blij ven onderscheiden.' Invloed uitoefenen Ir. FLOOR DE GROOT (51 jaar) in Oud- Beijerland is al ruim 25 jaar klant bij de Rabobank. Lid werd hij bij de introductie van de ledencertificaten, die hij ook kocht. In het dagelijks leven werkt De Groot bij de gemeentewerken in Rotterdam als hoofd bij een Ingenieursbureau. Hij voelt zich sterk betrokken bij zijn Rabobank, mede doordat zijn vrouw er al 27 jaar werkt en zijn twee studerende dochters er regelmatig als oproepkracht dienstdoen. Toen de Rabobank in een brief leden opriep voor LedenOnLine meldde De Groot zich meteen aan:'Als je invloed kunt Will Verhoekx

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2003 | | pagina 20