3 Berichten 21 B&B 1 le jaargang 2002 C 3 hun oordeel dienen uit te spreken over de inhoudelijke en procesmatige voorstellen. Voorzitter van de hoofddirectie Hans Smits kwam met een goed onderbouwde uiteenzetting over de verhouding lokaal - centraal, waarmee hij bij de CKV de juis te snaar raakte. Hij nam de spanning weg op hoegenaamd alle punten van zorg: de coöperatie, het markmeester schap, de multidistributie, het lokaal ondernemerschap, de ondersteuning door Rabobank Nederland en, tenslotte, hou ding en gedrag. Smits toonde zich ondubbelzinnig voor stander van een bedrijfsmodel waarin de aangesloten banken vertrek- en eindpunt zijn voor de ondersteuning door Rabobank Nederland en haar dochters, terwijl omgekeerd sprake is van het geven van sturing. Belangrijke vervolg stap is de redactionele aanpassing van het strategisch kader. Ook zal nadere uit werking plaatsvinden van de spelregels van de multidistributie (met prioriteit voor afspraken inzake Interpolis), de invulling van de ondersteuningsorganisa tie van Rabobank Nederland en de com petenties van de lokale banken (waaron der het schaalgroottevraagstuk), alsmede sterkere sturing op synergie en samen werking. Het in co-making opgestelde 'position paper veehouderij' werd weliswaar op hoofdlijnen onderschreven, maar op onderdelen was er ook forse kritiek. Hans Smits schuwde het boetekleed niet: 'We hebben van alle zijden lering getrok ken uit de blijkbaar toch voortijdige communicatie, de op onderdelen als te pro-actief ervaren visie en de weinig posi tieve teneur.' Diverse afgevaardigen gaven aan dat de Rabobank terughou dend moet zijn bij het ventileren van een mening waar het gaat om sectorbeleid. Het geven van een deskundige en stimu lerende visie, vanuit betrokkenheid met klanten en sectoren, wordt wel bijzonder gewaardeerd. Het vooruitlopen op wette- lijke kaders en doorvertalen van aspecten uit een analyse naar het bancaire finan cieringsbeleid niet. Smits zegde voor intern gebruik een aangepaste, ingedikte- en populaire versie toe. Dit was de laatste CKV voor de raad van beheer en voor de raad van toezicht oude stijl. Vooruitlopend op een later afscheid, werden bij monde van Jan Bakker loven de woorden gesproken aan het adres van de voorzitters Wim Meijer en David Luteijn. Meijer werd geroemd als brug genbouwer die erin is geslaagd de leden aan de voorkant van de coöperatie te positioneren en het begrip coöperatie een nieuwe inhoud te geven. Luteijn werd gekarakteriseerd als een krachtdadig voorzitter die als het erop aankwam snel knopen kon doorhakken. Beide voor mannen kregen een staande ovatie. Luteijn zei dat hij had genoten van de 80 a 90 CKV's die hij naar schatting had bijgewoond. 'Achter de microfoon nog het meest.' Mede daarom gaf hij te ken nen in te blijven voor het houden van toespraken voor de algemene vergaderin gen van aangesloten banken. Meijer sprak de hoop uit te hebben mee gewerkt aan het tot stand brengen van de condities voor boeiende discussies in de CKV in de toekomst. 'Voor mij waren ze bijna altijd een genoegen', besloot hij met een lach. Management Development Circle van start Na positief advies van de CKV in oktober 2001 over een structurele en integrale aanpak van management development binnen de Rabobank Groep, heeft een stuurgroep - met een aantal bankdirecteuren en lijnmanagers - de uitwerking ter hand genomen. Het streven is gericht op een management-developmentbe- leid dat leidt tot een betere vervulling van vaca tures voor senior kaderleden en behoud van beschikbaar talent. Daartoe wordt binnenkort onder de naam Management Development Circle (MDC) een programma geïntroduceerd van actualisering, bestandsonderzoek, opvol gingsplanning en loopbaanadvies. Vanaf juli wordt het eerste deel van de organisatie bena derd. In het najaar volgt het tweede deel en begin 2003 het laatste deel. Meer informatie volgt via de DBT-site. Leden nemen meer diensten af Leden nemen gemiddeld meer diensten af dan niet-leden.Voor particulieren geldt dat leden per maand gemiddeld 3,57 diensten afnemen en niet-leden 2,27. Voor zakelijke klanten liggen deze cijfers respectievelijk op 3,96 en 1,86. Deze resultaten onderschrijven het belang van een gedegen ledenbeleid. Jan Bakker mei was het totaal aantal leden gegroeid tot 925.604. Dit is de som van natuurlijke per sonen (816.877) en organisaties (108.727). Het aantal aspirant leden was op dat moment 13.720.Ten opzichte van de referen tiedatum 6 mei 2000 - vlak voor de eerste emissie van ledencertifi- was het ledental caten eind mei toegenomen met 438.960.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2002 | | pagina 21