'Om klantwaarde te blijven leveren is een zekere minimale marktomvang noodzakelijk' 10 De stelling Visie Rabobank 2005+ Met oog op identiteit Schaalgrootte en kwaliteit Bert Trienen RA Klantwaarde markt Fotografie Anne Morèl B&B 12e jaargang 2003 03 Laat ik vooraf stellen dat ik nog altijd moeite heb om concreet betekenis te geven aan het begrip klantwaarde. Ik ga er maar even vanuit dat als we ons best doen om onze klanten goed te helpen en wij er ook nog wat aan verdienen, dat dan alle par tijen gelukkig zijn en er ook nog eens klantwaarde is geleverd. Het lijkt me daarbij voor de hand liggen dat een bepaalde minimale marktgrootte noodza kelijk is om onze klanten goed te kunnen helpen. Wil je een onderneming - en dus ook een bank - efficiënt en effectief organiseren dan heb je nou eenmaal een behoorlijk volume nodig. Wel wil ik hier de kanttekening plaatsen, dat je schaalvergroting niet ongestraft kunt blijven door voeren. Er kan namelijk een moment komen, dat je zult ontdekken dat je niet meer de bank bent die je in oorsprong was en beoogt te zijn. Dan dreigt een situatie waarin de bank niet meer herkenbaar is voor de klant. De zucht naar efficiency is dan ten koste gegaan van de eigen identiteit. Het zou overi gens best kunnen zijn, dat we na een forse schaal vergroting heel veel meer geld gaan verdienen. Maar of het vervolgens ook voor iedereen leuker wordt, is maar de vraag. En een beetje herken ning en plezier bij het coöperatief bankieren is toch ook klantwaarde? functie directeurbestuurder Rabobank Schagen e.o. e mail j P.W.Mens@schagen.rabobank.nl Als alle fusies in de afgelopen jaren een middel waren om klantwaarde te blijven leveren, dan is het antwoord op de stelling al gegeven. Schaalgrootte en kwaliteit horen bij elkaar en dat blijft zo. Het leveren van klantwaarde loopt als een rode draad door onze organisatie. Alleen de klant bepaalt of er klantwaarde op voldoende niveau wordt geleverd. functie oud-directeur Texas Instruments functie Rabobank voorzitter raad van toezicht Noordwest Twente e-maii j b.trienen@hetnet.nl De kompassen geven ons de signalen daarover. Om klantwaarde duurzaam te kunnen invullen, is een leidende positie in de markt nodig en die kunnen wij dankzij het collectief realiseren. Daarmee hebben we een voorsprong op de con currentie en dit moeten we nooit uit handen geven. Om dit te realiseren en continuïteit van klantwaarde te kunnen nastreven, moeten we vol doende rendabel zijn. Niet alleen als collectief, maar ook als individuele lokale bank. De financiële stabiliteit wordt bepaald door aantal en kwaliteit van de producten die verkocht worden. Een mini male marktomvang is nodig om voor het hele assortiment financiële diensten, voldoende pro fessionele medewerkers rendabel in te zetten die voor de continuïteit zorgen. De omvang en schaal van de lokale bank moet wel zodanig zijn dat de betrokkenheid niet onder druk komt te staan. Een kritische evaluatie van de samenstelling en de omvang van het werkgebied zou daarom niet alleen maar bij fusies van banken moeten plaats vinden.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2003 | | pagina 10