i i.:, 20 /fvf^ Leden aan het woord De ledenbarometer van Rabobank De Lauwers - die nu op 3.000 staat - moet eind 2003 het streefgetal 4.000 aanwijzen. Veel van hen gaat het niet direct om invloed en zeggenschap, zo ervaart de bank.Toch kent ook De Lauwers zeer betrokken leden, zoals Akkie Lindeboom en de broers Jelle en Marten de Jong. f 0 Fotografie Fred Platje - Oosterwolde B&B 11e jaargang 2002 06 Jelle (met baard) en Manen de Jong. Akkie Lindeboom-Jager. adat ze al zo'n 34 jaar klant was, werd Akkie Lindeboom uit Rottevalle pas in 2001 lid van haar Rabobank:'Voor die tijd was er door de bank nooit over een lidmaat schap gesproken. Het leek me leuk om lid te zijn van mijn bank. Ik ben een nieuwsgierig mens en als lid krijg je de kans om in de keu ken van de bank te snuffelen,'aldus Akkie. Volgens haar is het promoten van het lid maatschap een goede zaak, vooral omdat er nu meer particulieren lid worden van de bank Akkie:'Van oudsher waren vooral bedrijven lid, terwijl een groot deel van het klantenbe stand uit particulieren bestaat. Die hebben toch heel andere wensen.'Een voorbeeld daarvan zijn de openingstijden: sinds een jaar is het kantoor in haar woonplaats beperkter open. Akkie:'Ondernemers zijn er vrijwel niet meer in ons dorp.Voor hen is dit minder relevant, maar voor de particuliere klanten des te meer.' Over de aanpak van Rabobank De Lauwers is Akkie tevreden: 'Jammer is het natuurlijk wel, maar het is een tendens waar je weinig aan kunt doen. Toch vind ik dat de bank hier goed mee omgaat. Zo is er momenteel een evaluatie naar de openingstijden. De bank houdt zo contact en we voelen ons serieus genomen. Dat is voor een dorp heel belangrijk.' De broers De Jong horen bij de 'oude garde' van leden. Zo'n 80 jaar geleden startte de grootvader van Jelle en Marten met een kui perij. Vandaag de dag houdt de derde gene ratie zich voornamelijk bezig met de fabrica ge van stelen voor gereedschap. Marten:'We hebben altijd al een goede relatie gehad met de bank. Wanneer je zolang klant bent dan heb je een echte vertrouwensrelatie. We heb ben er nog nooit over gedacht om van bank te veranderen.' Over de dienstverlening van Rabobank De Lauwers zijn de broers goed te spreken.'De adviseur komt geregeld langs en weet wat er speelt,aldus Jelle.'Natuurlijk zijn er wel eens problemen, maar die blijken tot nogtoe altijd oplosbaar.' Zoals veel bedrijvenklanten is de broers De Jong het lidmaatschap in de schoot gewor pen.'Maar we hebben er wel altijd iets mee gedaan,'vertelt Marten. Zo herinnert hij zich een spannende ledenvergadering waarin een fusiebesluit moest worden genomen:'Wij waren vóór, omdat dat de kwaliteit van de bank ten goede zou komen. Als bedrijf moch ten we vier stemmen uitbrengen. Zo konden we aardig wat gewicht in de schaal leggen.' Ook nu bezoekt zeker een van de broers de ledenvergadering en schuiven ze graag aan bij seminars. De laatst bezochte bijeenkomst had als onderwerp bedrijfsovername. Het is volgens Marten een goede zaak dat de bank aandacht besteed aan dergelijke onderwer pen 'Daaraan merkje dat de Rabobank weet wat er bij haar leden speelt.' Dat is het grote verschil met andere banken:'De Rabo bank is vanuit haar coöperatieve achter grond socialer. Bij problemen zal zij haar leden langer steunen. De Rabobank is duide lijk meer dan centen.' Net als diverse andere Rabobanken heeft ook De Lauwers een eigen projectenfonds opge richt. Bijzonder is dat dit projectenfonds als initiatiefnemer participeert in het'Lauwers- platform'. Hierin bundelen diverse onderne mingen en overheden in het Lauwersland hun krachten. Doel is het meer onder de aan dacht brengen van de streek.'We moeten wat meer op de trom slaan'zegt algemeen direc teur Douwe Jan de Vries van Rabobank De Lauwers. 'Er is hier een uitstekend vestigings klimaat voor ondernemingen en ook voor de toerist is er veel te zien. Dat moet in den lande meer voor het voetlicht worden gebracht. We zijn hier in dit gebied wel eens wat te beschei den. En dat is helemaal niet nodig!'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2002 | | pagina 20