10 vragen aan Herman Schenke I mri KI U pleitte voor een eigen 'bolwerkje'. Waarom? 10 vragen aan... 11 Wie is mr. Herman Schenke Waaraan ergert u zich Wat is de motivatie voor uw inzet ais Rabobestuurder? Hoe hebt u de CKV van 6 december ervaren? En het vervolg op 23 januari? Zijn de toporganen voldoende doordrongen van de CKV-boodschap? Is de commotie rond de personele unie wel terecht? Hl*) Wat is volgens u een beter passende figuur? •1 Is de CKV nieuwe stijl wel voldoende krachtig? B&B 11e jaargang 2002 01 Fotografie Esther Pennarts Besturen/managen dagelijkse functie advocaat procureur functie Rabobank Kringvoorzitter Gelderland-Zuid email advocaten@dmz.nl 'Ik ben geboren en getogen in Den Haag. Na mijn rechtenstudie in Leiden ben ik mijn echtgenote gevolgd naar Nijmegen. Daar gaf ik les aan de KUN om vervolgens de advocatuur in te gaan. Dat doe ik nu 22 jaar met veel plezier. Ik werk als advocaat en procureur op een middel groot advocaten- en notarissenkantoor en ben als een van de vier com pagnons belast met het algemeen management. Ik woon al 25 jaar in Wijchen en ben zo'n tien jaar bestuurslid - waarvan vijf jaar voorzitter - van Rabobank Wijchen-Beuningen. Verder ben ik actief in de Nederlandse Orde van Advocaten en bestuurslid van de Raad voor Rechtsbijstand te Arnhem.' 'Aan mensen die hun woord niet gestand doen en aan mensen die anders doen dan zij zeggen of doen voorkomen.' 'Als bestuurslid van een tennisvereniging kwam ik in contact met de Rabobank. Desgevraagd heb ik niet lang geaarzeld om toe te treden tot het Rabobestuur: de coöperatieve structuur sprak mij aan, het gezonde boerenverstand bij bancair ondernemen trok mij aan en mijn agenda paste zich aan.' 'Enerzijds de culminatie van een jarenlange klaagzang - in de wandel gangen - over centralistisch gedrag van Rabobank Nederland. De CKV van 6 december was de eerste bijna kringbrede openlijke en niet mis te verstane uiting van afkeer van dat centralisme. Anderzijds stond die CKV vooral in het teken van de nieuwe topstructuur. Die boodschap "van bovenaf" had iets weg van een overval.' 'Als een collectief puzzelen over en met de voorgestelde wijzigingen van de topstructuur.' 'Ik weet het niet. De signalen vanuit de toporganen zijn lang niet altijd eenduidig, soms tegenstrijdig, ook over het wezen van de organisatie: de coöperatieve structuur. Dat voedt de achterdocht over de koers van de top. Daar komt bij dat signalen vanuit de centrale organisatie die afbreuk lijken te doen aan de lokale autonomie, vaak min of meer automatisch als'non-coöperatief'worden uitgelegd.' 'Een personele unie tussen de raad van toezicht en het presidium van de CKV is in mijn visie een "verlegenheidsoplossing" die niet past in onze coöperatieve topstructuur. De CKV wordt zo onvoldoende erkend als een van de drie toporganen en deze oplossing neigt naar een "structureel onderonsje" tussen raad van toezicht en hoofddirectie.' 'Presidium van de CKV en raad van toezicht dienen naar mijn mening onderscheiden en gescheiden te blijven. De raad moet de controleren de functie - zonder vertroebelende neventaken - ook kunnen uitoefe nen op vergaderingen van de CKV met de hoofddirectie. Het argument dat het presidium geen beleids- of beslissingsinhoudelijke functie hoeft te vervullen, overtuigt mij niet. In mijn optiek is de CKV ook directer te voorzien van adequate informatie-, vergader- en besluitvor mingsinstrumenten. Een agendacommissie zou de aansturing van de CKV tot taak moeten krijgen. Die commissie zou bovendien als eerste aanspreekpunt voor de hoofddirectie moeten fungeren en dus niet de raad van toezicht.' 1' 'Ter waarborging van de eigen, onafhankelijke positie van de CKV heeft de agendacommissie een eigen staf, secretariaat een stukje eigen bureaucratie in Utrecht nodig.' 'In de huidige vorm niet. De CKV is "te groot", te weinig geëquipeerd, te onervaren en eigenlijk niet berekend op de toekomstige rol en taken als toporgaan. Maar daaraan kan worden gewerkt. De voorge stelde inkrimping van de CKV ondervond weinig weerstand. Verder wijst veel op een zekere bewustwording van de eigen positie van de CKV als DE stem van de lokale banken. De bestaande commissies - gerekruteerd uit CKV-leden en van daarbuiten - kunnen geïntegreerd worden in de nieuwe CKV-structuur. Ook mag in mijn gedachtegang de gemengde samenstelling van gekozenen en directeurenbestuurders in de CKV behouden blijven. De kwaliteit van de CKV kan onder meer worden gewaarborgd door het opstellen van deugdelijke profielen.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2002 | | pagina 11