Geschillen zijn er om op te lossen Goede sociale verhoudingen 22 Medewerkers B&B 11e jaargang 2002 06 fuctie Rabobank j secretaris geschillen regeling arbeidsverhoudingen e mail W.P.M.Hees@rn.rabobank.nl e Geschillenregeling Arbeidsverhoudin gen kent twee mogelijkheden voor het behandelen van geschillen. Als eerste optie kan de medewerker en/of de manager een verzoek indienen tot bemiddeling (media- tion). Beide partijen dienen hiermee in te stemmen. Als de bemiddeling niet tot een oplossing van het geschil leidt, kan het geschil op verzoek worden doorgeleid naar een van de vier Regionale Geschillencommis sies. Dit kan ook gebeuren, als een van beide partijen niet instemt met bemiddeling. De betreffende Regionale Geschillencommissie doet een bindende uitspraak. Voorafgaand aan de feitelijke indiening van een geschil wordt vaak door de medewerker of de manager advies gevraagd over Verdeling geschillen naar soort eerste halfjaar 2002 zijn/haar beleving van dit geschil. Door de (medewerkers van de) Geschillenregeling worden vervolgens adviezen gegeven over de aanpak van het geschil. Deze worden vaak aangevuld met het spiegelen van de manier van communiceren en houding en gedrag bij het ontstaan en de verdere ontwikkeling van het geschil. Hierdoor kan het probleem han teerbaarder worden gemaakt en daarna veel al door betrokkenen zelf worden opgelost. Door de Geschillenregeling wordt geen inhoudelijk standpunt ingenomen. De Geschillenregeling Arbeidsverhoudingen is nu ruim een jaar van kracht. De bekendheid over het bestaan en over het gebruik van de regeling neemt toe. Niettemin blijft de drem pel om er gebruik van te maken toch aanwe zig.Toch is aantal behandelde geschillen in 2002 met circa 70% toegenomen ten opzich te van de tweede helft van 2001Opvallend daarbij is het groeiend aantal 'Progress-gere- lateerde' problemen. Naast het gevaar van miscommunicatie over een voor de mede werker zeer gevoelig onderwerp blijkt soms dat - na jarenlange goede beoordelingen - het oordeel over het functioneren zonder [U Regels boventalligheid Progress en Sociaal Statuut (19%) I Wijze van beïndiging dienstverband (t Tijdelijke arbeidscontracten (6%) Verstoorde werkrelatie (6%) Functioneren (16%) Functie-inschaling in hogere of lagere schaal (7%) H Wijziging/invulling wekelijkse arbeidstijd (9%) H Toepassing regels kostenvergoeding (meestal bij ontslag){8%) Overige geschillen(18%) herkenbare oorzaak scherp negatief wordt bijgesteld en tot een reden voor ontslag wordt gemaakt. Ook het eenzijdig afwijken van in de CAO opgenomen afspraken ten aan zien van het Sociaal Statuut leidt tot geschil len met soms verstrekkende consequenties. Ook opvallend is dat het beroep van leiding gevenden van lokale banken op de regeling weliswaar licht toeneemt, maar als hulp middel bij het oplossen van conflicten moge lijk nog meer benut kan worden. Niet meet baar, maar wel aanwezig is het effect van het feitelijke bestaan van de regeling. Als betrok kenen weten dat er een vangnet voor het oplossen van geschillen is, worden deze toch vaker samen opgelost. Volwassen arbeidsverhoudingen vragen ook om een volwassen aanpak van geschillen, die de sociale verhoudingen binnen onze organi satie verder kan verbeteren. Het bestaan van de regeling als vangnet en de veiligheid van geheimhouding is daarbij een waarborg om de drempel verder te verlagen. Noot: Meer informatie: Geschillenregeling Arbeidsverhoudingen, tel. 030-2166400

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2002 | | pagina 22