ft 19 B B 12e jaargang 2003 03 Fotografie Esther Pennarts het fenomeen 'trustbrand', een merk waarin de consument in hoge mate vertrouwen stelt en waaraan hij emo tionele meerwaarde ontleent. Innovatie en zingeving zijn hier sleu telwoorden. Financiële producten zijn onderhevig aan een 'commoditizing' trend. Ze wor den steeds meer ervaren als standaard basisproducten. Eerder genoemde coö peratieve punten bieden uitstekende handvatten voor een antwoord op deze trend: ingrijpende innovaties van pro duct- en bedieningsconcepten; Lage kostprijzen zijn cruciaal. Dit vraagt om de juiste schaal en een effici ënte backoffice, met tegelijkertijd een warme, mensgerichte frontoffice voor zover producten of bedieningsconcep ten niet apparatuur gebonden zijn; Diversiteit en autonomie van onze ban ken zijn bevorderlijk voor een klimaat waarin innovaties een kans krijgen. Dat aspect dient verder te worden versterkt; Prestaties wat betreft het leveren van klantwaarde lopen licht achteruit. Dit blijkt uit recente medewerkerstevreden heids- en klantloyaliteitsonderzoeken; Medewerkers zijn vaker ontevreden over de inzet van de bank ten behoeve van de klant. Zij vinden dat de bank in afnemende mate open staat voor ideeën van de klant. Op de vraag of de bank in eerste plaats handelt vanuit het belang van de klant, zegt slechts 22% dat dit het geval is. Tevens blijkt dat medewerkers in toenemende mate en in meerderheid in 'leden' mogelijkheden zien, zowel qua onderscheidend vermo gen als meer direct commercieel; Integratie van commercieel (blauw) en coöperatief (oranje) is nog onvoldoende van de grond gekomen, maar biedt volop mogelijkheden ter versterking van Wilbert van den Bosch, bestuurslid Rabobank Breda, vat de conclusies van de middagsessie samen het coöperatief bankieren en daarmee van ons optreden in de markt. De Rabobank heeft met haar coöperatie ve identiteit - structuur en cultuur - een onmiskenbaar en onderscheidend ele ment. Dit stelt de bank in staat perfect klantbehoeftes te onderkennen en daar aan invulling te geven. Tevens heeft Rabobank zo een goed vertrekpunt voor het opbouwen van een wederkerige betrokken relatie met de klanten. Vanuit marketingoptiek lijkt dit werken aan een 'trustbrand' een doorslaggevende factor. Op dit moment zijn medewerkers onte vreden over de mate waarin we ons sterk maken voor het belang van de klant. Verdergaande integratie is noodzakelijk om de commerciële kansen te benutten die de continuïteit van het leveren van klantwaarde veiligstellen. Deze commer ciële kansen worden in toenemende mate onderkend. Dit blijkt uit het groeiende aantal 'best practices'. Kortom: Rabobank is uitstekend gepositioneerd om de uitdagingen van de toekomst aan te gaan. Innovatie op het gebied van pro ducten en diensten, klant- en marktbedie- ning, ondersteund door een krachtige communicatie, is en blijft hierbij cruciaal. Later op de dag werd in werkgroepen indringend gesproken over de coöperatie en thema's als klantwaarde, HR-beleid en bedrijfscultuur, leiderschap, financiële performance, stuurgrootheden, communi catie, bestuur, toezicht en leden. Ook dat leverde bruikbare conclusies op: De coöperatieve identiteit van de Rabobank is onvoldoende geborgd in de bestaande HR-instrumenten. Voorbeeldgedrag en commitment van leidinggevenden zijn belangrijk. Het prestatiesysteem voor directeurbe stuurders is tamelijk beheersmatig geïn spireerd. Competenties als 'visie', 'exter ne oriëntatie' en 'betrokkenheid' dreigen zo in het gedrang te komen. Juist in een klimaat waar 'trustbranding' en innova tie belangrijk zijn, werkt een te sterk beheersmatige oriëntatie remmend. Het begrip 'coöperatie' is in de commu nicatie prima te handhaven en te prefe reren boven een andere term. Wel is het nodig om het begrip positief te laden. Willem Lageweg, hoofd Adviescentrum Coöperatie Ontwikkeling, con stateerde dat bij lokale banken al veel gestaagde inspanningen zijn verricht rond coöperatief bankieren. 'Tegelijk is er nog genoeg werk aan de winkel - ook bij Rabobank Nederland - om de onderscheiden de elementen van de coöperatie tot volle wasdom te brengen. Hier ligt een innovatieve taak voor communicatie. Bestuur en toezicht moeten te allen tijde zo zijn ingericht dat ledenzeggen schap en nauwe betrokkenheid bij de gemeenschap geborgd zijn. Excellente positionering Met de sterke lokale worteling, het net werk van ruim drieduizend bestuurders en toezichthouders en meer dan 1,2 mil joen leden is de Rabobank bij uitstek gepositioneerd om in te spelen op de behoeftes van haar klanten(groepen). Toevoeging en uitbreiding van emotionele aspecten in de relatie kan de Rabobank doen ontsnappen aan de trend van com moditizing in de financiële wereld en haar de status van een trustbrand geven. Tegelijkertijd moet Rabobank zorgen dat de functionele specificaties van de pro ducten en diensten en de andere P's uit de marketingleer excellent zijn. Een klimaat dat ruimte biedt aan ondernemerschap en innovatie is een voorwaarde voor succes bij deze missie.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2003 | | pagina 19