'Ledeninvloed en -zeggenschap is nog vaak een De stelling Ruimte voor zeggingskracht Schijninvloed is funest Partnership borgt inbreng Medewerkers B&B 11e jaargang 2002 06 Dagelijkse functie hortensiakweker Functie Rabobank bestuursvoorzitter Midden-Westland e-mail floritom@hotmail.com Ga ik er aan voorbij dat het bestuur van de coö peratie (op één bestuurslid na) geheel uit leden bestaat en door de leden is gekozen, en dat de raad van toezicht statutair bijna - maar prak tisch ook - geheel uit leden bestaat, dan is de zeggenschap van de leden als groep niet over weldigend. Natuurlijk: bij fusies, uit de organisa tie stappen en statutenwijzigingen hebben de leden - bijeen in de algemene vergadering - het laatste woord, maar deze zaken zijn niet echt dagelijkse kost. Maar is dat invloed? Om een zeker voorstel 'door de algemene vergadering te krijgen'zal de manier van presenteren van dat voorstel de algemene vergadering beïnvloeden, maar daar mee beïnvloedt de algemene vergadering niet het voorstel inhoudelijk. Daarmee is ledenzeg genschap geen wassen neus, maar niet van invloed op het voorstel zelf. Willen we de leden echt aan het woord laten, dan moeten we dat willen en vooral daarvoor ruimte bieden. Daarmee bieden we onszelf een unieke kans om met onze betekenisvolle klan ten, want dat zijn leden, te praten en beseffen die klanten de waarde van het lidmaatschap. Zeggenschap wordt dan zeggingskracht die gestalte krijgt in bij voorbeeld een ledenraad waar we niet omheen (moeten willen) kunnen. Ledeninvloed en -zeggenschap zijn zeker geen wassen neus. Het is dé manier om de betrokken heid van onze leden te vergroten en daarmee ook hun klantloyaliteit. Ledenpanels zijn een vorm van zeggenschap waarmee onze leden hun invloed daadwerkelijk vergroten. Belangrijk is om vooraf aan te geven aan leden wat men wel en niet kan verwachten. We willen met de bijeenkomsten niet de indruk wekken dat alles wat de leden daar zeggen veranderd zal worden. Maar de leden moeten wel het gevoel hebben dat er iets concreets gebeurt met hun inbreng. Schijninvloed is funest voor het vertrou wen in de bank. Wij leggen daarom de discussie vast in een verslag dat behandeld wordt op de vergaderingen van het organiserende team, het managementteam, het bestuur en raad van toe zicht. Met name de colleges zien uit naar deze verslaglegging, zij krijgen hiermee rechtstreekse input van de leden die zij vertegenwoordigen. De leden krijgen terugkoppeling via ons leden magazine en de algemene vergadering, waar twee woordvoerders in gesprek gaan met de directeur en voorzitter van bestuur. Lokaal is er kritiek dat we steeds verder van de klant afstaan. Om dan uit de mond van leden zelf te horen dat deelname aan een ledenpanel een betrokkenheid bij de bank geeft, die men nog nooit ervaren heeft, bewijst voor ons dat zeg genschap werkt. Dagelijkse functie j marktteamleider rundvee houderij ZLTO Functie Rabobank bestuursvoorzitter Bernheze e-mail jpjzutphen@home.nl In 1998 is na diepgaande discussies gekozen voor het coöperatiemodel.Om meer bancaire professionaliteit in de besturen te garanderen, is daarbij het partnershipmodel geïntroduceerd. Na de nadruk op ledenwerving is de focus nu gericht op meer betrokkenheid, want de coöpe ratie leeft bij de gratie van betrokken leden. Lokaal en centraal zijn we volop bezig met ledencommissies, -werkgroepen, -markten en meer. Die activiteiten moeten we krachtig en met enthousiasme doorzetten. Want het huidi ge partnershipmodel biedt volop kansen voor een wezenlijke ledeninbreng en borgt de een heid tussen bank en vereniging. De ultieme ledeninvloed en -zeggenschap vindt immers zijn weerslag in de beheerscolleges met het bestuur aan de voorkant van het beleid. Daarbij moeten de bestuurders regelmatig communice ren met en verantwoording afleggen aan die leden. Het commissarissenmodel is als lokaal bestuurs model een doodlopende weg. Ledeninvloed en -zeggenschap worden dan een wassen neus. Zo is carrièreonafhankelijkheid van gekozen bestuurders een sterk punt van het huidige model. Professioneler toezicht moet daarbij waken over de kwaliteit van bedrijf en proces sen. Onze coöperatie met het partnershipmodel heeft alles in zich om echt inhoud te geven aan klantwaarde. Want daar doen we het met z'n allen voor. Laten we daar met voortvarendheid verder aan werken! Dagelijkse functie j Hoofd Algemene Zaken en Voorlichting Waterschap De Brielse Dijkring Functie Rabobank bestuursvoorzitter Westvoorne e-mail rietschoten@wdbd.nl

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2002 | | pagina 14