Rabobank Moerdijk Vertolkers van de ambitie: Daan Vermuë Willem-Peter Kriek Jack Westdorp In Zevenbergen verrijst een nieuw kantoor met een verfrissend nieuw, maar nog onbeproefd bankconcept. Rabobank Moerdijk neemt dit Kenniscentrum - met daarin 'de warme wereld' voor gesprekken in uiteenlopende sferen - 30 januari 2003 in gebruik. De traditionele bijkantoren worden vervangen door drie satellietkantoren voor 'de koude bediening': een bijzonder klant- ontmoetingsconcept, ontwikkeld en in werking gesteld in amper drie jaar. B&B 11e jaargang 2002 05 Klantwaarde/markt 57 jaar is sinds 1998 bestuurs voorzitter en was daarvoor lid van de raad van toezicht. In het dagelijks leven is hij directeur van het Waterschap Land van Nassau en in die functie nauw betrokken bij de agrarische sector. Hij is trots dat de colleges er eind jaren negentig in slaagden een cultuur omslag in gang te zetten, met het aantrekken van een daarbij passende nieuwe directeur, email d.vermue@land-nassau.nl 45 jaar begon in 1978 bij Rabobank Spijkenisse. Hij ver vulde in de jaren daarna func ties bij verschillende Rabobanken om na zijn MBA- studie in 1999 aan te treden als algemeen directeur bij Rabobank Moerdijk. Hier kan hij zijn afstudeerscriptie 'De Rabobank als financi- al caretaker' min of meer in praktijk brengen, e mail w.p.j.m.kriek@moerdijk.rabobank.nl 37 jaar was oorspronkelijk teamleider cliëntenadvies bij Moerdijk. Mede vanwege zijn enthousiasmerende ideeën over ledenbeleid, is hij vanaf 1998 aangesteld als communicatie-coöperatie medewerker. Hij begeleidt nu onder meer de communicatie rond het nieuwe bankconcept binnen en buiten de bank. email J.P.Westdorp@moerdijk.rabobank.nl. Geïnspireerd op het kasteel dat ooit in Zevenbergen stond, steken de kante len van het in aanbouw zijnde Kennis centrum al fier omhoog. In dit pand her innert straks niets meer aan een traditio nele bankhah Geen balies, geen spreek- hoeken, niets van dit alles, maar daarvoor in de plaats een dorpspleinachtige ruimte betiteld als 'de Huiskamer' met verschil lende sferen, zitjes en (internet)faciliteiten. Relaties opbouwen op emotioneel (in plaats van relationeel) niveau en gaan voor het DNA van de klant is de formule achter het nieuwe concept. 'Het gaat om het opwekken van een positief buikgevoel bij klanten,' zo typeert algemeen directeur Willem-Peter Kriek de beoogde reactie na entree. 'Dat buikgevoel komt naar voren bij het nadenken over je pensioen of wan neer je uit je bedrijf zult stappen.' Volgens Kriek komen mensen niet voor een hypo theek, maar voor hun droomhuis: 'Wij faciliteren die droom, en dromen doe je bijvoorbeeld met een dikke sigaar in de Huiskamer'. Klanten vinden die Huis kamer in het Kenniscentrum, waar ze naar wens kunnen verpozen hij de open haard, in de bibliotheek, maar ook op het terras of in de Japanse hoek. De royale afmetingen van het geheel en bijzondere akoestische voorzieningen dienen om de privacy van de klanten te waarborgen. Contact en contract In het Kenniscentrum gaat het in relatie met de klant om 80% contact en 20% contract. Het contract is het gevolg van het contact (gunnen). Volgens bestuurs voorzitter Vermuë staat 'die 20% wel voor een veel groter volume dan nu het geval is.' Daar komt bij dat Rabo Moer dijk verwacht, dat door aanzienlijk meer contacten, in een eerder stadium bekend te zijn met de plannen en wensen van de

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2002 | | pagina 8