V'// V'// Maatschappelijk jaarverslag 2001 Krachtig beeld van onze 'Triple P' Uitgelicht In 2001 zijn de prestaties van de Rabobank Groep op het gebied van duurzaamheid beoordeeld door het Zwitserse bureau SAM (Sustainable Asset Management). De sustainability (duur zaamheid) score van de Rabobank Groep kwam uit op 64% van het maximum. Daarmee klasseerde Rabobank zich meteen in de internationale top. Dat blijkt uit het maatschappelijk jaarverslag van de groep dat medio juni verschijnt. Maatschappij B&B 11e jaargang 2002 03 Het maatschappelijk jaarverslag biedt een geïntegreerd beeld van de activiteiten van de Rabobank Groep. In 2001 publiceerde de groep naast het overwegend financiële jaarverslag ook nog een duurzaamheidjaar verslag, een sociaal jaarverslag, een jaarver slag van de Stichting Steun door Rabobanken en een jaarverslag van de Arbodienst. Mede op verzoek van de lokale banken en signalen uit de maatschappij zijn deze verslagen nu geïntegreerd in het maat schappelijk jaarverslag. Vanaf dit jaar verschij nen er nog maar twee jaarverslagen: het tra ditionele jaarverslag en het maatschappelijk jaarverslag. Duurzame producten en diensten Het aantal direct op duurzaamheid gerichte financiële producten en diensten is in 2001 uitgebreid met onder meer: het Rabo Innova- tiekapitaalfonds, het Rabo Sustainability Fund, het Robeco Zelfselect Medical Biotech- fund en de Rabo Active World Top 20 Garan tiecertificaten. In 2001 heeft de Rabo Groen Bank met drie emissies ruim 143 miljoen aangetrokken ten behoeve van groene finan cieringen. In november 2001 financierde de groep het 1000ste groenproject. De Rabobank Groep is met ongeveer 50% van het aantal groene projecten marktleider op dit gebied in Nederland. Het aantal in 2001 verstrekte milieufinancieringen verdubbelde ten opzichte van 2000. Het totale aantal milieuschadeverzekeringen groeide in 2001 van 30.412 tot 43.916.Terwijl de Rabobank Groep het klanten op steeds meer manieren mogelijk maakt uit oogpunt van duurzaam heid en rendement te beleggen in duurzame fondsen, kan duurzaam beleggen in het eigen beleggingsbeleid nog een groter aan deel krijgen. Leden zijn meer tevreden klanten Het aantal leden van de lokale Rabobanken nam in 2001 toe met 275.000 tot 825.000. Leden blijken over het algemeen meer tevre den klanten en nemen ook meer financiële producten en diensten af. De belangstelling voorde ledenvergadering groeit.Veel banken melden een opkomstgroei van 25 tot 50%. In totaal zijn er enkele honderden klankbord groepen, waarin klanten met hun lokale bank over specifieke onderwerpen overleggen. De 369 lokale Rabobobanken ondersteunden en faciliteerden in 2001 samen meer dan 10.000 lokale projecten, belangenorganisaties, net werken, klankbordgroepen en maatschappe lijke initiatieven. Ze gaven samen naar schat ting een bedrag van 25 miljoen uit aan maatschappelijke activiteiten, donaties en sponsoring .Veel lokale banken speelden een actieve rol in het kader van het Internationale jaar voor de Vrijwilligers. Honderd Rabobanken participeerden in het zogeheten 'Lokale Comité', publiek-private-samenwer- kingsvormen rond vrijwilligerswerk. Voor het vijfde jaar werkten de Rabobank en de Nationale Organisaties voor Vrijwilligerswerk (NOV) samen in het Nationaal Compliment; een prijs die wordt uitgereikt voor inspireren de vrijwilligersprojecten. Maatschappelijke dialoog Het maatschappelijk jaarverslag 2001 brengt tot uitdrukking dat de Rabobank Groep niet alleen haar klanten de best mogelijke finan ciële producten en diensten wil bieden, maar ook een bijdrage wil leveren aan de econo mische en maatschappelijke ontwikkeling. Daarbij past een voortdurende maatschap pelijke dialoog. Om onze hoge ambities met Totaalaantal groenprojecten in 2001 per categorie o 4W lil betrekking tot maatschappelijk verantwoord ondernemen in de komende jaren verder richting te geven, zijn een aantal strategische hoofdlijnen uitgezet: -Versterking van de coöperatie en de band met leden. -Verankering van duurzaamheidsdenken in alle geledingen van de groep. - Doorwerking van deze visie in bestaande en nieuwe producten en diensten. -Versterking van de maatschappelijke positi onering van de groep. - Verdere integratie van duurzaamheid in de bedrijfsprocessen. Het maatschappelijk jaarverslag 2001 van de Rabobank Groep is te raadplegen op internet via www.rabobankgroep.nl. Desgewenst is een gedrukt exemplaar op te vragen bij het directo raat Communicatie 030 -216 20 40 of via e-mait: rabocomm@rn.rabobank.nl

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2002 | | pagina 22