Maatschappelijke betrokkenheid 1 1 21 Impressie I Onlangs presenteerde prof. dr.Theo Schuyt, hoogleraar Filantropie aan de Vrije Universiteit, een onderzoeksrapport* naar de relatie tussen de lokale banken en hun 'Stichting Steun', tegenwoordig zo mooi 'Rabobank Foundation' geheten. Hij kwam met een aantal interessante feiten en gevolgtrekkingen.'De Rabobank zou er goed aan doen haar maatschappelijke betrokkenheid tot core-business te verheffen.' B&B 11e jaargang 2002 06 Maatschappij Theo Schuyt dagelijkse functie hoogleraar Filantropie VU Amsterdam e basis onder het rapport was een enquête onder aangesloten banken waarop een respons kwam van 216 ban ken (60%). Daaruit kwam naar voren dat het totaalbedrag aan maatschappelijk betrokken bestedingen van de lokale Rabobanken zo rond de 26 miljoen ligt. De banken geven op de volgende manieren blijk van hun maatschappelijke betrokkenheid: •Donaties/giften 99,1% •Sponsoring 99,1% Ter beschikking stellen van kennis 84,7% •Vrijwilligerswerk 51,4% Anders 38,9% De maatschappelijk betrokken bestedingen gaan lokaal naar de volgende doelen: Cultuur 99,5% Sport en recreatie 97,7% Onderwijs en wetenschap 71,8% Milieu, natuurbehoud, dierenbescherming 53,7% De lokale banken geven aan een duide lijke voorkeur te hebben voor het beschikbaar stellen van gelden voor doe len in de eigen lokale omgeving. Dominant motief voor de maatschappe lijke betrokkenheid van de banken is dat het iets concreets oplevert: maatschappe lijke betrokkenheid is gekoppeld aan het terugkrijgen van een duidelijke opbrengst ('omdat het loont' 83,3%). Een ander belangrijk motief is dat maatschappelijke betrokkenheid past bij de identiteit van de Rabobank ('omdat het hoort' 80,6%). Uit de donaties blijkt dat de lokale ban ken zich betrokken voelen bij de Rabobank Foundation. Zo goed als alle respondentbanken gaven dan ook te ken nen te doneren. Het merendeel (58,3%) doet dit overigens niet volgens de gestelde norm van 1% van de winst na aftrek van belastingen en voorzieningen. Vooral het bestuur en directie, al dan niet in combi natie, bepalen de hoogte van de donatie. Deze blijkt hoger te liggen wanneer de directie hier alleen over beslist. Schuyt wees op de algemene cultuurom slag die met betrekking tot 'het geven in Nederland' gaande is. Er is sprake van een professionalisering van de fundraising en een snel groeiend reservoir aan pri- vaatgeld: 'private money for the public purpose'. De terugtredende overheid stimu leert ook op dit terrein de ontwikkeling van de civil society. Schuyt sprak van de trend van 'het vereconomiseren van de maatschap pij en de vermaatschappelijking van de eco nomie'. Het onderzoek leverde drie concrete aanbeve lingen op. In de eerste plaats is Schuyt van mening dat er veel meer kan worden gedaan met de Rabobank Foundation. 'Je moet inzet ten op waar je goed in bent.' Zijn advies is de aangeboren maatschappelijke betrokkenheid van de bank tot core-business te verheffen. Het niet langer als 'iets erbij' te beschouwen, maar maatschappelijke aspecten van het ondernemen in het hart van de organisatie te positioneren. Een tweede aandachtspunt voor de Rabobank Foundation is dichter te gaan zitten op de belevingswereld van de lokale banken door zich te richten op het steunen van herkenba re, lokale activiteiten. Ook de adoptie door lokale banken van concrete lokale, regionale en internationale projecten is een optie die zich duidelijk opdringt. Schuyt wees erop dat een dergelijke gedachte al eens eerder was geopperd. Ook is het zaak dat de Rabobank Foundation duidelijke feedback gaat geven aan de dona teurs inzake de gesteunde projecten. 'Fr is te weinig zicht op waar het geld aan wordt besteed', aldus Schuyt. Hij zei overigens de naamswijziging van Stichting Steun door Rabobanken in Rabobank Foundation veel belovend te noemen. 'Dat klinkt goed, fris, internationaal, volwassen en heeft veel 'power' in zich. 'Maatschappelijke betrokkenheid, vanzelfsprekend Rabobank? Stichting Steun door Rabobanken en Aangesloten Rabobanken.'M.D. Schreurs en S.F. Ubink. Vrije Universiteit, Faculteit Sociaal Culturele Wetenschappen; Cultuur,Organisatie en Management.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2002 | | pagina 21