12 Bouwen aan vertrouwen Centrale krinq Rabobank Noordoost Friesland ziet zichzelf als het efficiënte en slagvaardige product van een aantal fusies in het recente verle den. Hoewel haar werkge bied problematische ken merken heeft - het inko men per capita is het laagst van ons land - zijn de ban caire ratio's bovengemid deld. Grootste stoorzender voor deze volbloed coöpe ratie lijkt de 'hofhouding' van Rabobank Nederland. Voorzitter Wim Meijer van de raad van beheer ziet dat de organisatie grote voor uitgang boekt in het coöperatief bankieren. De leden stromen toe, de certificaten vin den gretig aftrek en het lokale bestuur en toezicht maken een snelle professionalise ring door. Het protest van de aangesloten banken tegen het voortschrijdend centra lisme binnen de organisatie kwam voor hem niet als donderslag bij heldere hemel. Wel wist hij de CKV te verrassen met een voorstel voor een volledig nieuwe bestuurs structuur.'We staan op een keerpunt in de verhoudingen.' Op 6 december vorig jaar sprong de CKV in de bres voor het ondernemer schap van de zelfstandige lokale bank. De dochter is al te ver met haar moeders op de loop. De hoogste tijd om de verhoudingen binnen de organisatie te zuiveren. Het voorstel voor een nieuwe topstructuur was ingrijpend en snel. Redenen om op 23 januari enige aarzeling aan de dag te leggen. functie hoofdredacteur e mail r.loman@rn.rabobank.nl De spagaat van de Rabobank was in de voorbije weken behoorlijk in het nieuws. De uit de hand gelopen situatie in Eemnes vormde daarbij de leidraad. Is dit slechts het topje van de ijsberg of legt het journaille hier onterecht het ver grootglas op de lokale problematiek? Wat de oorzaak in dit concrete geval ook is, de imagoschade treft Rabobank als geheel. Hetzelfde geldt voor berichten waarbij het gaat over povere dienstverlening of wisselingen in de top(-struc- tuur). Het is van groot belang om de onderliggende problema tiek van dergelijke incidenten in ogenschouw te nemen en om maatregelen te treffen in ieders belang. Want bankie ren is een kwestie van vertrouwen, naar klanten en onder ling. En als banken elkaar niet kunnen vertrouwen op het naleven van gezamenlijk afgesproken goedkeuringsproce dures, dan zijn zij daarmee zelf verantwoordelijk voor de uitholling van het op zich succesvolle coöperatieve model. Het handhaven van strikt toezicht - lokaal en centraal ondersteund conform de regels van externe toezichthou ders - aangevuld met interne sancties bij overtredingen is dan ook de enige remedie. Het is geen waarborg die het vertrouwen direct herstelt, maar de cultuur van vrijblij vendheid verdwijnt. Een tweede - in coöperatief opzicht bijna ultiem - moment waarop het vertrouwen van de organisatie in de waagschaal kwam was 6 december 2001. Aangezwengeld door twee kringen, keerde de CKV zich vrijwel in de volle breedte tegen aanwezige dan wel vermeende elementen van centralisme. Of het nu perceptie is of realiteit, ook hier speelt in de basis de vertrouwenskwestie. Vertrouwen we elkaar nog wel: 'wij'als afgevaardigden van de banken hier in de zaal en 'zij'als bestuurlijk verantwoordelijken achter de tafel? In deze weken gaat het erom de rijen te sluiten, co-making toe te passen, van een interne naar een externe oriëntatie te komen en een cultuur van vertrouwen te creë ren in houding en gedrag. Niet alleen een vlotte en doelge richte omvorming van de topstructuur, maar vooral herstel van onderling vertrouwen is hard nodig om de coöperatie ve fitness op peil te houden. P.S. In lijn met de revitalisatie van de Rabobank-huisstijl heeft ook Bank Bestuurder een herstijling ondergaan - naar wij veronderstellen - zonder het vertrouwde karakter te verliezen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2002 | | pagina 3