'Over herkennen van betekenis bij organiseren' Vi É- Wim van Dinten jaargang 2003 01 0 elektrotechniek. Naast zijn werk is frequent reizen, liefst naar verre bestemmingen, een van zijn favoriete bezigheden. Hij verhuisde onlangs naar Dordrecht, maar woonde daar voor ruim twaalf jaar in Hendrik Ido Ambacht. Aldus werd hij als rekeninghouder uitgeno digd voor de ledenvergadering van Rabobank Zwijndrecht-Hendrik Ido Ambacht. Reinier kwam daar - als jongste bezoeker - in gesprek met de bankdirecteur en wist inmiddels dat de coöperatieve Rabobank anders is dan andere. Omdat er vrijwel uitsluitend ouderen op de algemene vergadering waren, sprak hij uit dat het hem frappeerde dat maar zo weinig jongeren bij de bank waren betrokken. Zo werd hij later samen met nog een jongere benaderd om mee te gaan naar de netwerk bijeenkomst over jongerenraden bij Aalst en Waalre. De praktijkvoorbeelden van andere banken tijdens de netwerkbijeenkomst vond hij inspirerend. Zeker de box met op jongeren toegesneden aanbiedingen, noemt hij een goed idee waarop varianten mogelijk zijn. Op de terugweg in de auto hebben ze nagepraat over hun impressies:'Omdat we nog niet ver der waren dan voornemens, was niet alles even helder. Wel was het grote belang van jongere leden voor de bank duidelijk.' Als ver volg zal eerdaags in de bestuursvergadering worden besloten of ook zijn Rabobank een jongerenraad in het leven roept. Reinier noemt zichzelf geen 'megaregelneef', maar wil zeker bijdragen aan het succes van zo'n jongerenraad:'lk vind het erg leuk om manieren te bedenken om meer jongeren te interesseren voor de bank en het lidmaat schap. Daarnaast ben ik zelf graag meer bij de bank betrokken. Dat zou voor mij als voor deel kunnen hebben dat ik sneller op de hoogte ben van nieuwe producten en dien sten, zonder dat ik daarvoor mailings of fol ders moet aanvragen en lezen.' Persoonlijk heeft Reinier prima ervaringen met zijn Rabobank:'Zaken als een doorlopende reis verzekering en Interhelp zijn snel te regelen. Het is een van de persoonlijkste banken die ik ken. Ik ben niet van het type die anderen de hand boven het hoofd houdt, maar ik heb nog nooit echt vervelende dingen meege maakt.' Wim van Dinten, tot in 1999 directeur strate gie van Rabobank Nederland, publiceerde onlangs het boek 'Met gevoel voor realiteit - Over herkennen van betekenis bij organise ren'*. Mede geïnspireerd door zijn ervarin gen bij de bank ontwikkelde hij een nieuwe kijk op organiseren. Van Dinten maakt in zijn boek herkenbaar welk effect bepaalde manieren van organiseren, die vaak negeren wat voor mensen wezenlijk en belangrijk is, op allerlei facetten van de samenleving kun nen hebben. Stichting Sezen wordt sinds 2000 door hem gedragen. 'Een groepje Rabobankdirecteuren vroeg naar mijn persoonlijke ervaringen met de Rabobank als zelfstandig ondernemer. Ze zagen mijn aar zeling, maar drongen aan. Ik vertelde dat mij was opgevallen hoe ver systemen in de bank waren opgerukt; dat de virtuele bank goed liep, maar onze hypotheek niet op maat gemaakt kon worden. Dat was nog overkomelijk, maar de advisering schoot wat mij betreft tekort. Rabobankmedewerkers leken niet adeguaat geïnformeerd over recente arbeidsregelingen. Bovendien kreeg ik een offerte die tweemaal zo hoog was als die van andere aanbieders. Daarbij werd mijn verzoek om een pensioenregeling getransformeerd in een beleggingsadvies. De directeuren herkenden dit: de virtuele bank loopt fantastisch, maar met adviesdiensten op maat heeft men moeite. Elke bank voert boven dien zo'n 180 regelingen van de Nederlandsche Bank uit. Tegelijk neemt de ruimte, die medewer kers nodig hebben om zich met klanten te ver binden, af. Ook is onduidelijk hoe binnen de Rabobankorganisatie kwaliteit van medewer kers uitgangspunt voor beleid is. Desgevraagd heb ik daarover later met betrokkenen in Utrecht gesproken. De Rabobanktop bleek zeer wel op de hoogte: men ziet oplossingen vooral in opleiden en stroomlijnen. De uitdaging is hoe medewerkers zich met klanten kunnen verbinden en de renta biliteit op peil blijft. Allen waren het erover eens dat de Rabobank excellent is in systemen. Daarbij hoort een vorm van organiseren die uit gaat van wat specialisten hebben bedacht. Eisen die systemen stellen worden aan alle onderde len opgelegd. Onontkoombaar vraagt dit een vorm van hiërarchisch management die van de structuur van de Rabobankorganisatie aanpas sing vereist. ledereen vond het ook vanzelfsprekend dat als medewerkers zich voor advies met klanten wil len verbinden, dit de nodige ruimte vraagt. De problematiek van klanten is immers leidend, en de daaruit voortvloeiende eisen zullen de orga nisatie aan de binnenkant domineren. Management kan niet meer opleggen, maar moet luisteren en helpen. Conclusie: systeem diensten en advisering vragen om twee verschil lende vormen van organiseren. Het is moeilijk om die herkenbaar gelijkwaardig te honoreren. Dat blijkt in elke organisatie die systemen en advisering wil combineren.' Over deze en andere zaken gaat:'Met gevoel voor realiteit'. Omdat de lijvige publicatie zich wellicht niet altijd even gemakkelijk laat lezen, komt Stichting Sezen geïnteresseerde lezers tegemoet. Meer informatie: www.stichting-sezen.nl. Het boek kost 37,95 en is verkrijgbaar via de boekhandel (uitg. Eburon, Delft. ISBN 90-5166-850-3) ofte bestellen via e-mail info@stichting-sezen.nl of fax 0343-595801.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2003 | | pagina 19