hiik Hl ij1,'' Wh 'Ontsnappen aan de trend' Coöperatievisie verder gerijpt 18 Om het toekomstperspectief van de Rabobank als coöperatie te verhelderen, organiseerde het Adviescentrum Coöperatie Ontwikkeling (ACO) een visiedag. Inspirerende inbreng van de gastsprekers en boeiende gedachtewisselingen leidden tot waardevolle aanscherpingen van de coöperatievisie. s:i: s Si èJtifjM V Organisatie email fm.rn.infodeskcooperatie@rn.rabobank.nl B B 12e jaargang 2003 03 Onder de circa honderd deelnemers van de visiedag op 27 maart waren (directeur)bestuurders, toezichthouders en coöperatie- en communicatiemedewerkers van diverse Rabobanken. Namens de raad van bestuur Rabobank Nederland was Piet Moerland aanwezig. Daarnaast waren er vertegenwoordigers van regiodi recties, de Begeleidingscommissie Coöperatie Aangelegenheden (BCA), de werkgroep Lokaal Bestuur en medewerkers van verschillende afdelingen van Rabobank Nederland, waaronder Marktmanagement en Directoraat Personeel. Na de plenaire aftrap werd meteen al flink gediscussieerd. Daartoe boden de inleidingen van Harrie de Roo (directeur Control en Organisatie ABB), Roland van Kralingen (directeur Positioneringsgroep, publicist en marketingadviseur van multi nationals) en Willem-Peter Kriek (direc teurbestuurder Rabobank Moerdijk) meer dan voldoende aanleiding. Hen was gevraagd kritisch te reflecteren op de coö peratieve identiteit en structuur. De drie inleidingen en aansluitende discussies resulteren in de volgende beelden: Coöperatie is het onderscheidende ele ment ten opzichte van collega banken. Het gaat dan vooral om de focus op klantwaarde - in plaats van aandeel houderswaarde - ledeninvloed en maat schappelijke betrokkenheid. In die com binatie is de Rabobank echt anders dan andere banken en dat moet meer wor den benadrukt; Structuur van de coöperatie mag nim mer een excuus zijn voor inefficiënt handelen; Leden zijn loyalere en royalere klanten dan niet-leden; er zijn belangrijke aan wijzingen dat nieuwe leden na toetre ding tot het lidmaatschap harder stijgen in product/dienstafname dan niet-leden. Zo beschouwd is 'coöperatie' tevens commercieel; Commercieel mag en moet ook als coö peratie, teneinde de continuïteit van het leveren van klantwaarde te kunnen ver zekeren; Correlatie tussen ledenratio en bancaire productiviteit is vooralsnog onduidelijk. Toch is het te verwachten dat deze relatie wel zichtbaar zal worden; ook omdat steeds meer banken een goede combinatie laten zien van ledenratio, ledenbetrokkenheid en bancaire pro ductiviteit. Aansturing door leden in de coöperatie ve structuur vormt een uitstekend ver trekpunt voor invulling van twee belangrijke voorwaarden voor commer cieel succes: Het onweerlegbaar kennen van de behoeftes van klanten(groepen). Ledencontacten stellen de Rabobank mede in staat prima specificaties te bewerkstelligen van onze producten en diensten Het vormgeven van een relatie met wederzijdse betrokkenheid. Dit stelt Rabobank beter dan welke bank ook in staat vorm en inhoud te geven aan

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2003 | | pagina 18