V. Ledenprogramma lokaal in de steigers V t 9-* Ledenprogramma 2002 Tijdens de bestuurdersconferenties in het voorbije jaar besloot menig college tot het smeden van een eigen ledenbeleidsplan. Inspirerende ideeën en geslaagde praktijkvoorbeelden van diverse banken zorgen voor klinkende resultaten. Hierbij de stand van zaken rond het ledenprogramma en enkele handvatten om de ledengroei en -betrokkenheid in 2002 nog verder te stimuleren. Leden B&B 11 e jaargang 2002 01 Ledenbarometer: 01/02/02 ruim 350.000 nieuwe leden Begin februari 2002 was het totaal aantal leden gegroeid tot 843.752. Dit is de som van natuurlijke personen (733.823) en organisaties (109.929). Het aantal aspirant leden was op dat moment 5.126. Ten opzichte van de referen tiedatum 6 mei 2000 - vlak voorde eerste emis sie van ledencertificaten 35 - was het ledental begin februari toegenomen met 357.108. Snelst groeiende vereniging In 2000 ging op organisatieniveau het ledenpro gramma van start: een ambitieus programma gericht op 20% leden in 2003. Concreet betekent dat 1,2 miljoen leden. Inmiddels is het ledental van de Rabobank met 350.000 gegroeid tot bijna 850.000 leden. Eigen acties van lokale banken, ondersteund door de ledencertificaten, de leden administratie en het magazine 'U' hebben bijgedra gen aan de ommekeer van een afname tot een forse ledengroei. Voor het eerst sinds decennia is het totaalaantal hoger dan ooit tevoren. Aller hande activiteiten - lokaal en centraal ondersteund - maken Rabobank zelfs tot de snelst groeiende vereniging van Nederland. Kwaliteit van lidmaatschap Bij een groeiend aantal banken gaat het stijgende ledenaantal samen met een intensievere relatie door leden uit te nodigen voor bijeenkomsten, algemene vergaderingen en deelname aan klank bordgroepen of projecten. Dit sorteert vaak een positief effect. Veel banken komen echter nog onvoldoende toe aan de verdieping van het lid maatschap. Het Adviescentrum Coöperatie- Ontwikkeling (ACO) wil in 2002 bijdragen aan een beweging waarin lokale banken gestimuleerd en geïnspireerd worden op zoek te gaan naar de kwaliteit van het lidmaatschap en de verdieping van de relatie met leden. De relevantie van betrok kenheid - voor de leden zelf en voor de bank - staat hierbij centraal.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2002 | | pagina 16