CKV plaatst stevige accenten 16 Impressie CKV Jaarplanning, kostendoorbelasting, algemene regels Hoewel voorzitter Lense Koopmans zich eerder had voorgenomen goed op de vergadertijd te letten, werd ook de 130e CKV op 14 mei 2003 geen vroegertje. Als katalysator in de communicatie met de raad van bestuur, krijgen afgevaardig den van hem de ruimte/Democratie kost tijd', liet hij zich tijdens de vergade ring ontvallen. Door de uitloop bleef het beleidsplan van Rabobank International onbehandeld. Organisatie B&B 12ejaargang 2003 03 De geseling van de pluimveesector door de vogelpest was voor Koopmans aanleiding om aan het begin van de vergadering blijk te geven van ver bondenheid. De trieste balans tot op dat moment: meer dan een kwart van het pluimvee geruimd, eenderde van de pluimveebedrijven getroffen en in totaal 1100 ondernemers en hun gezinnen in de problemen. 'Dit vraagt morele steun en oplossingen', aldus Koopmans die aangaf dat de 35 direct betrokken Rabobanken druk doende zijn met het leveren van maatwerk in deze crisis. Bert Heemskerk lichtte de achtergrond toe van een interview in het FD dat zwaar focuste op verzekeren. 'De Rabobank scoort goed, de intermediairs kalven af en dat komt door u', aldus de bestuursvoor zitter. Naar zijn overtuiging hoort markt leiderschap ook in verzekeren tot de mogelijkheden. 'De turbo erop!', was zijn aansporing. Er ontspon zich een discussie over het maken van landelijke afspraken voor productvoering met andere verzeke ringsmaatschappijen. Enerzijds was hier voor wel wat te zeggen, maar doorrede nerend moesten we toch 'de eigen tent' - Interpolis - vooropstellen. 'Een rondje CKV neutraliseert', grapte Koopmans, 'vandaar ook het woord kring.' 'We zitten scheef.' Aldus trok Heemskerk aan de bel over de pensioenproblematiek. Hij gaf aan dat de pensioenlasten explo sief stijgen. 'Het loopt uit de hand.' Mede omdat de premie volledig voor rekening van de werkgever komt, heeft de Rabobankorganisatie een veel beter pak ket dan de concurrentie. Daardoor ont staan tevens problemen bij boventallig heid en afvloeiing. De bedoeling is dat nieuwe medewerkers eenderde van de premie - 6,33% - gaan meebetalen. Verder kan de CAAR ermee instemmen dat de 22 miljoen bestemd voor de opgeheven premiespaarrekening jaarlijks als premiebijdrage van de zittende mede werkers wordt aangewend. Heemskerk sprak hiervoor zijn waardering uit: 'dat snijdt in het vlees!' Nutteloze tijd 'Dat bedrag gaan we niet rondploegen', aldus Piet Moerland in discussie met CKV over 5 miljoen aan niet aangewen de kostendoorbelasting over 2002. 'We gaan het niet restitueren, maar meenemen in de kostendoorbelasting over 2003.' De CKV was wel van mening dat de beslis sing daarover formeel bij de vergadering ligt. Een ander punt was het vroegtijdig inzetten van het planningsproces. 'Zo vroeg in het jaar is nog weinig met zeker heid te zeggen. Ook de geraamde kosten doorbelasting stoelt daardoor op drijf zand', aldus een afgevaardigde. Heemskerk brak een lans voor een start na de zomer. 'In mei beginnen is erg vroeg. Ik tref veel goeds aan in dit huis, maar dit is nutteloze tijd. We zijn onno dig bezig ballen in de lucht te houden. Eerst maar eens zakendoen, daar zitten we voor!' Koopmans had daar wel een bijzonder relativerende opmerking bij: 'democratie kost tijd.' Ook naar aanleiding van de kostendoor belasting over 2002 werd vanuit de CKV weer gewezen op het ontbreken van vol doende inzicht in de rechtvaardiging van de kosten. Aangedrongen werd op meer benchmarking en marktconformiteitstoet- sing. Het stevige bedrag dat was uitge trokken voor het doorvoeren van CRM, riep eveneens vragen op. In verband met het budgetrecht van de CKV lijkt het vra gen van goedkeuring voor dergelijke lang jarige uitgaven op z'n plaats. Dat was in de woorden van Koopmans 'een verstan dige suggestie'. Desgevraagd ging hij opnieuw in op de rol van de raad van commissarissen in het proces van kosten doorbelasting. 'Natuurlijk hebben we de raad van bestuur gevraagd een en ander te funderen. Het is uitermate lastig. De effi ciency van de gemaakte kosten is moeilijk te controleren in een niet marktomgeving.' 'Eigenlijk is er niks mooiers om over te spreken', aldus Piet van Schijndel, 'maar het is treurig.' Het ging over het ontbre ken van voldoende onderling dienstbe-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2003 | | pagina 16