Berichten 19 Juiste persoon op juiste plaats Open en eerlijk tegenover elkaar 11e jaargang 2002 02 B B drs. Michel Lepoutre dagelijkse functit directeur mede-eigenaar Ukrainian Investment BV functie Rabobank bestuursvoorzitter Rabobank Midden Maas en Waal e.o. e mail m.lepoutre@planet.nl Na de coöperatiediscussie in 1998 wilden het bestuur en raad van toezicht meer invulling geven aan hun nieuwe taken. Bij de toen gehou den workshop 'bestuurlijk veranderen' bleek dat een aantal collegeleden in een soort vacuüm terecht waren gekomen. Daarbij speelde dat de bank fors groeide en dat de fiattering van de financieringen niet meer bij het bestuur lag. De stap van kredietbeoordelaar tot beleidsmaker werd als moeilijk ervaren. Na de workshop start ten de functioneringsgesprekken. Uitgangspunt was:'Wat is de toegevoegde waarde van het eigen functioneren?' Om enig houvast te heb ben werd alle leden gevraagd drie sterke en drie zwakke punten op papier te zetten. Deze wer den gezamenlijk besproken. Vervolgens hielden de voorzitters en de directeurbestuurder gesprekken met de individuele collegeleden. De colleges deden hetzelfde met hun voorzit ters. De gespreksnotulen zijn met toestemming in de gezamenlijke colleges besproken. Vooraf was er terughoudendheid, maar nadien bleek iedereen erg tevreden over de openheid rond het proces. Dat eenderde van de collegeleden niet voor herbenoeming in aanmerking wilde komen, leidde tot de afspraak om het bestuurlijk functioneren om de drie a vier jaar aan de orde te stellen. Voordeel is ieders optimale betrokken heid: men blijft enthousiast, durft eerlijk en open tegen over elkaar te zijn, krijgt op tijd vernieuw ing binnen de colleges met frisse nieuwe ideeën en uiteindelijk krijgt of houdt de bank de juiste persoon op de juiste plaats. Progress blijft speerpunt Op de laatstgehouden conferentie voor bestuursvoorzitters is wel gebleken dat niet iedereen hetzelfde omgaat met de evaluatie van het bestuurlijk functioneren. Ook wij van Rabobank Oudewater hebben zo onze eigen ideeën. Voor mijn gevoel functioneert een bestuur bij een kleinere plattelandsbank anders dan bij de stadsbanken. Wij vinden het zeer belangrijk dat de bestuurders herkenbaar zijn, via allerlei netwerken midden in de samenleving staan en ook een aanspreekpunt zijn. Bij eventuele herverkiezing zijn dit dan ook de hoofdonderwerpen in het gesprek, waarin we met elkaar bekijken of nog aan deze voorwaarden wordt voldaan. Uiteraard is kennis ook belangrijk, maar iemand zonder enige kennis zit doorgaans ook niet in andere netwerken! Eens per twee maanden vergaderen het bestuur en de raad van toezicht bij ons nog gezamenlijk. Jaarlijks stellen we onszelf de vraag of dit wel de gewenste vorm is.Totnogtoe is dit overtui- dagelijkse functie veehouder functie Rabobank bestuursvoorzitter Rabobank Oudewater e mail j pietvanjaarsveld@hetnet.nl gend:ja! Jammer vind ik dat er soms weinig begrip lijkt te zijn voor de werkwijze van klei nere banken. Een onderwerp als commitment kan dan ook heel gevoelig liggen. In Oudewater gaan we er vanuit dat als het bestuur, de raad van toezicht en de directie open en eerlijk tegenover elkaar zijn, het besturen van een Rabobank zo moeilijk nog niet is. De 8% nettowinststijging van de Rabobank Groep in 2001 ligt ruim onder de langetermijn- doelstelling van 12%. Om het tij te keren zijn structurele veranderingen nodig. De verbeter- voorstellen van Progress sluiten daarbij aan: ze maken een hogere verkoopkracht en meer effi ciency mogelijk. In 2001 voerden veel lokale banken al uiteenlopende voorstellen door, waar van de resultaten nu zichtbaar worden. In 2002 gaat de implementatie en verzilvering van de verbetervoorstellen door. Voor dit jaar zijn binnen Progress drie speerpuntprojecten benoemd: 1) Uniformeren en standaardiseren verkoopproces (VOCA/VOBA), 2) Terugdringen werkzaamheden bankhal (ACE) en 3) Speerpunt Pensioenen. Samen kunnen deze voor substanti ële resultaatverbeteringen zorgen. D Progress-informatie op DBT-site De informatie over Progress op de DBT-site is vernieuwd. In de nieuwe opzet zijn de wensen van lokale banken opgenomen. Zo is de status van de verbetervoorstellen nu direct zichtbaar en is de relatie met het Rabobank Procesmodel aangegeven. De gegevens worden maandelijks geactualiseerd. Daarnaast zijn tips van lokale banken opgenomen over hoe om te gaan met vragen en knelpunten als: hoe valt 0,1 fte te ver zilveren, hoe is klantwaarde te borgen? Meer informatie: DBT-site - onder Projecten Progress. Stimulansen voor ledenbetrokkenheid Vergroting van de ledenbetrokkenheid is een centraal aandachtspunt in het ledenbeleid 2002. Voor de onderlinge uitwisseling en inspiratie zijn daarom op de DBT-site 25 nieuwe praktijk voorbeelden van lokale banken opgenomen met activiteiten rond ledenbetrokkenheid. Elk kwartaal worden nieuwe ideeën toegevoegd. Deze voorbeelden zijn ingedeeld naar de motie ven van klanten om lid te worden, zoals de mogelijkheid om invloed en zeggenschap uit te oefenen, gebruik maken van kennis en netwer ken en de maatschappelijke betrokkenheid van de Rabobank. Omdat betrokkenheid van leden begint bij de betrokkenheid van medewerkers bij het lidmaatschap, zijn ook daarvan voorbeel den opgenomen. Meer informatie: DBT-site of Infodesk Coöperatie: 040 - 2176600

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2002 | | pagina 19