E? Berichten Fusie zonder ruzie Fusie door diffusie functie directeurbestuurder Heerde-Wezep (na fusie Heerde-Oene-Wezep) e mail j.smit@heerde-wezep.rabobank.nl Hoofddoelstelling van een Rabobankfusie moet m.i.zijn om klantwaarde te vergroten. Daar zijn we het snel over eens. Maar hoe doen we dit in de praktijk? In de voorbereidingscommissie van onze nieuwe bank kwam dit regelmatig aan de orde. Om tot concrete invulling van klantwaarde te komen is een positiefkritische houding van alle deelnemers vereist. Je dwingt elkaar zo om de beoogde klantvoordelen helder te formuleren. In ons geval de volgende punten: - Inzetten van specialisten (financiële planning, assurantiën, agrarische advisering) in het hele werkgebied; - Continuïteit in advisering garanderen door de schaalvergroting; - Hoge advieskwaliteit blijven bieden, doordat adviseurs eikaars kennis gebruiken (kruisbestui ving); - Ledenbetrokkenheid invullen door ledenbijeen komsten te organiseren op grond van hun inte resses. Naast directe, spelen ook indirecte klantvoorde len - zoals kostenbesparingen en een goede invulling van regelgeving - bij fusie een belang rijke rol. Voorts biedt het werknemers betere ont plooiingskansen. Naast de doelstelling is het fusieproces minstens zo belangrijk. Daarbij gaat het vaak meer om het juiste gevoel dan om het heldere verstand. Dat is logisch, want fuseren doe je met mensen! Einstein zei destijds al: 'Imagination is more important than knowledge.' Wil je een fusie zonder ruzie bereiken, dan moet het bovenal klikken tussen mensen: voorstel- lings- en inlevingsvermogen zijn hierbij onmis bare ingrediënten. Het fusieproces van de Rabobanken Dalfsen- Lemelerveld en Hasselt- Nieuwleusen is 1 juli juridisch afgerond, maar begon al twee jaar eerder: Diffusie - het natuurkundig proces van stoffen die geleidelijk in elkaar opgaan - is de beste omschrijving van het proces, waaraan 140 medewerkers sindsdien gezamenlijk met enthousiasme hebben gewerkt. In 2000 bleek schaalvergroting strategisch het beste antwoord op de (marktontwikkelin gen. Ook over het proces waren we unaniem: dit moest van binnenuit gebeuren. Daarom werd van meet af aan gewerkt aan de integra tie van bedrijfsprocessen en werd het perso neelsbestand als geheel gezien. Daarbij wer den wederzijdse vooroordelen en culturen bespreekbaar door o.a. gezamenlijk medewer kertevredenheid- en cultuuronderzoek. De integratie begon meteen met één afdeling KRM, één beleggingsafdeling en vacatures die over en weer werden ingevuld. Ook bestuur en management waren direct één gezicht. Wie gaande het proces kansen zag, kon snel anticiperen. Wie deze voor zichzelf niet zag, functie directeurbestuurder Dalfsen-Hasselt e mail j.a.ram@dalfsen.rabobank.nl had ruim de tijd om elders te kijken. Dit had een gunstig effect op de nieuwe organisatie invulling en was fair voor ieders persoonlijke ontwikkeling. Bovendien werd zo de focus op de markt niet verloren. De administratieve fusie in november is dus meer de afronding van de integratie dan het startsein. Fusie door diffusie, een uniek proces en het nut ervan bewijst zich dagelijks! B B 11e jaargang 2002 i 05 ms é\i i wc 3!~ -1'- r Begeleidingscommissie Coöperatie Aangelegenheden (BCA) In de vergadering van 13 september heeft de BCA onderschreven dat de coöperatie in de communi catie veel sterker wordt gepositioneerd. Verme den moet worden dat in de massacommunicatie te hoge verwachtingen worden gewekt over het meebeslissen door leden. Beter is het om onder scheid te maken tussen invloed en zeggenschap. Overigens vindt de BCA dat de slogan 'midden in de samenleving'nog lang niet sleets is. Mede met het oog op de merkencampagne en de plaats van de coöperatie daarin, zullen ban ken een bepaald minimumniveau van ledenbe trokkenheid en ledeninvloed moeten kunnen waarmaken. Het instellen van een ledenraad is in de ogen van de BCA een belangrijke moge lijkheid om hieraan vorm te geven. Naast de ledenraad, zou getracht moeten worden invloed en zeggenschap ook op zoveel mogelijk andere manieren te bewerkstelligen. De BCA onderkent dat een en ander van direct belang is in relatie tot de evaluatie van het lokale bestuursmodel. Het vraagstuk van de definiëring en vooral van de interne registratie van het lidmaatschap, noodzakelijk voor het ledenvoordeelsysteem, vraagt volgens de BCA een grondige studie. Omdat de organisatie in een fase verkeert van sterke ledengroei en intensivering van de leden betrokkenheid, moet nu niet overhaast een voor de toekomst vaste keuze worden gemaakt. Wei stemt de BCA in met het definiëren van het lid maatschap op klantniveau (en dus niet op het zogenoemde BE-niveau) voor een pilot met een nieuwe variant op het ledenvoordeelsysteem. Hierbij vindt een beloning plaats voor het zaken- volume met als extra een dienstenbonus, plus een instapbonus. De praktijk moet uitwijzen of op deze variant geen geld hoeft te worden toe gelegd en of er op termijn zelfs sprake is van een positieve opbrengst voor lid en bank. De BCA constateert dat bij de ontwikkeling van het iedensysteem te weinig rekening is gehou den met de beperkingen van de ondersteunen de systemen, waardoor sprake is van storende onvolkomenheden in de selectie van en de com municatie met leden. Ook de verzending van de derde en vierde edities van U en U Extra zal opnieuw met de nodige onvolkomenheden ver lopen. De BCA besluit een formeel signaal af te geven aan het verantwoordelijke management met het verzoek deze problemen zo snel moge lijk op te lossen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2002 | | pagina 13