Gerard Meijs Redactioneel René Loman De Regeling Organisatie en Beheersing, die begin dit jaar van kracht werd, brengt aller hande partiële voorschriften op het gebied van risicomanagement onder een paraplu. Voor de Rabobank betekent dit geen ver groting van de regellast, wel moet een goede borging door raad van toezicht en bestuur plaatsvinden. Hans Arnoldy, voor zitter raad van toezicht van Rabobank De Bilt, en Tielo Jongmans van Rabobank Nederland, over de betekenis van de ROB. Met spanning werd uitgekeken naar de extra centrale kringvergadering van 13 september: de eerste in de nieuwe cor- porate governance. Hoe zouden de afgevaardigden hun taak oppakken nu de CKV over uitgebreidere bevoegdhe den beschikt? Hoe zou de vergadering verlopen zonder raad van beheer en onder 'technisch' voorzitterschap van Lense Koopmans als voorzitter van de raad van commissarissen? En wat te zeggen van het plotselinge vertrek van Hans Smits? Gerard Meijs, kenner en uitdrager bij uitstek van het coöperatieve gedach tegoed, geeft op de valreep van zijn actieve Raboloopbaan zijn motivatie om de coöperatie te blijven koesteren. B&B 11e jaargang 2002 05 functie hoofdredacteur e mail j r.loman@rn.rabobank.nl De Rabobank kampt - zoals wel vaker - met paradoxen. Aan de ene kant is er een hervonden zelfbewustzijn door: ruim 1 miljoen leden, die de coöperatieve gedragenheid bevorderen; relatief sterk verbeterde halfjaarresultaten van de banken, tegen marktontwikkelingen in; de merkcam- pagne 'Het is tijd voor...met nadruk op het onderscheiden de van Rabobank; de raad van commissarissen en CKV die hun nieuwe rollen met verve vervullen. Aan de andere kant is sprake van gedeukt vertrouwen door: het plotselinge opstappen van Hans Smits; de belaagde triple A-status door ratingbureau Fitch; mondige klanten die publiciteit zoeken bij onvrede over de dienstverlening; onder druk staand marktleiderschap in de hypothekenmarkt. In zo'n klimaat met spanning en onzekerheden kan de nei ging ontstaan om - mede onder druk van de buitenwacht - te vluchten in snelle en minder rationele maatregelen. Haast en emotie zijn echter slechte raadgevers. Vooral ook omdat er al weer nieuwe verbeteringsprojecten op de rol staan, zoals de visie Rabobank 2005+, FAST, de evaluatie van het lokale bestuursmodel, cultuurverandering en lokale ledeninvloed en zeggenschap. De kunst is om bij het zoeken naar oplossingen niet te roepen vanuit het eigen gelijk, te polariseren en te divergeren, maar om te luisteren en om weldoordacht te convergeren naar een breed gedragen oplossing die door iedereen loyaal wordt uitgevoerd. Daarbij dient de inhoudelijke kwaliteit voorop te staan. Overigens lijkt het voorbarig om alles wat (nog) niet goed functioneert bij voorbaat op de kop te zetten. De karakte ristieke 3-poligheid van slagvaardig bestuur, onafhankelijk toezicht en ledeninvloed bewijst centraal en lokaal zijn nut en kracht, ook al schort er nog het een en ander aan. De vraag is of mankementen zijn weg te nemen door (cosmeti sche) veranderingen in het model of door een kwalitatief betere invulling van het model en van de rollen. Voorop staat dat professionalisering - binnen welk model we ook opereren - hoe dan ook is geboden. Bedenk daarbij dat onze 'minst slechte oplossing' nog altijd beter is dan wat anderen kunnen bieden. Zo luidde de con clusie van het afscheidssymposium van Wim Meijer: de Rabobankorganisatie is uitstekend ingericht om leden via het bestuur te laten meebeslissen over richting en koers. De Rabobank is beter dan wie of wat ook in staat om de opga ven van deze tijd - leiderschapscrises, gevoelens van afstand, ongenoegen en wantrouwen - op te lossen, al is het coöperatieve experiment ook na honderd jaar nog lang niet afgelopen!

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2002 | | pagina 3