'W Werkgebied Moerdijk 1 Ie jaargang 2002 05 Fotografie Esther Pennarts. klanten. 'Een ondernemer begint al vijf tot zeven jaar tevoren na te denken over bedrijfsoverdracht. Elet is belangrijk dat wij vanaf het eerste moment met hem mee denken. Hoort de adviseur het pas een jaar tevoren, dan is hij te laat. In dit soort processen wordt het blauw nadruk kelijk door oranje ondersteund.' Van memo- naar voorbeeldbank De ambitie die Moerdijk en zijn mede werkers vandaag uitstralen, is ze niet komen aanwaaien. In de jaren negentig ging de bank door een behoorlijk dal. Toch zijn ze daar volgens Vermuë in rela tief korte tijd uitgeklauterd: 'We zijn van memobank getransformeerd tot voor beeldbank op diverse terreinen.' Dat verg de wel een cultuuromslag binnen Moer dijk, waarbij het aantrekken van Kriek als een katalysator bleek te werken. Wat Vermuë betreft mag de Rabobank bij zo'n benoeming overigens best wat verder kij ken dan de actuele status van een bank: 'Zo'n nieuwe directeur moet vooral aan sluiten bij de potentie van het werkge bied. Voor ons is dat in ieder geval de insteek geweest.' Zure appel Kriek startte in 1999 met een cultuurtra ject om 'zuurstof' in de organisatie te brengen op weg naar een andere type medewerker en bank. Inmiddels is het aantal fte's gedaald van 88 naar 66 en is ruim de helft van het personeel nieuw. Moerdijk besloot de zure appel in één keer te pakken, maar medewerkers waren zelf uitdrukkelijk betrokken bij alle ver anderingen. Kriek: 'We hebben het vraag stuk "Hoe veranderen we in een swingen de bank" ook bij henzelf neergelegd.' Jack Westdorp die de bank in al deze ont wikkelingen meemaakte, proeft een posi tief effect van deze cultuuromslag: 'Na een periode waarin men behoefte had aan duidelijke afbakening van taken en ver antwoordelijkheden, is iedereen nu in staat om zelfstandig nieuwe taken op te pakken.' Dat de huidige medewerkers het naar hun zin hebben, blijkt ook uit het tevredenheidonderzoek waarin Moerdijk ruim boven de benchmark scoort. Boven dien is het ziekteverzuim met 2,75% laag. De arbeidsproductiviteit is in deze perio de van 0.99 gestegen naar 1.18 ondanks de last van vier nieuwe kantoren. Oranje en blauw Bij Moerdijk is de slogan 'groeien in balans' zowel blauw als oranje. De oranje kant moest verbeteren om meer klant waarde te realiseren. 'De juiste medewer kers', kreeg daarom topprioriteit in de plannen van het voltallige bestuur, raad van toezicht, managementteam en onder nemingsraad. Parallel daaraan werd uiter aard ook de blauwe kant van Moerdijk op orde gebracht. Dat was hard nodig. Kriek: 'We hebben dan ook vooruitlo pend op Progress eigenstandig Progress- achtige projecten gedaan, daarnaast zijn onze nieuwe satellietkantoren ingericht volgens het ACE-principe en participeren we als een van de eerste zeven pilotban- ken in FAST. Dit past naadloos binnen ons eigen concept en werkt versterkend. Onze doelstellingen zijn dus niet afwij kend van deze blauwe organisatiebrede bewegingen, maar wij gaan daarnaast nadrukkelijker ook voor oranje,' aldus Kriek. Hoewel het geheel pas in januari 2005 compleet draait, toonden diverse collega-banken al belangstelling. Kriek: 'Sommige banken gebruiken onderdelen van de filosofie en bijbehorende facilitei ten, zoals de open haard. Logisch, want waarom zou je het wiel opnieuw uitvin den.' Toch waarschuwt hij dat het niet gaat om een inrichtingskunstje, maar om een totaalconcept inclusief een sterk draagvlak onder medewerkers. Nu de klanten nog... Na de inmiddels bijna 'klaargestoomde' medewerkers, worden straks de klanten geconfronteerd met een voor hen totaal nieuwe bankomgeving bij het opengaan van het Kenniscentrum op 30 januari. Om die gewenning soepel te laten ver lopen, worden nu al alle zeilen bijgezet. Bij onze klankbordgroepen, ledenpanels en individuele klanten hebben we natuur lijk ons nieuwe concept getoetst. De reac ties waren zonder uitzondering positief. Vermuë: 'Je moet de klant als het ware "aan de hand" mee naar binnen nemen. Daar zijn we in ons eerst geopende satel lietkantoor afgelopen mei al mee begon nen.' Aanvankelijk stond het zwart van de mensen, ook uit nieuwsgierigheid. Nu weten klanten waarvoor ze binnen en waarvoor ze 'bij de muur' moeten zijn. De acceptatie voor de nieuwe benadering stijgt zienderogen. Westdorp: 'Omdat we Het werkgebied omvat de gehele gemeente Moerdijk als de in km2 op vier na grootste gemeente van Nederland. Het is een 'nogal schizofreen' werkgebied, te benoemen als verstedelijkt platteland: Het kent belangrijke (dorps)kernen als Zevenbergen, Fijnaart, Klundert en Willemstad met daaromheen uitgestrekte agrarische gebieden en kassen. Daartegenover her bergt Moerdijk een van de grootste industriegebie den (werken ieder dag 20.000 mensen) van Neder land, met daarbij veel forenzend werkverkeer. In de ontwikkeling tot grootschalig industriegebied is de bank Moerdijk onvoldoende meegegroeid. De groei met ruim 10% van het balanstotaal per jaar geduren de de afgelopen drie jaar toont aan dat Moerdijk het spoor te pakken heeft.Toch valt er met het oog op de toekomst zeker nog een slag te maken. klanten ook in het satellietkantoor per soonlijk blijven helpen, kunnen ze het daarna vaak zelf doen. Ook speelt mee dat klanten liever niet voor anderen wil len onderdoen.' Verder startte in septem ber een reclamecampagne met een strip verhaal in de lokale media. Deze dient klanten wegwijs te maken voor hun entree in het nieuwe Kenniscentrum. Daarbij worden de klanten straks niet aan hun lot overgelaten: twee speciaal opgelei de floormanagers vangen hen op en zor gen ervoor dat ze op de juiste plaats terechtkomen. Kriek: 'We kunnen straks laten zien dat onze bank écht anders is dan andere, met een oriëntatie op de dro men van de klant, in plaats van de klant als middel om shareholdersvalue te bie den. Met z'n allen zijn we daar trots op!'« Balanstotaal 300 miljoen Inwoners Aantal fte's 66 Leden circa 3.100 Bancaire productiviteit 1,22 Ledenratio 13,7 Baten/lasten ratio 1,26 Marktaandeel part. Solvabiliteit 1 Marktaandeel bedrijven 44 Aantal vestigingen 4 aandeel, agrarisch j 90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2002 | | pagina 9