Rabobank Bernheze J het woord Rabobank Bernheze is bijzonder actief met ledenwerving en mocht zo onlangs het 5000" lid begroeten. De doelstelling van 20% leden is daarmee ruim gepasseerd. Om jongeren meer bij de bank te betrek ken, richt Bernheze zich ook op deze groep. Zo komt er een jongerenmanifestatie en doet de bank mee aan de pilot'Leden-on- line'. Maar wat beweegt twee jonge leden van Bernheze zelf? X Leden Fotografie Anne Morèl B&B 11e jaargang 2002 02 John de Mol (30) nam twee jaar geleden de fietsenzaak in Heeswijk-Dinther over van zijn vader. De start was niet makkelijk, ook omdat de gevestigde fietsenmerken aanvankelijk alleen elders in het dorp verkocht mochten worden. John:'Het voeren van een bekend merk is vitaal voor de continuïteit.' Nadat Giant over de streep was, ging het snel berg opwaarts en na een verbouwing is de show room van 'Bikers Heeswijk' uitgebreid tot 350 vierkante meter. De zaak biedt het hele spec trum van eenvoudige kinderfietsen a €100 tot hightech racefietsen a €4000. Mountainbikes zijn de specialiteit. John voert inmiddels zelfs zijn eigen merk 'Mirai', een mountainbike of racefiets die volledig naar wens van de klant wordt aangepast. Hoewel John als bedrijfsrelatie automatisch lid was van de Rabobank, is het coöperatieve hem niet vreemd.Zo is Bikers aangesloten bij de inkoopcombinatie Fietsplus. Daarnaast ontmoeten eigenaren van vijf fietsenzaken in de regio elkaar regelmatig. De Mol: 'Ervaringen delen is belangrijk. Niet alleen op mijn eigen vakgebied, ook daarbuiten'. Daarom sloot hij zich ook aan bij 6KB Ingrid de Veer W w (6 Kernen Bernheze), een vereniging van jonge ondernemers die van elkaar willen leren. De relatie van Bikers met Rabobank Bernheze is prima. John:'Directeur Wim Bens en zijn medewerkers die snappen het. Voorheen kwam veel personeel van buitenaf die niet begrepen wat er speelde. Dat gaf veel ver loop; zo had ik in korte tijd vier verschillende adviseurs.' Met zijn huidige adviseur bedrij ven is John content, al zoekt hij soms nog wat meer verdieping:'lk wil graag dat de bank meedenkt met mijn bedrijf. De Rabobank heeft veel kennis in huis, ook op het gebied van de fietsenbranche, daar wil ik in meede len'. Minder is hij te spreken over verzekerin gen van de Rabobank.'Van een mij bekende tussenpersoon krijg ik meerdere scherpe offertes ter vergelijking. Rabobank biedt mij enkel Interpolis aan, terwijl dat voor mij niet altijd gunstig is.' Ingrid de Veer (20) uit Heesch volgt een opleiding tot verpleegster en loopt stage in het ziekenhuis van Oss.'lk wilde eigenlijk die renartsassistente worden, maar barst in tra nen uit wanneer een dier een spuitje krijgt.' Natuurlijk is ook het ziekenhuis zwaar, zo ervoer ze bij oncologie.Tijdens de opleiding wisselt ze ieder halfjaar van afdeling. Daarbij draait ze avond- en weekenddiensten om daarnaast te studeren. Nu gaat ze zich een jaar specialiseren in de klinische zorg. Ontspanning vindt Ingrid in muziek: voor heen speelde ze xylofoon in de fanfare, maar later verkoos ze de piano. Ingrid werd lid van de Rabobank toen ze in december een reis boekte naar Parijs:'De adviseur zei dat ik dan speciale reisaanbiedin- gen zou ontvangen en dat wilde ik wel!' Om meer te weten te komen over het beleid van de bank, bezocht ze pasgeleden een informa tieavond met een kijkje achter de schermen. Ingrid:'Mijn vrienden vonden het gek dat ik ernaar toeging. Die gaan liever naar de film. Maar ik heb er geen spijt van want ik heb veel geleerd.' Deelname aan een Rabo-jonge- renraad zit er wegens tijdgebrek niet in.'Ik zou dan eerder voor de dierenbescherming kiezen, dat past beter bij mij.' Als ledenvoordeel noemt Ingrid de bijeen komsten en het ledenmagazine 'U'. Het bin den van jongeren moet volgens haar vooral gebeuren door ze te informeren over onder werpen als beleggen en vakanties:'Jongeren moeten er niet teveel moeite voor hoeven doen, want tijd is een probleem. Om aan dat tijdgebrek tegemoet te komen zou Rabobank Bernheze bijvoorbeeld een interactieve web site moeten hebben en handige telefoon diensten zoals de Rabofoon. Dat vind ik zelf een superuitvinding!' John de Mol benadrukt verder dat leden sub stantieel voordeel moeten hebben:'Korting op een product, een speciaal evenement dat je kunt bezoeken. Dat soort zaken.' Ook moet de bank speciaal voor leden evenementen organiseren. Zo vond John het vorig jaar gehouden jongerenpanel door Rabobank Bernheze een prima initiatief. Beide wijzen op scherp calculerende jongeren:'Het lid maatschap is prima, maar je moet er wel wat aan hebben!' i, ,-J John de Mol

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2002 | | pagina 17