Medewerkerswaarde is meer dan gele De stelling Niet doorschieten Rendement met talent Pieter Nap Bank is mensenbedrijf Medewerkers Fotografie Picture Productions Nijmegen, Esther Pennarts 11e jaargang 2002 04 functie directeurbestuurder Rabobank Hillegom-Bennebroek e-mait WJ.Kool@hillegom- bennebroek.rabobank.nl Maatschappelijk zijn we het ontstegen dat een medewerker voor zijn uren wordt betaald om verder alles voor zoete koek te accepteren. Spanningen op de arbeidsmarkt hebben deze ontwikkeling extra versneld. Banken overboden elkaar in hun jacht naar goede mensen. Met pri maire en secundaire beloningen en ook met volwassen arbeidsverhoudingen, inspraak, goede arbeidsomstandigheden en persoonlijke ontwikkeling. Op al deze terreinen zijn ook bij onze bank forse stappen gezet, in samenhang met versnelde ontwikkeling in de bancaire dienstverlening en de impact ervan op mede werkers. Enkele van de investeringen - die niet altijd even zichtbaar zijn en samenhangen met de persoonlijke ontwikkeling - zijn het opstellen van een personeelsplan, het hanteren van een gesprekkencyclus en afspraken over de persone le gevolgen bij veranderingen. Dit zijn in mijn ogen belangrijke stuurmiddelen om mede werkers te ondersteunen in hun ontwikkeling en het leveren van medewerkerswaarde. Rabobank gaat hierin duidelijk verder dan andere werk gevers en onze medewerkers ervaren dit zeer positief. Een goede zaak, al moeten we niet doorschieten. De personeelskosten zijn sterk gestegen, nog los van ondersteunende facilitei ten. En prestaties moeten wel in evenwicht blij ven met (in)directe arbeidskosten. In dat licht is een verdere ontwikkeling naar resultaatgerichte beloning essentieel, want het huidige mede- werkerwaardeplan wordt niet zo ervaren. Materiele zekerheid is belangrijk, ook van Rabomedewerk(st)ers. Op de vraag'wat is mede werkerswaarde voor jou?' hoor ik echter zelden mensen over geld. Dankzij goede arbeidsvoor waarden staan andere zaken hoger op de ver langlijst. De top drie: 1Respect ontmoeten: Mensen willen erkenning en hun werk graag goed doen. Als we 'respect ontmoeten'vertalen naar personeelsbeleid dan blijkt dit o.a. door zorgvuldige communicatie. Het betreft duidelijke doelen benoemen, advie zen geven, en waardering tonen. Dat maakt de performance managementcyclus - doelen stel len, beoordelen en belonen - belangrijk voor medewerkerswaarde. 2. Jezelf ontdekken: Veel medewerkers willen groeien als mens met het werk dat aan hen is toevertrouwd. Dat maakt POP-gesprekken waardevol. Voor kaderpersoneel bieden we bemiddeling op de interne arbeids markt. Ook heeft de CKV ingestemd met de Management Development Circle. Daarbij komen alle Rabo-vacatures samen met mensen die ver der willen groeien, resulterend in wederzijds 'rendement met talent'. 3. Erbij horen: Medewerkers uit de Rabobank Groep hebben recent aangegeven wat ons kenmerkt in gedrag. Hierin schuilt het begrip competentiemanage- ment. Door gedrag te benoemen dat bij ons hoort - bijvoorbeeld resultaatgerichtheid - beseft de medewerker beter wat ons verbindt. Zo kan ik uit ervaring bevestigen: medewerkers waarde is meer dan geld alleen en Rabobank biedt medewerkers veel meer dan alleen werk. fi inrtio hrtrtfrl human r functie hoofd human resourclng development, Rabobank Nederland e mail I M.Milz@rn.rabobank.nl functie j directeurbestuurder Rabobank Leusden e mail P.Nap@leusden.rabobank.nl Medewerkerswaarde vanuit perspectief van de werknemer, is hier niet de insteek. Onze reactie is gezien vanuit de werkgever. Vanuit die invals hoek heeft het bankbedrijf ruwweg twee pijlers: klantwaarde en medewerkerswaarde. Over klantwaarde wordt terecht veel nagedacht: het is onze legitimatie. Medewerkerswaarde is echter even belangrijk en verdient meer aan dacht. Maar wat is medewerkerswaarde? De essentie is 'zuinig zijn op en zorgvuldig omgaan met de mensen waarmee je het bedrijf over eind moet houden'. Een bank is een mensenbe drijf. Zonder goede medewerkers doe je niets en is het niets. De medewerkers zijn en maken de bank. De deal is dat de medewerkers de klantwaarde realiseren. Daarvoor worden ze betaald. Maar er is meer: medewerkers kunnen zich ontplooien binnen de werkgemeenschap. Daarnaast moet een medewerker waarde willen creëren voor zijn werkgever en betrokken zijn bij de onderneming, want pas dan is een relatie wederzijds zinvol en bestendig. Dat element blijft - helaas - nog wel eens onderbelicht en daarom gaat het zo vaak over geld en over rechten van de werknemer. Een volwassen rela tie met wederzijds respect en een zuivere focus op wederzijdse rechten en plichten, dat is pas echt medewerkerswaarde. Bovendien is mede werkerswaarde dan tegelijkertijd synoniem aan werkgeverswaarde. Een perfecte balans voor een bestendige relatie. En.„nogmaals, geld speelt daarin een nevengeschikte rol! Dat is in ieder geval onze mening.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2002 | | pagina 14