3 Berichten Wat staat de raad van toezicht te doen? B B 1 le jaargang 2002 05 waar hij zijn financieringsaanvraag wil neerleggen. Het plan en de bijbehorende financie ringsbehoefte heeft Van Vliet doorgespro ken met zijn relatiebeheerder. De aan vraag zal Rabobank Nederland moeten passeren. Maar in een voorbespreking wordt al duidelijk dat Rabobank Nederland volgens de richtlijnen geen goedkeuring zal verlenen. Van Vliet is een ondernemer die oplossingsgericht denkt en handelt. Hij laat zich niet uit het veld slaan en belt rechtstreeks met de directeur. Deze handelt voortvarend en zegt hem dezelfde dag nog de financiering toe. Bestuurlijk verwacht de directeur geen problemen. Hij handelt in een geest waar in zijn bestuur zich kan vinden. Grofweg zijn de argumenten: de Algemene Goed keuringsregeling Bedrijven (AGRB) werkt niet, de regels zijn te streng en leiden tot marktverlies; Rabobank Nederland werkt te langzaam en kijkt niet voldoende naar de ondernemer. Rabobank Zandenburg is ondernemend en kan door de kennis van het werkgebied en de ondernemers zelf goed beoordelen of een financiering ver antwoord is. Commerciële slagkracht gaat voor bureaucratische procedures. De raad van toezicht heeft onvoldoende voeling met met de cultuur die bij de bank heerst, noch met deze ontwikkeling. Het bestuur wordt in zijn eerstvolgende vergadering geïnformeerd. De financiering is intussen al verstrekt, maar dit leidt in de vergadering niet tot problemen. Zon der omhaal wordt achteraf goedkeuring gegeven. Na enige tijd gebeurt het ongedachte: Van Vliet heeft te kampen met tegenslagen, hij kan het niet meer bolwerken en de zaak 'ploft'. De bank houdt aan de verstrekte financiering zeker een flink verlies over. De directeur informeert zijn bestuur. Ook de raad van toezicht wordt door hem ingelicht. Overwegingen voor een goed toezicht Het bestuur dient het financieringsbeleid van de bank te bepalen en dit ter goedkeuring aan de raad van toezicht voor te leggen. In hoeverre is dit het geval bij Rabobank Zandbergen en houdt de bank zich aan de statutaire bepalingen? Het verstrekken van financieringen buiten de goed keuringsregelingen van de organisatie is immers niet geoorloofd. Ook is het zo dat het bestuur op generlei wijze betrokken mag zijn bij individuele financieringsposten. De raad van toezicht fiat teert eveneens geen individuele posten. De raad toetst of het bestuur een beleid heeft geformu leerd en keurt dit beleid goed of af. Als het bestuur niet wordt geïnformeerd over individuele aanvragen die buiten de richtlijnen worden verstrekt, blijft dit zeker ook voor de raad van toezicht verborgen. In voorkomende gevallen zal deze gang van zaken in de periodie ke rapportage van de Audit Rabobank Groep aan de orde worden gesteld. Aanleiding voor de raad om in het geweer te komen en hierover kri tische vragen aan het bestuur te stellen. In het concrete geval bij de Rabobank Zand bergen vraagt de raad van toezicht aan het bestuur inzicht te verschaffen in de gang van zaken rondom de aan Van Vliet verstrekte finan ciering: hoe is een en ander in z'n werk gegaan, welke rol speelde de algemeen directeur en hoe was de opstelling van het bestuur, waar zijn de regels overtreden en hoe denkt het bestuur het financieringsverlies op te vangen. Het bestuur zal zich hebben te bezinnen op de consequen ties die door dit college aan het ontstaan van het grote financieringsverlies verbonden moe ten worden. Ook zal de raad van toezicht het bestuur vragen een pakket maatregelen samen te stellen waarmee wordt voorkomen dat in de toekomst opnieuw financieringen buiten de regelgeving worden verstrekt. Er zal op moeten worden toegezien dat relevante beleidskaders adequaat worden geïntegreerd in de periodieke informatievoorziening aan de raad van toezicht. Dit dient te worden getoetst tijdens de periodie ke audits van de ARG.Van wezenlijk belang is ook dat de raad met enige regelmaat toetst - door expliciet te vragen - of het beleid daadwer kelijk wordt nageleefd. De raad van toezicht kan de Audit Rabobank Groep vragen de financie ringsportefeuille door te lichten op andere financieringen buiten de algemene goedkeu ringsregelingen. N.B.: Uit ervaring blijkt dat de verliesrisico's buiten de AGRB vele malen groter zijn dan binnen de AGRB. Ledenbarometer: meer dan 1 miljoen! Op 2 oktober is de heer A.R.Weijerman (38) als 1 miljoenste Rabobank- lid 'in de bloemetjes gezet'. Hij werd lid van Rabobank Betuwe in Heteren en kreeg bij de huldiging tevens Rabo- bank-ledencertificaten ter waarde van 2.500 overhandigd. Onder tussen is het totaalaantal leden van de gezamen lijke Rabobanken deze mijlpaal van 1 miljoen ruimschoots gepasseerd. Op 2 oktober waren 909.678 natuurlijke per sonen en 104.925 organi saties als lid geregis treerd. Samen zijn dat 1.014.603 leden. Daarbij stonden op dat moment ook nog 11.593 aspirant leden in de boeken. De toename ten opzichte van de referentiedatum 6 mei 2000 - vlak voor de eerste emissie van ledencertificaten - was het ledental eind septem ber met 527.959 toegenomen. Rabobank steunt Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer De Rabobank staat achter het initiatief van minister Hans Hoogervorst van Financiën om een overlegorgaan in te stellen waarin maatschappe lijke aspecten van het betalingsverkeer moeten worden geregeld. Banken en maatschappelijke organisaties zullen zitting nemen in dit Maat schappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB). Het orgaan moet voorzien in een maatschappelijk effi ciënte inrichting van het betalingsverkeer en zal de minister van Financiën informeren over maat schappelijke aspecten van het betalingsverkeer. Aantal jongerenraden groeit Naar aanleiding van het in juli verschenen hand boek "Jongerenraden" hebben zeventien banken aangegeven waarschijnlijk dit jaar nog te starten met een jongerenraad. Bij vijftien lokale banken was al langer een jongerenraad actief.Totnogtoe zijn ruim 80 handboeken opgevraagd bij de Infodesk Coöperatie. (040) 217 66 00

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2002 | | pagina 19