W Eén participatieloket Ondernemingsplannen meer dan welkom Aangesloten banken die overwegen risicodragend vermogen te verstrek ken in ruil voor een minderheidsdeel neming moeten zich voortaan melden bij één loket: Rabo Participaties. Nood zakelijk, maar ook handig: de gebun delde expertise, onafhankelijke beoor deling en korte fiatteringlijn maken dat klanten snel een gemotiveerd 'ja' of'nee'krijgen op hun investerings- vraag. Bovendien leidt deze route tot betere risicobeheersing. Klantwaarde/markt Fotografie Esther Pennarts B&B 11ejaargang 2002 06 Cilian Jansen Verplanke functie directeur Rabo Participaties e mail Cilian JansenVerplanke @rabobank.com informatie www.raboparticipaties.nl Rabo Participaties ('Rapar') werd begin 2002 opgericht onder de vleugels van Corporate Clients Nederland. Aanleiding was de behoefte binnen de organisatie aan één participatieloket met een eigen fiatteringlijn voor risicodragend vermo gen (venture capital). Vanuit risico-oog- punt diende de noodzaak zich aan om de variëteit in het verstrekken van durfkapi- taal door lokale banken te kanaliseren. Ook was er sprake van versnippering van kennis en onduidelijkheid voor de klan ten. Directeur Cilian Jansen Verplanke van Rapar: 'Met dit loket wordt daarin voorzien. De klanten van aangesloten ban ken kunnen nu beter worden bediend. De participatieactivitei ten in de midden- markt kunnen ver antwoord verder worden uitgebouwd.' Honger Rapar neemt minder heidspakketten in bedrijven. Gilde Investments richt op het verwerven van meerderheidsdeelnemingen. De werkwijze is verder identiek, met dezelfde rende- menteisen en een horizon om de belangen tussen 4 en 7 jaar weer te verkopen. Rapar richt zich voornamelijk op de middenmarkt met deelnemingen van circa 500.000 tot 10 miljoen. Om een marktconforme 'hitrate' van vijf procent te realiseren - en 12 geslaagde deals te sluiten - moet Rapar per jaar zo'n 230- 250 ondernemingsplannen ter beoorde ling krijgen. Signalering van potentiële kandidaten is dus essentieel. Nu komt de helft van de voorstellen via lokale ban ken, de andere helft elders uit het net werk. 'Banken weten de weg naar ons steeds vaker te vinden,' aldus Jansen Verplanke: 'Zij zien de kansen, weten wat er speelt in de markt binnen hun werkge bied en kennen de klanten daar het best.' Ook bestuurders en toezichthouders hoe ven wat haar betreft niet te schromen om potentiële kandidaten uit hun netwerk door te verwijzen naar Rapar: 'Onze hon ger naar goede businessplannen is nauwe lijks te stillen.' Alle participaties via IC Past een voorstel van een klant niet (meer) binnen de goedkeuringsregelingen van een bank, maar acht deze het onder nemingsplan kansrijk, dan is het een prima optie om dit voor te leggen aan Rapar voor risicodragend eigen vermo gen. Vooral omdat het de banken niet is toegestaan om zelf participatieactiviteiten te ondernemen, met uitzondering van groepsonderdelen zoals Gilde en Concern deelnemingen. Na toetsing van het onder nemingsplan en de voorstellen beoordeelt een 'Investment Comntittee' (IC) alle investeringsvoorstellen tot 10 miljoen, die leiden tot een eigendom- en zeggen schapsverhouding in een onderneming. Daarboven worden ze met advies doorge leid naar de raad van bestuur. Het IC komt driewekelijks bijeen en beoordeelt naast aanvragen ook de 'exitvoorstellen' en dergelijke. Zeperds en parels De route via Rapar komt niet alleen de commerciële slagkracht in de dienstverle ning van de lokale banken en de risico beheersing ten goede, maar heeft nog een nevenvoordeel, meent Jansen Verplanke: 'Het (moeten) afwijzen van een voorstel kan leiden tot vertroebeling van een rela tie. Jammer, zeker als de klant en bank elkaar al goed kennen. Die teleurstelling speelt wellicht minder als de bank haar klant kan uitleggen dat alles is gepro beerd om het rond te krijgen. Rapar geeft een professioneel en eerlijk oordeel en daarbij een helder te communiceren boodschap als het niet doorgaat.' Het gaat om 100% risicodragend kapitaal, dus ook zeperds komen voor. Jansen Verplanke: 'Van tien deelnemingen gaan gemiddeld drie failliet, vier a vijf kabbe len voort en twee a drie groeien uit tot parels. Met die parels moet je alle tien terugverdienen en aan de interne rende mentseis voldoen.' Commissarissen uit netwerk Rapar richt zich op vooral op 'volwassen' bedrijven in Nederland en België uit alk- sectoren met een bewezen cashflow. Uit zonderingen zijn: ICT- en biotech-bedrij- ven (omdat die vaak erg jong zijn en veel begeleiding vergen) en vastgoed (omdat die bij Rabo Vastgoed thuishoren). In 2002 werden in totaal zo'n tien nieuwe deals gedaan, terwijl er al 24 bedrijven in portfolio zaten. Om de verdere ontwikke ling van de bedrijven nauwlettend in het oog te houden, wordt met de participatie normaliter een plek in de raad van com missarissen bedongen. Rapar haalt deze- personen uit het (Rabo)netwerk. 'We selecteren daarvoor betrouwbare mensen die vanuit hun kennis waarde kunnen toevoegen aan de onderneming. Zo kan een gekozen bestuurder van een lokale bank worden gevraagd om bij een bedrijf als commissaris namens Rabo Partici paties op te treden. Dat is toch de kracht van het netwerk.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2002 | | pagina 12