Naar volwassen medezeggenschap Prestatiedocument zet de norm Eendaagse studie conferentie 14 Dubbelinterview De medezeggenschap bij de Rabobank is volop in ontwikkeling. De behoefte aan verdere professionalisering van het overleg is groot. Onlangs kwam de CAAR - de Centrale Adviesraad Arbeidsaange- legenheden Rabobank - met een Prestatiedocument Medezeggen schap. Ook beraadt de adviesraad zich op de eigen positie. Medewerkers B&B 12e jaargang 2003 03 Jan van den Bogaard functie voorzitter werknemersdelegatie CAAR e mail j E.M.Huijink@rn.rabobank.nl Piet Hoogendoorn functie voorzitter werkgeversdelegatie CAAR e-mail P.Hoogendoorn@uithoorn.rabobank.nl Ondanks soms flinke verschillen van mening, zitten beide voorzitters op belangrijke punten op een lijn. Ze zien het onlangs door de CAAR opgestelde Prestatiedocument Medezeggenschap als een belangrijke stap voorwaarts in de professionalisering van de lokale mede zeggenschap. Ook over de toekomst van de CAAR zijn ze het eens. De CAAR is de vrijwillige Rabovariant op de centrale ondernemingsraad (COR), die door de Wet op de Ondernemingsraden (WOR) Een van de hulpmiddelen die worden aange reikt bij het Prestatiedocument Medezeggenschap is een eendaagse studie conferentie. Deze is in samenwerking met de CAAR ontwikkeld voor de directeurbestuur ders en zijn ondernemingsraad en wordt door diverse externe trainingsbureaus ver zorgd.'Een echte eye-opener', aldus Jan van den Bogaard. Op deze dag staat een voor alle deelnemers herkenbare casuïstiek centraal, waarbij een adviesaanvraag van a tot z wordt behandeld. De bijeenkomst wordt geken merkt door een open communicatie en tal van nuttige leermomenten, zowel voor de directeurbestuurder als de ondernemings raadsleden. Bovendien wordt een afspraken- lijstje met checklist opgesteld hoe partijen met elkaar om willen gaan. voor moedermaatschappijen verplicht is. Met haar coöperatieve structuur is de Rabobankorganisatie tot op heden een uitzondering op de regel geweest. Formeel geen stem Door een werkgroep, met daarin ver tegenwoordigers uit de CAAR, de onder nemingsraad van Rabobank Nederland en functionarissen van Rabobank Nederland, zijn inmiddels voorstellen gelanceerd om de adviesraad te transfor meren naar een orgaan dat formeel beschikt over WOR-bevoegdheden. 'De medewerkers hebben nu op centraal niveau niet de medezeggenschapsrechten die zij lokaal en het op het niveau van Rabobank Nederland wel hebben', legt Van den Bogaard uit. 'Maar zij ondervin den wel de gevolgen van het beleid dat door de organisatie wordt uitgestippeld.' Als voorbeeld noemt hij een belangrijk project als Visie 2005+. In de nieuwe cor- porate governance beslissen raad van bestuur en CKV over dit soort ingrijpen de bewegingen. De circa 40.000 mede werkers hebben hierin geen formele stem. Pas als het beleid gaat spelen op lokaal niveau, komt de medezeggenschap om de hoek. 'Maar die is dan weinig zinvol meer', concludeert Van den Bogaard. Hoogendoorn is het met hem eens. 'De CAAR wordt dan misschien wel gerespec teerd, maar heeft nooit het brede draag vlak gekregen, waarnaar werd gestreefd. 'Wanneer de medewerkers daadwerkelijk invloed krijgen aan de voorkant van het beleid zal dat veranderen. We moeten naar een gemeenschappelijke onderne mingsraad, die vergelijkbare bevoegdhe den moet krijgen als een COR bij hol dings.' Kwaliteitsnorm voor overleg Uit recent onderzoek blijkt dat het met de medezeggenschap op de lokale banken de goede kant opgaat. 'De betrokkenen zijn behoorlijk tevreden, gemiddeld zitten we op een zeven', meldt Hoogendoorn. 'Toch zijn er ook onvoldoendes gevallen', tekent Van den Bogaard aan. 'Bijvoorbeeld als het gaat om tijdige communicatie van de bestuurder naar de ondernemingsraad en degelijke onderbouwing van adviesaan vragen.' Het onderzoek was voor de dele gaties in de CAAR aanleiding om geza menlijk een 'Prestatiedocument Medezeggenschap' op te stellen. Het is een krachtige samenvatting geworden van wat van werkgevers en werknemers ver-

Rabobank Bronnenarchief

T05 | 2003 | | pagina 14