10 vragen aan
Wim Boonstra
A
Wie is drs. Wim Boonstra (43)?
Vanwaar de stap naar projectleider Visie 2005+
Hoe gaat u 2005+ aanpakken?
Wat is de meerwaarde van Boonstra hierbij?
Al een idee over ambitie, competenties en omvang?
10 vragen aan...
im V
Opschalen naar 150 regionale banken?
Is er verankering met ander programma's?
Hebben we straks één toverformule?
Waaraan ergert u zich?
•1 Wat vindt u van de Rabobank als coöperatie?
B&B 11e jaargang 2002 05
Fotografie Esther Pennarts
'Vader van drie kinderen in de leeftijd 14,13 en 11 en econoom. Naast
het economische onderzoek bij Rabobank, geef ik les aan de Vrije
Universiteit als docent geld en bankwezen. Ik schrijf graag, zit in de
redactie van het blad Financieel Monetaire Studies en ben bestuurslid
van de Koninklijke Vereniging voor de Staatshuishoudkunde. Daarnaast
vul ik mijn vrije tijd met fietsen, lezen, m'n brede muziekverzameling en
m'n modelspoorbaan op zolder, al kom ik daar nu vrijwel niet aan toe.'
'Na ruim 11 jaar bij Stafgroep Economisch Onderzoek (SEO) - variërend
van internationaal onderzoek, het europroject van 1995 tot 1999, tot
hoofd SEO sinds januari 2000 - wil ik mijn inhoudelijke kennis en mijn
managementervaring graag inzetten voor een belangrijk project zoals dit.
'Allereerst door heel goed te luisteren en door grondig te kijken naar de
schat aan materiaal waarover we al beschikken, naar ontwikkelingen bij
concurrenten en naar het landelijk beeld, mede met de Nieuwe Kaart
van Nederland. Bij die inventarisatie en analyse hoort het opvullen van
lacunes en het leggen van verbindingen, want we gaan het wiel niet
opnieuw uitvinden. Vervolgstap is om met een kleine flexibele project
organisatie via intensieve en organisatiebrede groepsprocessen te
komen tot een brede langetermijnvisie voor de aangesloten banken.
Daarbij moet iedereen dus van medewerkers en managers tot en met
lokale bestuurders - volwaardig kunnen meepraten.'
'Bij de vele lezingen en tijdens het europroject kwam ik in de loop der
jaren frequent bij banken en ook elders in de organisatie over de vloer.
Die ervaring en mijn analytische kwaliteiten komen me zeker van pas.
Van toegevoegde waarde kan zijn dat ik in dit traject nimmer een
bedrijfspolitieke partij was en nog steeds blanco, zeg onbevangen, ben.'
1'
'De ambitie is glashelder: we willen marktleider zijn in Nederland, ook in
perceptie. Uitgangspunt is dat elke lokale bank over de hele linie ope
reert als marktmeester in het werkgebied. Wel moeten we het begrip
"autonomie" misschien nader definiëren, want de kracht van onze coö
peratieve organisatie zit 'm in de combinatie van lokale kleinschaligheid
met de kracht van de collectiviteit. Verder kunnen qua competenties en
omvang op procesniveau andere maatstaven gelden dan aan de voor
kant. Lokaal geldt de "menselijke maat" om herkenbaar te blijven voor
klanten, aan de achterkant van de bank geldt wellicht een ander opti
mum. Op de invulling hiervan kan en wil ik niet vooruitlopen.'
Klantwaarde/markt
functie Rabobank projectleider Visie Rabobank 2005+
e mail w.w.boonstrad^rn.rabobank.nl
'Die 150 is helaas een eigen leven gaan leiden, maar was enkel een sug
gestie van de werkgroep Ondersteuning. Wat mij betreft is er geen spra
ke van een streefaantal: het aantal banken dat uiteindelijk overblijft, zal
de weerspiegeling moeten zijn van de wijze waarop we onze klanten
willen bedienen. De uitkomst ligt wat mij betreft nog open: het kan dus
variëren van één tot misschien wel meer dan 300 aangesloten banken.'
'Visie Rabobank 2005+ is een veelomvattend traject, maar we moeten
wel door. Sommige zaken kun je niet stilleggen. Daarom is er steeds
nauw contact met lopende en nieuwe trajecten. Denk aan FAST, multi-
distributie, evaluatie lokale bestuursmodel en het cultuurprogramma. Al
die zaken grijpen in elkaar en overlappen soms een beetje. Maar de
projecten worden van alle kanten gezwaluwstaart, daar heeft de CKV 13
september ook op aangedrongen.'
'Nee, dat verwacht ik niet. We moeten onze diversiteit blijven koesteren.
Eenheidsworst creëren doet geen recht aan de karakteristieken van de
organisatie. Als uitkomst van het debat kunnen wel door de banken zelf
geconstrueerde sjablonen ontstaan met verschillende banktypen. Vanuit
het marktmeesterschap kies je als bank dan zelf voor een bepaalde
inrichting met bijbehorende afspraken en gedragingen.'
'Vooral aan klaaggedrag. Nederland is een ontwikkeld en rijk land - rij
ker dan ooit - vrijwel zonder analfabeten, met een enorme arbeidsparti
cipatie - onder Paars kwamen er een miljoen arbeidsplaatsen bij- we
houden veel geld over en de overheidsfinanciën zijn op orde. Dat we
het met zijn allen best wel goed hebben wordt door veel mensen als
iets vanzelfsprekends ervaren, men vergeet wellicht hoe het ook anders
kan. Daardoor klagen we met zijn allen nogal disproportioneel, als ver
wende kinderen.'
m
'Het blijft een ijzersterk maatschappelijk concept met lokale worteling.
We mogen niet vergeten dat het bij solidariteit ook gaat om welbegre
pen eigenbelang. We moeten zuiver zijn in het spel en vooral ook bank
blijven. Een zakelijke instelling met een coöperatieve attitude maakt
ons wezenlijk onderscheidend en passend in de tijdgeest. Daarbij
mogen we best wat trotser zijn op wat we doen, maar we moeten ook
kritisch, oplossinggericht en praktisch blijven kijken naar ons eigen
functioneren. Daar hebben onze klanten en leden recht op,