Berichten
—-r—n'nrr,
mrrrrm .of
IX'WTVrrrrf
1r —rnrrmrl
«T-Wifrfir-:
rrryfrrTl
Èmmm
jUf ü^Y' j rond*"*
H T'Trrr j T- r~
•?p i i i m i
11e jaargang 2002 04
B B
Scoreformulitr voor dl stellingen
H'gêlgnm, MauntM»
Relatit
nen.' Nu het economisch zwaarder weer
wordt, is het zaak het been van de regel
geving snel bij te trekken. Hen steeds bete
re ondersteuning stelt de toezichthouders
in staat hun verantwoordelijkheden naar
behoren te dragen en te nemen. Het werk
van de local compliance officer (LCO), de
rapportages van de ARG en RISK -
onlangs verrijkt met de heldere risicofoto
- vormen samen een adequaat waarschu
wingssysteem waardoor overtreding van
regels bijtijds gecorrigeerd kan worden.
Gewezen werd op de opkomende claim
cultuur. Hierdoor wordt het nog eens
extra noodzakelijk om nauwgezet te vol
doen aan de regelgeving en de eisen van
zorgvuldigheid. 'Met het oog op de
bestuurdersaansprakelijkheid zal te allen
tijde 'als een goed huisvader' moeten wor
den gehandeld, dat wil zeggen dat gedaan
moet worden wat in redelijkheid van de
toezichthouder mag worden verwacht.'
Wat betreft financieringen buiten de goed
keuringsregelingen is de raad gehouden
aan "zero tolerance". Bovendien, aldus de
toelichting van het BTG, hebben deze
financieringen een tien a twintig keer
hogere kans op verlies, leiden zij tot de
grootste afboekingen, terwijl 75% van het
verlies niet verevenbaar is.
In reacties vanuit de zaal werd onder meer
aandacht gevraagd voor de ongemakke
lijke positie van de LCO. Deze functiona
ris, die voor de raad van toezicht een
belangrijk referentiepunt dient te zijn,
maakt deel uit van de lijnorganisatie van
de aangesloten bank. Omdat in de toe-
zichtsoptiek een onafhankelijk opereren
vereist is, ligt hier een bron van conflicte
rende belangen. Het is raadzaam deze loy-
aliteitsproblematiek transparant te maken
en te bespreken met de directeur en de
LCO. Ook het punt van de bestuurders
aansprakelijkheid riep veel vragen op. De
aansluiting op het apparaat van de aange
sloten bank laat soms te wensen over,
waardoor onduidelijkheid ontstaat over
de grenzen van de bestuurlijke verant
woordelijkheid. Het advies is zo volledig
mogelijk gebruik te maken van de instru
menten die ter beschikking staan, zoals de
rapportages van ARG, LCO en RISK, en
via notulering van de vergaderingen dui
delijk te laten neerslaan welke acties de
raad van toezicht naar aanleiding daarvan
heeft ontplooid.
De workshop begon met een gedachtewis
seling over dertien stellingen. Deze had
den betrekking op de inhoud van de
regelgeving, de relatie met bestuur en
directie, en de regelgeving versus commer
cie. De meningen van de deelnemers wer
den aangetekend op een continuüm,
waardoor de mate van eensgezindheid op
een bepaalde stelling naar voren kwam. In
veel gevallen leverde dit een redelijk een
duidig beeld op, maar de diversiteit in
taakopvatting bleek soms ook nog erg
groot. Een aantal heikele punten in het
toezicht zaten soms listig verpakt in de
goed gedocumenteerde case van de fictie
ve Rabobank Modelstad. De gebundelde
LCO-rapportage, de rapportage van de
ARG en de gegevens van RISK met de
risicofoto stelden de deelnemers, in kleine
groepjes als raad van toezicht opgedeeld,
in staat de situatie bij Modelstad te analy
seren. Pittige discussies leiden vervolgens
tot acceptabele oplossingen voor de aan
getroffen problematiek. Het was met name
de uitdagende afwisseling tussen theoreti
sche en praktische aspecten van de regel
geving die de conferentie voor de meeste
voorzitters bijzonder geslaagd maakte.
Voor voorzitters van raden van toezicht die verhinderd
waren deze conferenties bij te wonen, is op 19 septem
ber een extra bijeenkomst gepland.
Begeleidingscommissie Coöperatie
Aangelegenheden
In de vergadering van 7 juni 2002 boog de BCA
zich onder meer over de 'Tussenbalans ledenbe-
leid voorjaar 2002'. Ingestemd werd met de
scherpe conclusies en geformuleerde actiepun
ten op dit terrein. Gezien het belang hiervan zal
de uitvoering door Rabobank Nederland moeten
worden gefaciliteerd, ook met de benodigde
budgetten. De BCA toonde zich voorstander van
een cafetariasysteem in de ondersteuning op het
gebied van ledenbetrokkenheid. De hoofdlijnen
van het omgaan met communities werden
onderschreven, maar met het oog hierop werd
ook bezorgdheid uitgesproken over de belasting
van gekozen bestuurders. Ook stemde de BCA in
met de uitgangspunten voor het instellen van
een jongerenraad, een instrument dat in de ogen
van de commissie zeer wel behulpzaam kan zijn
bij het komen tot meer en meer betrokken
leden. Voorts bleek de BCA een gevarieerd oor
deel te hebben over de bladen 'U' en 'U extra'. Op
termijn zou gestreefd moeten worden naar een
integratie van beide periodieken. Rond de
komende evaluatie van het partnershipmodel
pleit de BCA voor een eerlijk, open, transparant
en objectief proces. Er moet een duidelijke schei
ding worden aangebracht met de daaropvolgen
de discussie over oplossingen en besluiten.
Half juli was het totaal
aantal leden gegroeid
tot 966.822. Dit is de som
van natuurlijke personen
(859.501) en organisaties
(107.321). Het aantal
aspirant-leden was op
dat moment 23.014.Ten
opzichte van de referen
tiedatum 6 mei 2000 -
vlak voor de eerste emis-
sie van ledencertificaten
was het ledental half
juli toegenomen met
480.178.