Met plezier verkopen Waarom FAST? Rondetafel/FAST De markt voor particulieren groeit, maar de Rabobank zit in het defensief. Het aantal relaties daalt en de pro ductpenetratie neemt af. De klant stelt zich anders op, rationeler, minder loyaal. We adviseren prima, maar andere marktpartijen verkopen vooral. Daar wringt de schoen. Merkwaardig, want een coöperatieve bank moet niet alleen de juiste klant, op het juiste moment, het juiste product kunnen adviseren, maar zeker ook kunnen verkopen. FAST zorgt voor een snelle keer ten goede. Daar zijn vier directeuren van pilotbanken, in gesprek met manager FAST Jules Coenen en Bank Bestuurder, het roerend over eens. Klantwaarde /markt B&B 11e jaargang 2002 06 elfs voor Rabobegrippen is de eens gezindheid aan tafel bijzonder groot. Het gebruikelijke wij-zij jargon wordt niet gebezigd. De vier directeuren zijn goed te spreken over de rol van Rabobank Nederland. De hulpmiddelen oogsten lof. 'Maar Haarlemmerolie is het niet', tempert Jules Coenen het opti misme enigszins. Het project spoort zeer goed met trajecten als Progress en resul taatgericht sturen met de Kompassen. Ook laat FAST zich volgens hem relatief gemakkelijk doorvertalen binnen de bank. Door de kanteling van een pro duct- naar een verkooporiëntatie richt het bankbedrijf zich naar de markt. 'Medewerkers vinden het heel normaal dat verkopen het primaat krijgt. Door het heldere concept krijgen ze meer ple zier in het werk.' FAST houdt sterk vast aan de geformuleerde beleidsuitgangs punten, maar werkt zonder knellende blauwdrukken en zonder organogram men. Elke bank kiest zijn eigen inkleding. Wel een absolute must is het vaststellen van harde verkooptargets. Coenen, met twaalf Rabojaren op de teller, waarvan zeven als bankdirecteur: 'maar daarover hoeven we geen enkele discussie met de pilotbanken te voeren.' De vier directeu ren knikken instemmend. 'FAST komt niet maar zo uit de lucht val len, maar is vanuit de markt ontstaan', aldus Frans Broos, directeurbestuurder De missie van de Rabobank stelt de klant centraal. Maar in de bediening van de particuliere markt komt dit onvoldoende tot uiting. FAST startte in april 2001 bij vijf pilot-banken naar aanleiding van vier knel punten in de klantbediening: Er is sprake van onvoldoende inzicht in klantbe hoeften, lastige doorverwijzingen voor de klant en een onvoldoende pro-actieve opstelling van de bank. De behoeftensegmentatie naar FA en CA draagt meer het karakter van productsegmentatie dan van klantsegmentatie. Dit heeft een groot grijs gebied tot gevolg. Voor CA klanten met FA produc ten, en omgekeerd, is de klantverantwoordelijk heid onduidelijk. De positionering van 'persoonlijke adviesbank' wordt in FA niet waargemaakt. Klanten met veel potentieel krijgen te weinig aandacht. Er is geen juiste tijdsbesteding over klanten. Verkoopkansen worden, met name aan de boven kant van de particuliere markt, onvoldoende benut. Op klantniveau zijn de kosten van de klant bediening bovendien niet in lijn met de (poten tiële) baten. In toenemende mate halen gespecialiseerde con currenten de krenten uit de pap, vooral aan de bovenkant van de markt. Ondanks tevredenheid van bestaande klanten stokt nieuwe instroom.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2002 | | pagina 4