'I: 'Buiten winnen is binnen beginnen' 21 B&B 1 le jaargang 2002 02 welke speelruimte er in de toekomst over blijft voor de lokale banken, leidde dit tot de nodige deining in de zaal. Smit: 'Wij worden geacht lokaal ondernemerschap te ontwikkelen, maar hoe moet dat als Rabobank Nederland steeds meer zaken naar zich toetrekt? Verworden we op die manier niet tot filiaalbedrijven?' Uit de discussie bleek dat de banken echt niet op alle terreinen volledige zeggenschap wil len. Echter, wat betreft assortiment, dis tributie en prijsbeleid, personeelszaken en relatiebinding willen de banken hun eigen besluiten kunnen nemen. De taak van het centrale apparaat is om de banken daar bij te ondersteunen, ook op het vlak van productontwikkeling en marktbewerking. De kwaliteit van de door Rabobank Nederland geboden ondersteuning werd in een aantal situaties 'apert laag' bevon den. Van Lynden duidde: 'Dat bij projec ten als ACE toepassingen niet werken, mag helemaal niet voorkomen. Daarbij verspillen we wederom veel tijd aan inter ne discussies, terwijl we ons toch vooral bezig moeten houden met de klanten, de markt en het lokale bankbedrijf. Hoofddirectielid John van Nuenen be aamde dat het serviceniveau van Rabo bank Nederland omhoog moet: 'Daar wordt momenteel hard aan gewerkt. Ook wordt via co-making een nieuw onder steuningsconcept opgesteld om de perfor mance richting de banken te verbeteren.' Tot slot van de dag lichtte Wim Meijer nog een tipje van de sluier op over de zorgelijke resultaatontwikkeling bij de aangesloten banken. 'Er is een grote vari atie in resultaten: tweederde van de ban ken heeft het afgelopen jaar een heel be- j hoorlijk resultaat behaald, maar dit wordt naar beneden getrokken doordat eenderde van de banken achterblijft in prestatie. Het is niet alleen de taak van Rabobank Nederland om met deze ban ken te spreken. We gaan een nieuwe fase in voor wat betreft samenwerking. Ook de onderlinge verhoudingen gaan veran deren: u moet elkaar in de toekomst gaan aanspreken op dit soort zaken.' Een ingrijpende fusie, het aantreden van een nieuwe directeur, een tijdelijke intrek in een voormalig gemeentehuis om een deel van de medewerkers onderdak te bieden... Niettemin pakte Rabobank Betuwe als kersverse fusiebank het volgende dringende onderwerp bij de kop. Het bestuur wilde het ledenbeleid voor het nieu we uitgestrekte werkgebied direct goed op de rails zetten. Van Poppelen werd ingeschakeld. Jn een oriënterend gesprek dat ik had met directeurbestuurder Peter Konijnenburg en communicatieadviseur Trude van Versendaal kwa men de wensen van de bank naar voren. Men wilde graag meeliften op de kennis en ervaring binnen de organisatie. Anderzijds bestond ook de behoefte het ledenbeleid nadrukkelijk op het eigen werkge bied toe te spitsen. Dit bracht me op het idee om een Workshop Ledenbeleid voor te stellen. Daarin konden deze elementen bij elkaar gebracht worden. In "Neerlands oudste herberg" met uitzicht op de Waal, gingen we met de workshop aan de gang. Naast vier bestuursleden - waaronder de directeur - en de communicatieadviseur, waren twaalf perso neelsleden van de partij. Zij vormden een goede afspiegeling van de drie samenstellende banken en van de nieuwe afdelingen. Doel van de bijeen komst: output van de middag wordt input voor het ledenbeleidsplan. In drie werkgroepen, bestaande uit zowel bestuurs leden als medewerkers, werd gebrainstormd over een aantal vragen: - Welke kwantitatieve doelstelling is voor onze bank haalbaar? - Wat zijn voor ons betrokken leden en om hoeveel procent van onze klanten gaat het? - Wat moeten we hiervoor organiseren, welke pro gramma's moeten we ontwikkelen, met aandacht voor zowel de maatschappelijke als commerciële belangen? - Welke interne randvoorwaarden zijn nodig om een en ander te laten slagen? Na twee uur hard werken presenteerden de groe pen hun gedachten. Uit de daarop volgende dis cussie kwam de gewenste input voor het ledenbe leidsplan. Zo streeft de bank er bijvoorbeeld niet naar om 20% maar 18% van haar klanten lid te maken. De focus komt te liggen op betrokken leden. Voor ieder segment zijn wervingscriteria geformuleerd en is een verwachte score vastge steld. Ook worden 'betrokkenheids'doelstellingen gehanteerd. Rabobank Betuwe beschouwt een lid als betrokken wanneer hij/zij het niet alleen zakelijk maar ook gevoelsmatig prefereert om bij de bank te bankieren. Ook kwamen diverse op te pakken activiteiten aan de orde: - De adviseurs gaan actief leden uitnodigen voor de algemene vergadering. - Leden worden uitgenodigd om in klankbordgroe pen deel te nemen, bijvoorbeeld om zelf mee te denken over ledenactiviteiten, of om de gevolgen van het lokaal distributiebeleid te bespreken. - Er wordt een jongeren- èn ouderenraad opgericht. - Het instellen van een coöperatiefonds, waarbij de leden over de te selecteren projecten kunnen meebeslissen. - Andere suggesties, zoals seminars, ledenpanels, relatiemarketing, workshop startende onderne mers, etc., zijn in overweging. 'Buiten winnen is binnen beginnen' staat er in het inmiddels opgestelde concept-ledenbeleidsplan. Binnen de bank zal veel aandacht worden besteed aan het ledenbeleid. De bank wil dit bereiken door het ledenbeleid op allerlei momenten terug te laten komen, zoals in trainingen, werkoverleg, personeels bijeenkomsten, informatie in het personeelsmagazi- ne 'Rabolokaal' en het bijhouden van een ledenba rometer met de ledenman /-vrouw van de maand. Het was plezierig en nuttig dat bestuursleden en medewerkers samen aan de slag gingen. Er vond kruisbestuiving plaats en de afrondende borrel was zeer verdiend. Deze ging er goed in, net zoals het lidmaatschap van Rabobank Betuwe er bij de klan ten goed in zal gaan! Ook trek in zo'n borrel? Neem dan gerust contact op.' Fotografie Esther Pennarts dagelijkse functie Senior adviseur ACO email a.m.m.poppelen@rn.rabobank.nl

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2002 | | pagina 21