Rabobank Den Haag e.o. Bancaire service staat voorop 20 Leden aan het woord Als echte stadsbank heeft Rabobank Den Haag te maken met een grote culturele diversiteit. Dat vergt maatwerk en ook improvisatie. Uitstekende service, dat is wat twee zakelijke klanten van deze bank het belangrijkste vinden. Het lidmaatschap is vooralsnog bijzaak. 1 Leden Fotografie Anne Morèl B&B 11 e jaargang 2002 01 Shirley en Joesoef Bhagwandas kwamen in 1974 van Suriname naar Nederland. In 1988 startten zij met hun autobedrijf en wer den ze klant bij de plaatselijke Rabobank. Shirley:'Dat was geen lastige keuze: de Rabo was het dichtst in de buurt en de adviseur had vertrouwen in ons.' Dit vertrouwen bleek gegrond. Door hard werken wist de familie het bedrijf flink uit te bouwen. Inmiddels sleu telen ook hun vier zonen mee in het garage bedrijf. Joesoef:'Wij hebben niet zo heel veel contact met de Rabobank: we sparen liever dan dat we een lening nemen.' Shirley lacht: 'En eigenlijk was ik me niet bewust dat we lid waren. Volgens mij is er geen verschil.' Doorgaans zijn ze zeer tevreden over de dienstverlening van de Rabobank, op een enkel knelpunt na. Shirley:'In onze bedrijfstak gaat veel contant, maar kaskantoren zijn steeds dunner gezaaid.Tot overmaat van ramp staan daar soms lange rijen voor het loket. Er is gesproken over een extra geldau tomaat hier in de buurt, maar die is er nog niet.'Wel is het kantoor aan de Kempstraat in de Schilderswijk onlangs vernieuwd en herin gericht, zodat een vlotte bediening weer is gewaarborgd. Bijdrage aan de groei Na zijn loopbaan in de uitzendbranche startte Robert Robinson zijn eigen werving- en selec tiebureau. Hij kwam vijfjaar geleden via zijn accountant bij Rabobank Den Haag terecht. Die zag wel toekomst in de jonge onderne ming. De zaak groeide snel en vanuit een sta tig pand zijn inmiddels zeven personeelsadvi- seurs dagelijks aan de slag om vraag en aan bod bij elkaar te brengen.'Aan die groei heeft de Rabo zeker bijgedragen', verklaart Robert die de dagelijkse leiding vorig jaar overdroeg aan de huidige directeur Silvia van Dijk. Pro-actieve benadering Impressive is gespecialiseerd in de werving en voorselectie van personeel op MBO+- en HBO- niveau op administratief gebied, marketing en PR, secretarieel, P&O, financieel en communi catie.'Een snel veranderende markt, waarbij het zaak is voortdurend in te spelen op de wensen vanuit de klantportfolio en eisen van kandidaten', aldus Silvia. Nog even afgezien van de recente invoering van de euro, veran dert volgens haar ook de bancaire dienstver lening in een hoog tempo. Het persoonlijk contact met de bankmedewerkers neemt snel af. Silvia:'De klant hoeft niet meer zonodig binnen te komen; alle kashandelingen gaan via automaten.' Robert: 'Daaraan merkje dat we in een periode van hoogconjunctuur leven.' Positief kritisch vult hij aan:'Toch wil ik graag dat de bank mij pro-actief blijft bena deren. Soms hoor je dan "te druk". Dat begrijp ik wel - het is de tendens van deze tijd - maar ik zou het graag anders zien. Bovendien wisselen adviseurs veelvuldig, waardoor het moeilijk is om een vaste relatie op te bouwen.' Trouwe klanten belonen De lidmaatschapsfilosofie van de Rabobank spreekt Silvia aan: 'Het halen van maximaal rendement staat niet altijd voorop. En je wilt ook ergens bijhoren, een club waarbij je je goed voelt.' Zo vindt ze het uitstekend dat Rabobank Den Haag participeert in het stads ontwikkeling platform:'Elke onderneming heeft maatschappelijke verantwoordelijkhe den; Impressive schenkt jaarlijks aan een goed doel in plaats van de eindejaarsgeschenken.' Verder moet het lidmaatschap van de bank naar haar idee niet zozeer gaan om leden voordeel. Ook trouwe klanten met een goede betalingsdiscipline moeten worden beloond, bijvoorbeeld met het verlagen van een risico opslag: 'En dan niet alleen wanneer ze daar om vragen, maar spontaan.' Soepel over naar euro De overgang naar de euro is voor zowel Bhagwandas als Impressive soepel verlopen. Voor Impressive betekende de euro het om zetten van de salarisadministratie en het installeren van een update van telebankieren om het wekelijkse betalingsverkeer onge stoord doorgang te laten vinden. Silvia:'Dat is de slagader van ons bedrijf, waarbij natuurlijk niets mis mag gaan.' Bij autobedrijf Bhag wandas is de familie vrij laconiek over de overgang van gulden naar euro:'Geld is geld nietwaar?'Aan telebankieren heeft Shirley zich nog niet gewaagd, maar dat gaan binnenkort veranderen. De adviseur van de Rabobank heeft al aangeboden persoonlijk langs te komen om het uit te leggen. Bank moet vooral bank zijn Zowel Bhagwandas als Impressive verwach ten dat hun Rabo-adviseur op de hoogte is van hun persoonlijke voorkeuren. Voor een ledenprogramma of voordelen in het blad "U" hebben ze niet zoveel belangstelling. Beide bedrijven willen vooral een bank die service, goede producten en concurrerende tarieven biedt. Een bank moet vooral bank zijn. Dan kan wat hen betreft de relatie met de Rabobank nog jarenlang vooruit.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2002 | | pagina 20