Waken voor Dolariserende keuzes Agenda Column Jan Porte B B 11e jaargang 2002 05 Maatschappij r Agenda voor de 126e centrale kringvergade ring van de Coöperatieve Centrale Raiffeisen- Boerenleenbank B.A., gehouden op 13 sep tember 2002 in het Hoofdkantoor van Rabobank Nederland te Utrecht. Aanvang 14.00 uur. 1. Opening 2. Aanwijzing van een secretaris 3. Benoeming van twee leden ter onderte kening van het verslag 4. Conceptverslag van de 125e centrale kringvergadering 5. Mededelingen a. Werkwijze co-making (schriftelijk) b. Direct Bank België (mondeling) c. Overname VIB (mondeling) d. CKV nieuwe stijl (mondeling) 6. CKV coördinatiecommissie (ter besluitvorming) a. conceptreglement b. benoeming leden c. vergoedingen CKV en CCC 7. Regelgeving (ter besluitvorming) 8. Plan van aanpak evaluatie lokaal bestuursmodel (ter besluitvorming) 9. Functioneren kringen/kringbesturen (ter discussie) 10. Plan van aanpak 'Rabobank 2005+' (ter informatie) 11. Rondvraag 12. Sluiting De Rabobank kiest voor normen en waarden van maatschappelijk verantwoord ondernemen en heeft als coöperatie per definitie een maat schappelijke doelstelling: het bedrijf is immers ondergeschikt aan het ledenbelang. Ook onder nemingen die aandeelhouderswaarde nastre ven, onderschrijven vanuit maatschappelijk be wustzijn het adagium van duurzaamheid, socia le rechtvaardigheid en maatschappelijk nut. Waarden en normen zijn soms aan opmerkelijke veranderingen onderhevig. In de jaren zeventig werd veel wetgeving die zich richtte op het beschermen van de consument afgeschaft om een einde te maken aan 'betutteling'. Tegenwoordig zien we een tegenbeweging via wetten en regels. Ook valt op dat opvattingen over maatschappelijke vraagstukken van groe pen stakeholders in dezelfde tijd en regionaal om respectabele redenen sterk kunnen verschillen. Zodra een commerciële instelling hierin explicie te keuzes maakt, gebeuren twee dingen: Enderzijds zal de groep wiens standpunt wordt geadopteerd, dit beleid gaan claimen. Want als de instelling dit commercieel uitnut om bij deze hoofdstroom in de gunst te komen, dan moet daar iets tegenoverstaan. Dit lokt toenemende bemoeienis en detaillering uit, waarmee deze instelling daarna heeft te leven. Anderzijds zullen groeperingen die hun stand punt niet gehonoreerd zien, zich afwenden. In een tijd waarin nauwelijks onderscheid is in kwaliteit van dienstverlening en prijzen, creëert de instelling zo een kille relatie met die klanten. Wat was bedoeld als positieve keuze ter bevor dering van een maatschappelijke ontwikkeling, verzandt dan in polarisatie die het voortbestaan van de instelling kan aantasten. Verder is duidelijk dat bancaire dienstverlening onmisbaar is in de maatschappij. Dit is in Nederland slechts verkrijgbaar bij enkele grote instellingen. Zolang er geen dringende redenen zijn om een relatie te weigeren en er een legaal doel is, rijst de vraag of het ethisch is dat een financiële instelling zaken beoordeelt op maat schappelijke wenselijkheid. Ze komt dan op het terrein van de wetgever, zonder democratische volmacht en controle. Naar mijn mening komt dit ethisch aspect in de euforie rond MVO te wei nig aan bod. In de veehouderij bijvoorbeeld strijden drie standpunten om voorrang: het sociaal en economisch welbevinden van veehouders; voedselveiligheid en lage prijzen, en dieren welzijn. In het recente position paper veehoude rij dreigt Rabobank expliciet te kiezen voor de laatste stroming. Qua maatschappelijke aanhang lijkt dat een goede keuze, maar opvattingen kunnen - afhankelijk van welvaartsontwikkeling - snel veranderen. Het gaat tevens voorbij aan de bonafide aannames van andere standpunten. Schrijnend is dat de boerenstand, waaruit de Rabobank is voortgekomen en die qua bestuur lijke kracht en karakter nog steeds een voorna me rol speelt, zich afgeschreven voelt. Ik pleit dan ook dat Rabobank streeft naar een vlekkeloos functionerend bankbedrijf voor leden, klanten en medewerkers. Daarbij zijn hoge ethische normen te stellen en onthouden we ons van alles wat schadelijk is voor duur zaamheid en sociale vrede. Tevens zijn aldus, naar mijn mening, de grenzen aangegeven van datgene wat de Rabobank tot haar stand punt dient te maken. functie Rabobank directeurbestuurder Rabobank Soest-Baarn e mail j.porte@soest-baarn.rabobank.nl

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2002 | | pagina 7