3
Berichten
Wat staat de raad van toezicht te doen?
B B
1 le jaargang 2002 05
waar hij zijn financieringsaanvraag wil
neerleggen.
Het plan en de bijbehorende financie
ringsbehoefte heeft Van Vliet doorgespro
ken met zijn relatiebeheerder. De aan
vraag zal Rabobank Nederland moeten
passeren. Maar in een voorbespreking
wordt al duidelijk dat Rabobank
Nederland volgens de richtlijnen geen
goedkeuring zal verlenen. Van Vliet is een
ondernemer die oplossingsgericht denkt
en handelt. Hij laat zich niet uit het veld
slaan en belt rechtstreeks met de directeur.
Deze handelt voortvarend en zegt hem
dezelfde dag nog de financiering toe.
Bestuurlijk verwacht de directeur geen
problemen. Hij handelt in een geest waar
in zijn bestuur zich kan vinden. Grofweg
zijn de argumenten: de Algemene Goed
keuringsregeling Bedrijven (AGRB) werkt
niet, de regels zijn te streng en leiden tot
marktverlies; Rabobank Nederland werkt
te langzaam en kijkt niet voldoende naar
de ondernemer. Rabobank Zandenburg is
ondernemend en kan door de kennis van
het werkgebied en de ondernemers zelf
goed beoordelen of een financiering ver
antwoord is. Commerciële slagkracht gaat
voor bureaucratische procedures. De raad
van toezicht heeft onvoldoende voeling
met met de cultuur die bij de bank heerst,
noch met deze ontwikkeling.
Het bestuur wordt in zijn eerstvolgende
vergadering geïnformeerd. De financiering
is intussen al verstrekt, maar dit leidt in
de vergadering niet tot problemen. Zon
der omhaal wordt achteraf goedkeuring
gegeven.
Na enige tijd gebeurt het ongedachte: Van
Vliet heeft te kampen met tegenslagen, hij
kan het niet meer bolwerken en de zaak
'ploft'. De bank houdt aan de verstrekte
financiering zeker een flink verlies over.
De directeur informeert zijn bestuur. Ook
de raad van toezicht wordt door hem
ingelicht.
Overwegingen voor een goed toezicht
Het bestuur dient het financieringsbeleid van de
bank te bepalen en dit ter goedkeuring aan de
raad van toezicht voor te leggen. In hoeverre is
dit het geval bij Rabobank Zandbergen en houdt
de bank zich aan de statutaire bepalingen? Het
verstrekken van financieringen buiten de goed
keuringsregelingen van de organisatie is immers
niet geoorloofd. Ook is het zo dat het bestuur op
generlei wijze betrokken mag zijn bij individuele
financieringsposten. De raad van toezicht fiat
teert eveneens geen individuele posten. De raad
toetst of het bestuur een beleid heeft geformu
leerd en keurt dit beleid goed of af.
Als het bestuur niet wordt geïnformeerd over
individuele aanvragen die buiten de richtlijnen
worden verstrekt, blijft dit zeker ook voor de
raad van toezicht verborgen. In voorkomende
gevallen zal deze gang van zaken in de periodie
ke rapportage van de Audit Rabobank Groep
aan de orde worden gesteld. Aanleiding voor de
raad om in het geweer te komen en hierover kri
tische vragen aan het bestuur te stellen.
In het concrete geval bij de Rabobank Zand
bergen vraagt de raad van toezicht aan het
bestuur inzicht te verschaffen in de gang van
zaken rondom de aan Van Vliet verstrekte finan
ciering: hoe is een en ander in z'n werk gegaan,
welke rol speelde de algemeen directeur en hoe
was de opstelling van het bestuur, waar zijn de
regels overtreden en hoe denkt het bestuur het
financieringsverlies op te vangen. Het bestuur
zal zich hebben te bezinnen op de consequen
ties die door dit college aan het ontstaan van
het grote financieringsverlies verbonden moe
ten worden. Ook zal de raad van toezicht het
bestuur vragen een pakket maatregelen samen
te stellen waarmee wordt voorkomen dat in de
toekomst opnieuw financieringen buiten de
regelgeving worden verstrekt. Er zal op moeten
worden toegezien dat relevante beleidskaders
adequaat worden geïntegreerd in de periodieke
informatievoorziening aan de raad van toezicht.
Dit dient te worden getoetst tijdens de periodie
ke audits van de ARG.Van wezenlijk belang is
ook dat de raad met enige regelmaat toetst -
door expliciet te vragen - of het beleid daadwer
kelijk wordt nageleefd. De raad van toezicht kan
de Audit Rabobank Groep vragen de financie
ringsportefeuille door te lichten op andere
financieringen buiten de algemene goedkeu
ringsregelingen.
N.B.: Uit ervaring blijkt dat de verliesrisico's buiten de
AGRB vele malen groter zijn dan binnen de AGRB.
Ledenbarometer: meer
dan 1 miljoen!
Op 2 oktober is de heer
A.R.Weijerman (38) als
1 miljoenste Rabobank-
lid 'in de bloemetjes
gezet'. Hij werd lid van
Rabobank Betuwe in
Heteren en kreeg bij de
huldiging tevens Rabo-
bank-ledencertificaten
ter waarde van 2.500
overhandigd. Onder
tussen is het totaalaantal
leden van de gezamen
lijke Rabobanken deze
mijlpaal van 1 miljoen
ruimschoots gepasseerd.
Op 2 oktober waren
909.678 natuurlijke per
sonen en 104.925 organi
saties als lid geregis
treerd. Samen zijn dat
1.014.603 leden. Daarbij
stonden op dat moment
ook nog 11.593 aspirant
leden in de boeken.
De toename ten opzichte van de referentiedatum
6 mei 2000 - vlak voor de eerste emissie van
ledencertificaten - was het ledental eind septem
ber met 527.959 toegenomen.
Rabobank steunt Maatschappelijk Overleg
Betalingsverkeer
De Rabobank staat achter het initiatief van
minister Hans Hoogervorst van Financiën om een
overlegorgaan in te stellen waarin maatschappe
lijke aspecten van het betalingsverkeer moeten
worden geregeld. Banken en maatschappelijke
organisaties zullen zitting nemen in dit Maat
schappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB). Het
orgaan moet voorzien in een maatschappelijk effi
ciënte inrichting van het betalingsverkeer en zal
de minister van Financiën informeren over maat
schappelijke aspecten van het betalingsverkeer.
Aantal jongerenraden groeit
Naar aanleiding van het in juli verschenen hand
boek "Jongerenraden" hebben zeventien banken
aangegeven waarschijnlijk dit jaar nog te starten
met een jongerenraad. Bij vijftien lokale banken
was al langer een jongerenraad actief.Totnogtoe
zijn ruim 80 handboeken opgevraagd bij de
Infodesk Coöperatie. (040) 217 66 00