'W Rondetafel/FAST B&B 11e jaargang 2002 06 vanzelfsprekend op de verkoop', aldus Nijhuis. 'Dat moet een automatisme zijn.' Ook de medewerkers laten zich - ondanks een zekere verandermoeheid - zeer goed overtuigen van het nut en de noodzaak van FAST. 'Door administratie en ver koop consequent te splitsen komt er hel derheid binnen de bank', aldus Coenen. 'Medewerkers weten waar ze voor staan in de verkoopketen.' Ook Breukers heeft geconstateerd dat het logische onder scheid in functies zeer goed uitwerkt. 'Als de verkopers echt worden vrijgemaakt, goed worden ondersteund en de signaal functie is in orde, komt iedereen goed in zijn vel te zitten. Dan groeit de teamspi rit.' Het betekent wel dat de verkooppre staties nauwkeurig worden gevolgd, onder meer met het zogeheten teleturf- systeem. 'Medewerkers merken gauw of ze op de juiste plaats zitten', is de erva ring van Smit. Nijhuis tekent met klem aan dat de HR-effecten goed gemanaged moeten worden. 'Persoonlijke aandacht is cruciaal. Niet alleen schouderklopjes, en gebak als er echt iets te vieren valt, maar goed nagaan waar de - soms onvermoede - kwaliteiten van mensen liggen. POP- gesprekken zijn erg belangrijk.' Met de anderen is hij van mening dat er geen sprake moet zijn van het jagen op provi sies. 'We hebben goede basissalarissen. I let is zaak mensen niet tegen elkaar op te zetten, maar de onderlinge betrokken heid erin te houden. Het is meer een management- dan een beloningskwestie.' Het gesprek maakt duidelijk dat de direc teuren FAST zijn gaan koesteren. Niet alleen gaat hun bank snel beter presteren, de kanteling van een beheersmatige naar een verkoopgerichte organisatie betekent ook meer voeling met de commercie. De beweging wordt overigens gezien als spe cifiek managerial. Natuurlijk vinden ze dat ook de colleges goed aangesloten moeten zijn. 'Het gaat erom dat ze de noodzaak zien', meent Breukers. Volgens Nijhuis zijn de colleges zeer gevoelig voor het argument van de betere klantbedie ning. 'En doen we het niet, dan zijn we met een paar jaar geheid de verliezers in de markt.' Smit wijst erop dat de colleges al jarenlang zijn bestookt met mooie plan nen. 'Maar nu kun je echt wat laten zien. Bij mijn bank is de bezetting van CA inmiddels in een jaar tijd met een derde gekrompen, terwijl de verkoop is geste gen. De colleges staan verbaasd.' Eigenlijk vindt het gezelschap EAST onaanvecht baar. Voor de vier directeuren en de pro jectleider staat als een paal boven water dat alle banken zo snel mogelijk met FAST aan de gang moeten. Gevraagd naar de persoonlijk verwachte stijging van de bancaire productiviteit voor volgend jaar, klinkt het achter elkaar: 7, 5, 6 en 5 basis punten. 'Snelle resultaten overtuigen', besluit Coenen. Volgend jaar wil hij 200 banken faciliteren. De pilots wijzen uit dat omvang, typologie en startpositie van de banken geen issue zijn.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2002 | | pagina 6