ObOti 1 Van de lokale en centrale elementen voor een eigen leden- programma zijn inmiddels diverse onderdelen praktijkrijp. Enkele voorbeelden en handvatten die kunnen bijdragen tot verdere verdieping van het lidmaatschap zijn de volgende: Infodesk Coöperatie (ACO), tel: 040 - 217 66 00, e-mail: fm.rn.infodeskcooperatie@rn.rabobank.nl B&B 11e jaargang 2002 01 Fotografie Esther Pennarts. f4 Verdieping ledenrelatie Introductiebijeenkomst nieuwe leden Een laagdrempelige activiteit is het uit nodigen van nieuwe leden voor een introductiebijeenkomst - bij voorkeur in de bank - waarbij leden kennis kunnen maken met de mensen en het verhaal van de Rabobank. Via het Rabobank intranet 'RaboWeb' zijn voorbeeldpresen taties, uitnodigingen en programma's beschikbaar die kunnen helpen om zo'n bijeenkomst in te richten. Communities scheppen een band Iedere plaatselijke Rabobank en alle banken samen faciliteren al dan niet bewust verschillende communities: groepen mensen die een gemeenschap pelijke interesse of belang hebben. Leden zijn geen losse verzameling indi viduen in een geografische afgebakend werkgebied, maar kunnen vanuit hun interesse deelgenoot zijn van diverse communities. Thema's rond wonen, wer ken en leven worden daarin verbonden met specifieke groepen als onderne mers, jongeren, senioren, agrariërs, et cetera. Rabobank kan hierin actief parti ciperen en bijdragen. De opgedane ken nis en ervaring bij de ene bank komt via diverse kanalen beschikbaar voor ande re banken, waardoor dit proces versnelt. Magazine U komt met U-Extn Het klantenmagazine'U'gaat na de suc cesvolle lancering in 2001 terug in fre quentie: het verschijnt in 2002 eens per kwartaal. Voorts wordt het blad gesplitst in het blad 'U' voor leden en betekenis volle klanten en een blad 'U-Extra'dat alleen voor leden is bestemd. Hierin tref fen zij meer (achtergrond)informatie aan die hoort bij het lidmaatschap en speci ale aanbiedingen met extra ledenkor ting. Het eerste nummer van U-Extra ver schijnt in mei 2002. Lidmaatschap in adviesgesprek Het lidmaatschap zou een vast onder deel moeten zijn van adviesgesprek- ken met de klant. Door betrokkenheid te tonen naar de klanten en door per soonlijk aandacht te besteden aan het lidmaatschap groeit de interesse van klanten. Zo is een eerste opstap te maken naar aandacht van de klant voor het lidmaatschap. In de praktijk blijkt dat adviseurs het vaak nog moei lijk vinden om het lidmaatschap aan te roeren. Redenen die zij aangeven zijn: beperkte tijd, onvoldoende helderheid over de betekenis en voordelen van het lidmaatschap en weinig leden informatie op het eigen netvlies. ACO verzamelt en ontwikkelt nu eenvoudige hulpmiddelen en tips, zodat de adviseur in gesprekken makkelijker aandacht aan het lidmaat schap kan geven. Jongerenraad als ambassadeur Met name hoger opgeleide jongeren tonen een groeiende belangstelling voor het lidmaatschap. Op het totaal aantal blijven de leden tot circa 35 jaar echter behoorlijk in de minderheid. Daarmee is het huidige ledenbestand geen evenredige vertegenwoordiging van het klantenbestand. Dit beeld is bovendien niet bevorderlijk voor onderdelen van ons gewenst imago (ondernemend, innovatief). Om jonge leden meer bij de bank te betrekken, wordt gewerkt aan een handleiding voor het opstarten en doorontwikkelen van een jongerenraad. Enkele tiental len banken werken al succesvol met een jongerenraad. Vertegenwoordigers van deze raden werken actief mee aan dit startdocument en treden ook op als ambassadeurs naar andere banken. De ervaring leert dat een jongerenraad het contact met en tussen jonge leden flink bevordert. Direct invloed via LedenOnLine Drukke algemene ledenvergadering Met 'LedenOnLine' is het de bedoeling om leden via internet te betrekken bij allerlei onderwerpen. Leden krijgen zo de kans om via een direct kanaal mee te praten over voor hen belangrijke thema's Het digitale ledenplatform biedt de mogelijkheid om meningen te peilen en 'chatsessies'te organiseren. Voor 'LedenOnLine' bankbreed te introduce ren, is besloten om het project eerst onder een aantal banken te testen. In augustus 2001 is met vijf banken een pilot gestart. Deze loopt door tot 1 juni 2002. Met de ervaringen van de eerste groep is ervoor gekozen een tweede pilot te starten. Deze tweede groep ban ken begint eind februari. Met de toename van het ledenaantal neemt de belangstelling voor de alge mene ledenvergadering toe. Circa twee derde van de banken die al een actief ledenbeleid voeren, bemerkte al een toe name van 25 tot 50 procent van het bezoekersaantal. Hierdoor ontstaat - behalve behoefte aan ruimere locaties - vraag naar nieuwe ideeën voor een geslaagde invulling van het programma. Veelal neemt ook het aantal vragen toe, onder meer over het lidmaatschap, fusie en lokale betrokkenheid, sluiting van bij kantoren en de dienstverlening (aan ouderen). Om banken te helpen aan sug gesties bij de voorbereiding van hun algemene vergadering verschijnt vanaf maart op het RaboWeb informatie over vormen, presentaties en een inventarisa tie van veelgestelde vragen met ant woorden. Deze informatie is na autorisa tie ook via de DBT-site te raadplegen. Voor meer informatie of vragen over (onderdelen van) het ledenprogramma:

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2002 | | pagina 17