i Rabobank Sint-Michielsgestel Leden aan het woord Klanten beschikken inmiddels over vele kanalen voor het regelen van hun bankzaken. Niet alle klanten waren altijd even blij met de nieuwe ontwikkelingen. Het verwijt klonk dat banken geen oog hadden voor hun oudere klanten. Rabobank ontwikkelde daarom 'knoppencursus sen'. Zo kan ieder die dat wil via de lokale Rabobank kennismaken met de moderne technieken.Twee leden van Rabobank Sint-Michiels gestel namen deel aan zo'n cursus en vertellen hun ervaringen. I I Jan van Thiel Fotografie Esther Pennarts B&B 1 le jaargang 2002 04 Joop van Grinsven Jan van Thiel werkte jarenlang in het 'glas': dat wil zeggen vervoeren, zetten, enzovoorts. Zes jaar geleden ging hij met de VUT, maar sindsdien heeft hij zich nog geen moment verveeld:'Wij zijn echte buitenmensen.' Dat is aan de tuin ook goed te zien. Zodra je een voet buiten de deur zet, word je verwelkomd door uitbundig bloeiende fuchsia's. Verder verbouwt hij maar liefst elf soorten groenten, waarvan iedereen in de oogsttijd mee-eet. Al vanaf 1964 bankiert hij bij de Rabobank, maar pas twee jaar geleden werd hij lid:'Ze vroegen me en ik antwoordde: als het niet teveel geld kost, dan vind ik het best.' Een computer tref je niet aan in de woning op de Paterstraat in Brabantse Den Dungen. Van Thiel: 'Daar beginnen we niet meer aan. Voor mijn pensioen had ik nog nooit een cent uit de geldautomaat getrokken.' Nu is dat totaal anders:'lk pin tegenwoordig. Mijn vrouw vindt dat ik dat nu voor mijn rekening moet nemen.' Omdat ze het beide belangrijk vinden om bij te blijven, gaven de Van Thiel's zich op voor een cursus GEA/BEA/Rabofoon. Van Thieh'lk vond het een goed initiatief van de bank. We hebben nu ook een Telespaar- rekening geopend. Zonder die cursus had den we dat nooit aangedurfd.' Ook Joop van Grinsven is nog maar kort lid van Rabobank Sint-Michielsgestel. Als een van de voordelen van het lidmaatschap noemt hij de aanbiedingen in het blad 'U': 'Daar hebben we laatst al eens gebruik van gemaakt.' Meebeslissen is voor hem een andere reden om lid te worden, ook al is dat dan niet als collegelid:'Voor een dergelijke klus heb ik nu nog geen tijd, maar als ze me voor een klankbordgroep vragen, dan wil ik dat wel in overweging nemen.' Van Grinsven werkt inmiddels 22 jaar bij een bouwbedrijf in Sint-Michielsgestel. Op de fiets is hij daar in een paar minuten, net als bij de Rabobank trouwens. Maar bij de laat ste zie je Van Grinsven niet zo vaak meer sinds de cursus internetbankieren.Van een echte cursus was eigenlijk geen sprake. Van Grinsven:'Er bleek veel te veel animo voor de cursus.Toen hebben ze iedereen apart uitge nodigd. De medewerker loodste ons vervol gens in tien minuten door het programma van internetbankieren en zei dat we hem altijd mochten bellen.' De korte uitleg was genoeg voor Van Grinsven. Hij is al volop met het programma aan de slag:'Ik heb natuurlijk direct een internetspaarrekening aangeschaft; pak je toch mooi een hogere rente. Het enige wat ik nog niet via internet doe is beleggen maar dat komt ook nog wel.' Al deze technische ontwikkelingen op ban cair terrein hebben ook nadelen. Daarvan zijn beide leden zich wel bewust. Jan van Thiel:'Het menselijk contact verdwijnt; alles is onpersoonlijker. Af en toe loop ik expres nog even de bankhal in. Gewoon voor de gezelligheid en om te kijken of er nog nieu we producten zijn.'Joop van Grinsven hiero- ver:'Ook de bank probeert natuurlijk zo veel mogelijk te besparen. Zo zijn hier in Sint- Michielsgestel al een aantal medewerkers boventallig. Dat is de keerzijde van het ver haal. Maar je kunt die ontwikkelingen niet tegenhouden, je moet mee.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2002 | | pagina 20