Case voor toezicht: Onverhoedse sluiting kantoren 16 Case voor toezicht Leden en klanten beleven de Rabobank vaak als hün bank. Dichtbij en betrokken, veilig en vertrouwd. Een groot goed voor een bank. Iets om te koesteren en goed rekening mee te houden. Als de belan gen van lid en klant ondanks alles uit het oog worden verloren, kan de praktijk een harde leermeester blijken. Een les voor de raad van toezicht? Toezicht houden Fotografie Esther Pennarts B B 12e jaargang 2003 01 De raad van toezicht volgt het handelen van het bestuur en het reilen en zeilen van de bank op enige afstand. Daarbij wordt gelet op een evenwichtige afwe ging van alle betrokken belangen - van leden, klanten, medewerkers, de financiële sterkte van de bank, de lokale maatschappelijke omgeving en ook die van de Rabobank Groep. In denkbeeldige cases komt de raad echter voor problemen te staan... Wat is er aan de hand? De Rabobank Sterrenhemel is vijftien jaar geleden ontstaan uit een fusie tussen drie banken. In de fase dat het fusievoorstel aan de orde was, is aan de leden en de klanten beloofd dat de service in het hele werkge bied op niveau zou blijven. Tevens werd het openhouden van alle kantoren verze kerd. Sindsdien heeft de bank gewerkt vanuit twaalf kantoren. Maar de tijden zijn veranderd. Inmiddels acht de directie het uit efficiency- en kostenoverweging noodzakelijk minimaal drie kantoren te sluiten. Het bestuur heeft conform besloten. De raad van toezicht heeft dat besluit goedgekeurd. Daarbij is verzuimd om Rabobank Nederland statu tair goedkeuring te vragen voor sluiting van de kantoren. Leden in verweer Leden en klanten verweren zich met alle macht tegen de sluitingen. 'De leden en klanten hebben bij die Rabobank toch iets in te brengen?' Op de algemene ledenvergadering lopen de gemoederen hoog op. Ook in de plaatselijke en regio nale pers wordt kritisch gereageerd op het besluit en de gang van zaken. Ook onder het personeel van de betreffende kanto ren, dat wel voor het protest ontvankelijk is, heerst onvrede. Hier en daar wordt misnoegen naar buiten gebracht. Van diverse zijden wordt op de bank een klemmend beroep gedaan om in het belang van de hele lokale gemeenschap het besluit terug te draaien. Wat had het toezicht moeten doen? Bij de behandeling van het goedkeurings- voorstel had de raad van toezicht het bestuur moeten vragen om alle relevante overwegingen. Niet alleen de bedrijfseco nomische argumenten, maar ook de con sequenties voor de dienstverlening aan leden en klanten. Het gaat immers over een in de lokale gemeenschap zeer gevoe lige zaak. Leden en klanten voelen zich in de kou gezet. Ook daarom had de raad moeten vragen om een totaal communicatieplan, waarin ruim zou zijn voorzien in overleg met leden en klanten. Met de te verwachten gevoelens van leden en klanten had ern stig rekening moeten worden gehouden. Goede communicatie vooraf voorkomt Toezicht houd'"® Raad van kennis- eiVJj'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2003 | | pagina 16