21 Column functie I hoofd Directoraat Juridische en Fiscale Zaken Rabobank Nederland e mail t.h.m.schijf@rn.rabobank.nl Mediation is een vorm van buitengerechtelijke conflictoplossing. Een methode waarbij partijen de beslissing over de oplossing in eigen hand houden. De onpartijdige mediator oordeelt niet over de juridische of zakelijke merites van het geschil en geeft geen bindend advies of komt met een vonnis, hij helpt 'slechts'bij het vinden van een oplossing. Vooral voor een organisatie als de Rabobank, gericht op duurzame relaties met haar klanten en leveranciers, lijkt mediation een probaat middel bij meningsverschillen. Ellenlange en uit eindelijk schadelijke en kostbare juridische pro cedures kunnen op deze manier in daarvoor in aanmerking komende gevallen vermeden wor den. Partijen moeten daar wel de juiste instelling voor hebben en vooruit willen kijken. Bij een conflict zijn de partijen vaak slechts gericht op het verleden, op wat gebeurd is. Maar de oplos sing ligt meestal niet in het verleden, die ligt in de toekomst. Niet in alle sectoren van de economie is media tion doorgedrongen. Vooral bij het grotere bedrijfsleven heeft het nog niet echt voet aan de grond gekregen. Dat komt vooral door de rela tieve onbekendheid, de traditionele opvattingen - 'de rechter lost het wel op'-en de wildgroei aan mediators, waarvan er een aantal onvol doende zijn opgeleid en onvoldoende ervaring hebben. Veel partijen willen immers meeprofite ren van het commerciële succes van mediation. Dat is niet altijd bevorderlijk voor de acceptatie van mediation. Om die reden hebben bedrijfsleven en verschil lende (juridische) beroepsgroepen in 1998 een stichting opgericht: ACB Conflictmanagement voor het Bedrijfsleven. Het ACB is gevestigd te Den Haag in het kantoor van VNO/NCW. Belangrijkste doel: mediation introduceren bij het MKB en de grotere bedrijven en het creëren van een goede en betrouwbare infrastructuur voor het aanbieden van mediation aan het bedrijfsleven. Rabobank Nederland is een van de founding members en Hans Smits is vice-voor- zitter van de stichting ACB. De Rabobank is betrokken bij het bevorderen van mediation en het ACB, omdat mediation past bij ons ambitie profiel en onze cultuur. We geloven in organieke processen, dus in het zélf en met elkaar naar oplossingen zoeken. Ook past het in het kader van conflictbeheersing: het herkennen en kana liseren van aankomende conflicten. Mediation is nadrukkelijk een tooi of management, niet een toy van juristen. Ook banken raken verzeild in conflicten met derden waarbij mediation een oplossing kan bieden. Conflicten met 'gewone'contractanten - zoals de cateraar, de internetprovider of de tele foonaanbieder - kunnen via mediation worden opgelost. Voor typische bancaire geschillen, in de sfeer van de zakelijke kredietverlening, leek traditioneel geen plaats voor mediation. Inmiddels is gebleken dat ook op dit terrein mediation met succes kan worden toegepast. De klachtenservice van Rabobank Nederland is bij de bediening van de particulierenmarkt trouwens ook een vorm van mediation tussen de lokale bank en de klant. Ook intern wordt wel informele mediation toegepast, bij onderlinge geschillen binnen een lokale bank, bij onderlinge geschillen tussen lokale banken of bij geschillen tussen een bank en Rabobank Nederland. Zulke geschillen behoeven dan niet meer de formele beroepsgang tot en met de raad van toezicht van Rabobank Nederland te volgen. Daarnaast wil de Rabobank een kennisbank zijn, die meer te bieden heeft dan alleen financiële dienstverle ning. Directeuren van aangesloten banken van gen met hun antennes problemen die bij de klanten leven, en kunnen hen dan actief of pas sief attenderen op mediation. Onder het motto 'Steeds Beter'zetten onderne mers zich in om samen met gemeenten lokale initiatieven op het gebied van maatschappelijk ondernemen in de grote steden om te zetten in concrete projecten. Het Steeds Beter-programma is geïnitieerd door Samenleving&Bedrijf, een landelijk kennisnetnetwerk voor maatschappe lijk verantwoord ondernemen. Het programma is sinds september 2001 actief, en wordt onder steund door de ministeries van Binnenlandse Zaken en Economische Zaken. Ook de Rabobank is mede-initiator van Steeds Beter. Vijftien Rabobanken hebben zich inmiddels als voor trekker van het project opgeworpen. In bijvoor beeld Den Haag, Rotterdam, Amsterdam, Arnhem en Tilburg lopen onder andere projec ten op het gebied van werkgelegenheid voor ex-criminelen en projecten voor het versterken van de sociale band tussen bewoners van achterstandswijken. Meer informatie: fm.rn.infodeskcooperatie@rn.rabobank.nl O Rabobank profileert zich op Floriad Rabobank is prominent aanwezig in het Floriadepark. Samen met de Floriade-organisatie en de Nederlandse tuinbouwpromotieorganisa- ties participeert Rabobank in het Floriade Green Trade Centre. Het centre is gebouwd onder het grootste zonnedak ter wereld dat de zorg draagt voor de groene energie van het park. Dit zonne dak is door Rabobank groen gefinancierd voor het energiebedrijf Nuon. In het Trade Centre bevinden zich onder meer de Rabobank Conference Hall, een auditorium wat opvalt door een bijzondere constructie bestaande uit duur zame materialen zoals stro en leem, en een ontvangstruimte: het Rabobank Greenhouse. De Rabobank Groep gebruikt het auditorium onder meer voor haar relatiemarketing en om de sterke positie als agrarische kennisbank te bevestigen. Ook vinden in de Conference Hall de workshops voor leden plaats. De Floriade is open van 6 april tot 20 oktober. Bestuurders en toezichthouders van lokale Rabobanken kunnen vanaf 1 maart 2002 kaarten voor de Floriade bestellen via het speciale reserveringsnummer van de Rabobank: 0900 -129 00 00. Zij en ook (personeels)leden van de Rabobank kunnen hier kaarten verkrijgen tegen de speciale prijs van €12,75 per volwassene.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2002 | | pagina 21