Bankbedrijf als kracht van coöperatie Uit de praktijk Terugblik Automatisering bij de Rabobank 11 e jaargang 2002 05 Fotografie Esther Pennarts Gerard Meijs* functie Rabobank senior adviseur Adviescentrum Coöperatie-Ontwikkeling e mail meijs.gn@tref.nl 'De waarde van de coöperatie in een sociaal ver antwoorde economie.'Onder deze titel houdt de Cera Holding in deze dagen een symposium te Brussel. Dit initiatiefis opmerkelijk, want Cera - onze vroegere zusterorganisatie in België - gooi de enige jaren geleden de coöperatieve hand schoen in de ring en fuseerde met de Krediet bank. Daarmee werden bank en coöperatieve vereniging - wellicht contre-coeur - gescheiden. Het bankbedrijf ging op in de KBC Bankverzeke- ringsgroep. De vereniging werd omgedoopt tot Cera Holding en kreeg aandelen in de houdster maatschappij, de Almanij/KBC-groep. Cera Holding beoogt - naast dividenduitkering aan ledencertificaathouders - de coöperatiewaarden als samenwerking, solidariteit en respect voor het individu via maatschappelijk engagement te concretiseren. Het symposiumthema is voor doorgewinterde coöperatoren om van te watertanden. De titel impliceert dat de sociaal verantwoorde econo mie bij de coöperatie behoort. Is dat bij onze Rabobank zo? Durven wij de verbinding te leg gen tussen coöperatie en sociaal verantwoorde economie? Of zijn we afkerig van elke verwijzing naar een uitgesproken politieke context of maat schappijvisie? Die verbinding is er hoe dan ook. Naast het behartigen van (materiële) ledenbe- langen, laat de coöperatie vaak politieke neven doelen zien. Zo is en was de coöperatie niet alleen het middel bij uitstek om als ondernemer onafhankelijk te blijven van louche figuren, maar ook van de overheid. Daarnaast speelt de markt een rol: vrije markt werking en coöperatie zijn niet bepaald vriend jes. In de publicatie 'Markt en Waarden'van het Thijmgenootschap wordt Pater van den Eisen herhaald geciteerd met: 'De vrije markt moge goed zijn voor de landbouw als geheel, bepaalde kleinere boeren verdienen bescherming tegen die markt'en 'Alleen door intensieve coöperatie van inkoop en verkoop kan de ongunst van de markt verzacht worden.'Wat men ook vindt van deze frontale aanvallen op het gedachtegoed van Adam Smith, feit is dat coöperaties aantoonbaar 'marktcorrecties' hebben aangebracht. Wordt daarbij het op afstand houden van 'overheidsdo- minantie'als nevendoel zichtbaar, dan is duide lijk dat coöperaties ook politieke en maatschap pelijke verhoudingen beïnvloeden. Een ander voorbeeld van maatschappelijke kracht van coöperaties is het emancipatoir ver mogen. Zodra lotgenoten elkaar hebben gevon den en de techniek van coöperatievorming onder de knie hebben, zijn ze vaak onstuitbaar. Overal zijn stelsels van economische en sociale activitei ten gebouwd rond het coöperatieve raamwerk. In kredietverstrekking, sparen en verzekeren, inkoop en verkoop. Ook onderwijs en gezondheidszorg zijn vroeger in verenigingsverband tot bloei gebracht. Vanwege het gesloten karakter werd dit verzuiling genoemd. Nu er na het tijdperk van ontzuiling opnieuw mensen vanuit gelijklopende belangen willen samenwerken, zijn dat echter geen 'zuilen', maar 'communities'. Terug naar het Brusselse symposium: De Cera Holding kan het zich zonder eigen bankbedrijf veroorloven om vrijblijvend te discussiëren over coöperatie en maatschappelijke en politieke con text. KBC Bankverzekeringsgroep zal daar geen klant door verliezen. Bij ons lijkt zo'n discussie niet goed mogelijk vanwege eventuele repercus sies op het bankbedrijf. Of zijn wij als coöperatie ve Rabobankorganisatie juist wel in staat om met gezag over de waarde van de coöperatie in een sociaal verantwoorde economie te spreken? Hebben wij niet juist een uniek instrument om te laten zien wat de werkelijke kracht is van een coöperatie in de samenleving, namelijk ons bankbedrijf? Laat dat zo blijven! Na zijn 32 jarige Rabocarrière als coöperatieman pur sang, gaat Gerard Meijs met ingang van 1 november 2002 met prepensioen. Organisatie Computers zijn al lang niet meer weg te denken bij de Rabobank. Vrijwel geen medewerker kan zich nog indenken zonder pc te werken. De Rabobank was in 1994 ais eerste grote financiële instelling actief op inter net en is sindsdien koploper. Maar hoe dat begon? Vanaf het begin tot ongeveer 1950, werd de bankadmi- nistratie nog geheel met de hand verwerkt. Rond 1925 namen de boerenleenbanken de eerste mechanische rekenmachines in gebruik. Uit de Raiffeisenbode van 1927 blijkt dat de kassier nog wel argwanend tegenover kantoormachines stond:'Het is mij tot nu toe niet mogen gelukken een machine te vinden, waarvan in ons boerenbankbedrijf enige besparing te verwachten is. Er moet mij kunnen aangetoond, dat er met zo'n machine aan tijd gewonnen wordt, zonder aan kwaliteit te verliezen.'Toch zouden er eind jaren vijftig overal binnen de organisaties kantoormachines staan, waaron der de ponskaartenmachines. In 1964 arriveerde bij de Coöperatieve Centrale Boeren leenbank de eerste computer. Deze IBM 1440 legde de gegevens van de ponskaarten vast op magneetbanden. Bestuursvoorzitter Edm. Delhougne stelde de computer officieel in werking/Nadat de voorzitter de startknop had ingedrukt, verscheen op het schrijfmechanisme een toespraak, waarin de levensloop van mr. Delhougne in het kort werd geschetst en waarin de computer voorts de hoop uitsprak, dat het personeel van de Centrale Bank zou bewijzen, dat zij een nuttig gebruik van hem zou weten te maken', zo meldt het verslag. Het jaar daar op nam de Coöperatieve Centrale Raiffeisen-Bank haar eerste computer in gebruik.de iets nieuwere IBM 1401. De ontwikkelingen zijn sindsdien snel gegaan. Naast sparen en lenen gingen de banken zich bezighouden met nieuwe activiteiten als bankgiroverkeer, verzekerin gen, reizen, effecten en buitenlands betalingsverkeer. De verwerking van deze gegevens werd massaproduc tie. Systemen volgden elkaar snel op. De Rabobank ging speciale computercentra bouwen in Zeist en in Best. De afdeling Bedrijfshistorie is, in samenwerking met oud-medewerkers die deze periode hebben meege maakt, begonnen deze geschiedenis in kaart te Het computercentrum in brengen. Medewerkers die Eindhoven in de jaren zestig bruikbare informatie heb ben, kunnen zich wenden tot de afdeling. Ook materiaal dat geschikt is voor een histori sche expositie, is zeer welkom bij: Stefan de Boer, Afdeling Bedrijfshistorie, S.Boer@rn.rabobank.nl, tel: 030 - 216 42 86

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2002 | | pagina 21