Berichten Hans Derksen dagelijkse functie senioradviseur Benoemingen eCommerce van de hoofddirectie Rabobank Nederland e mail I HJ.Derksen@rn.rabobank.nl Het internet is de katalysator van de huidige elektronische revolutie. Na de agrarische en industriële revolutie is er geen grotere omwente ling geweest dan deze. En hoewel de snelheid en hevigheid waarmee internet zich ontwikkelt soms angstaanjagend lijkt, is over deze ontwik keling vrijwel enkel positiefs te melden. Het heeft de 'wijde wereld' veranderd in een 'global village' met snelle communicatiemogelijkheden voor zakelijk en privé-gebruik. Onneembare drempels zijn er nauwelijks, zo blijkt ook uit het succes van seniorweb. De veranderingen door internet zijn legio, maar ik beperk me hier tot de economisch zakelijke kant. Complete industrieën zijn fundamenteel gewijzigd. Allereerst de IT-industrie zelf, die reeds 30 jaar elk anderhalfjaar een verdubbeling van productprestaties kent. Uniek in de industriële geschiedenis. Internet bracht de ICT-sector de geïntegreerde waardeketen (DELL) en het eCompany-model. Zo werd DELL in een klap de grootste pc-producent en dankzij dit model wisten bedrijven als IBM hun marktpositie drastisch te versterken. In dit eCompany-model worden internetmogelijkheden door het gehele bedrijf toegepast ten gunste van een betere, meer efficiënte klantenbediening (CRM); beter inkopen via eProcurement, of ter verbetering van de employee-effectiviteit en internetkennis en -vaardigheden. Bij toepassing van dit model zijn blijvende besparingen en verbeteringen van 30-40% te behalen. Voor sceptici die denken dat 'de schade'tot de ICT beperkt blijft, wijs ik op de luchtvaartin dustrie waar Easyjet en Ryan Air als eCompany- bedrijven pur sang in korte tijd grote spelers zijn geworden. Easyjet-klanten boeken nu 90% via internet, tot voor kort ondenkbaar. Ondertussen is door verdwijnen van Swissair en Sabena wel duidelijk dat het tij heel snel kan keren als men zijn strategieën niet op tijd aanpast. Internet- ticketing en goedkopere - op internet gebaseer de - bedrijfsmodellen speelden een cruciale rol bij de dramatische ontknoping in deze industrie. Ook in de financiële sector is de internettrend duidelijk ingezet. Aanvankelijk ging het alleen om de directe verkoopkanalen, zoals virtuele bank en portals (trefpunt). Vanuit kostenbespa ringen melden nu steeds meer financiële instel lingen de toepassing van elementen uit het eCompany-model, zoals CRM, eProcurement of het persoonlijke portaal voor het personeel. Weinigen hebben echter - vaak door gebrek aan visie - het hele eCompany-model geïmplemen teerd. Hierin loopt de Rabobank Groep dus (weer) voorop. De ontwikkeling van ons eCom- pany-model startte in 2000. In de loop van dit jaar en 2003 wordt dit verder uitgerold. Voor de lokale banken biedt het extra mogelijkheden tot efficiëntere klantbediening doordat meer rele vante klantgegevens beter en sneller beschik baarzijn. Bovendien komen er nieuwe mogelijk heden voor het adviseren van (vermogende) klanten beschikbaar en speciale portals voor MKB-ers en de agrarische sector. Dat we goed op weg zijn om dit alles tot sub stantieel voordeel voor de Rabobank om te zet ten, blijkt ook uit het feit dat de virtuele Rabobank nu op een na de grootste van Europa is. Bovendien gaat ons eCompany-programma door de innovatiecommissie van de EG in Brussel voorgesteld worden als een Europees businessmodel voor eCommerce. Kortom: redenen genoeg voor onze bank en ons allen om de onomkeerbare weg naar een eCompany met vertrouwen tegemoet te zien. Jan Molenaar is per 1 april namens Rabobank als directeur toegetreden tot de recent overge nomen Ierse plattelandsbank ACC. Molenaar werkt al 24 jaar bij de Rabobankorganisatie. Na het directeurschap van Rabobank Helmond, was hij sinds ruim twee jaar segmentmanager Bedrijven bij Rabobank Nederland AB. Jos Rovers is per 1 maart benoemd tot seg mentmanager Financieel Advies Huis Hypotheekadvies bij Rabobank Nederland AB. Na ruim 10 jaar bij Interpolis trad Rovers in 1998 toe tot de hoofddirectie van AMEV. In voorbije maanden werkte hij als zelfstandig consultant. Jules Coenen die tot op heden de bij Rovers genoemde functie vervult, gaat vanaf eind mei leiding geven aan het project FAST, bedienings concepten voor de particuliere markt. Roy van Diem, sinds jaren werkzaam in diverse functies binnen de Rabobankorganisatie, wordt directievoorzitter van Obvion,de nieuwe joint venture van Rabobank en het ABP. Paul Dirken, thans directievoorzitter van De Lage Landen (zie interview Bank Bestuurder 6 - 2001is benoemd tot directeur van Rabobank Nederland Corporate Clients. Hij zal deze functie vanaf 1 september 2002 gaan bekleden. Daarmee is hij de opvolger van Karei Plasman die zijn dienstverband met de Rabobank zal beëindigen. Ledenbarometer: naar 875.000! Begin april was het totaalaantal leden gegroeid tot 869.400. Dit is de som van natuurlijke personen (760.619) en organisa ties (108.781). Het aan tal aspirant-leden was op dat moment met 15.350 sterk stijgende. Het mooie aantal van 875.000 ligt in het ver schiet of is bij het ver schijnen van dit blad reeds bereikt.Ten opzichte van de refe rentiedatum 6 mei 2000 - vlak voor de eerste emissie van ledencertificaten - was het ledental begin april toegenomen met 382.756.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2002 | | pagina 7