'Stevig getraind, betere conditie' Uit de praktijk Frits Swinkels Berichten B B 12e jaargang 2003 101 Fotografie Esther Pennarts Besturen/managen functie Rabobank was programmamanager Progress; is hoofd Control ABB bij het Directoraat Control en Organisatie e mail g.j.p.swinkels@rn.rabobank.nl Nadat het medewerkersmagazine Rbij afgelopen najaar over Progress schreef, kregen we de nodi ge reacties. Suggesties voor nieuwe verbetervoor- stellen, kritische kanttekeningen en zelfs bedank jes. Daarnaast vertelden banken dat Progress centraal dan wel zou stoppen, maar dat bij hen veel veranderingen nog volop bezig waren en zouden doorgaan. Bij de start in 2000 werd het programma soms verguisd en speelden inciden teel emoties op. 'Eerst zien, dan geloven'was de houding. Inmiddels zijn we véél verder. De nood zaak tot brede resultaatverbetering staat nauwe lijks meer ter discussie, veel veranderingen lopen. Nadrukkelijk vermeld ik dat Progress vanaf de eerste ideeën zwaar leunde op inbreng van ban ken. Naast invloed via overlegorganen, bestond ook de centrale projectorganisatie grotendeels uit lokale bankenmensen. Negen van de tien banken zien Progress nu als gezamenlijk project. We, lokale banken en RN, hebben weer laten zien tot veel in staat te zijn. Daarom is het goed dat dit soort bewegingen bij de banken dóórgaan. Ik noem u enkele gezamenlijke wapenfeiten van lokale banken en RN. Er is méér aandacht voor optimalisatie van processen en méér sturing op resultaatverbetering. De meeste projecten die aan banken werden toegezegd, zijn of worden gerealiseerd. Het beeld van Progress als resultaat- verbeteringsprogramma wijzigde in de tweede helft van 2002 veelbetekenend: 89% van de medewerkers en MT-leden is neutraal/positief. Inmiddels implementeerden banken zo'n drie kwart van de 46 Progress-verbetervoorstellen helemaal of gedeeltelijk. Voorbeelden, met het percentage banken dat de projecten invoert: ACE (92%), VOCA (94%), Speerpunt Pensioenen (80%), FPO (89%) en Resultaatgericht Sturen (91%). Er waren ook tegenvallers. De commerciële kansen van het project Pensioenen zijn aantrekkelijk, maar veel kleiner dan gedacht. Sommige projec ten hadden in het begin operationele problemen en door veranderde wetgeving is het project Werknemersparen gestopt. Alle (voorheen Progress-)verbetervoorstellen val len nu onder de RN-lijnorganisatie die de banken ondersteunt bij verdere invoering. Naast de ver- betervoorstellen, lanceerde Progress ook zaken als Benchmark VerbeterPotentieel, best-practice- werkwijzen, handboek Personele Consequenties, Projecten Prestatie Monitor en cd-rom Resultaatgerichte Personeelsplanning. Ook hier mee gingen banken voortvarend aan de slag. De resultaten kwamen en komen over de volle breedte. Neem de bankhaltransacties die flink daalden, of de vooruitgang bij het uniformeren en standaardiseren van verkoopprocessen. Voor het leeuwendeel zijn alle resultaten te danken aan de gedegen manier waarop banken projec ten implementeerden. Oog voor de mens, vooral bij fte-reducties, stond voorop. Complimenten daarvoor aan alle banken, we deden dit beter dan veel andere bedrijven. Veel resultaten wor den dit jaar nog beteren meer zichtbaar. Willen we onze klanten steeds beter blijven helpen, dan blijft het noodzakelijk om onze resultaten te ver beteren. Progress haalde fit de streep. Eindigde op de dag die begin 2000 werd geprikt en realiseerde de activiteiten binnen budget. We hebben stevig getraind, de conditie is verbeterd. Bijna jammer om te stoppen... Gelukkig neemt FAST het estafet testokje over. Een perfecte wissel! Organisatie Diversiteit moet je meten Om binnen de bank werk te maken van diversiteit, is het nodig om te zorgen voor meetbare resulta ten en een communicatief vervolg. Zo luidde de conclusie van de bijeenkomst'Waar naar toe met het diversiteitsbeleid?'van het Netwerk Diversiteit. Vijftig van de bijna 300 leden van het netwerk discussieerden 16 januari over ideaalbeelden en dilemma's om daar vervolgens praktische oplos singen voor te bedenken. De ideeën draaiden vooral om het beschikbaar stellen van meer infor matie en het integreren van diversiteit in oplei dingen, trainingen en ieders persoonlijke ontwik keling.Tevens vonden de deelnemers dat bij het diversiteitbeleid en de implementatie ervan voor al gekeken moet worden vanuit een commercieel oogpunt. Samen leverden de leden genoeg input voor het Bureau Diversiteit van Rabobank Neder land om het beleid verder te verankeren in de werkvelden commercieel, communicatie, maat schappelijk en HRM. Alle deelnemers werden na afloop uitgedaagd om zelf wat met het onder werp te doen. Willem Lageweg - hoofd ACO en bestuursvoorzitter Netwerk Diversiteit - pakte die handschoen op: zijn afdeling begint met banken een pilot voor de werving van allochtone leden. Het totaalaantal leden van de gezamenlijke Rabobanken nadert de mijlpaal van 1.150.000. Eind januari 2003 waren 1.022.329 natuurlijke personen en 104.496 organisaties als lid geregistreerd. Samen zijn dat 1.126.825 leden. Daarbij stonden op dat moment ook nog 14.980 aspirant-leden in de boeken.Ten opzichte van de referentiedatum 6 mei 2000 - vlak voor de eerste emissie van ledencertifi caten - was het ledental eind januari 2003 met 640.181 toegenomen. D

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2003 | | pagina 7