10 vragen aan
Herman Schenke
I
mri
KI U pleitte voor een eigen 'bolwerkje'. Waarom?
10 vragen aan...
11
Wie is mr. Herman Schenke
Waaraan ergert u zich
Wat is de motivatie voor uw inzet ais Rabobestuurder?
Hoe hebt u de CKV van 6 december ervaren?
En het vervolg op 23 januari?
Zijn de toporganen voldoende doordrongen van de
CKV-boodschap?
Is de commotie rond de personele unie wel terecht?
Hl*) Wat is volgens u een beter passende figuur?
•1 Is de CKV nieuwe stijl wel voldoende krachtig?
B&B 11e jaargang 2002 01
Fotografie Esther Pennarts
Besturen/managen
dagelijkse functie advocaat procureur
functie Rabobank Kringvoorzitter Gelderland-Zuid
email advocaten@dmz.nl
'Ik ben geboren en getogen in Den Haag. Na mijn rechtenstudie in
Leiden ben ik mijn echtgenote gevolgd naar Nijmegen. Daar gaf ik les
aan de KUN om vervolgens de advocatuur in te gaan. Dat doe ik nu 22
jaar met veel plezier. Ik werk als advocaat en procureur op een middel
groot advocaten- en notarissenkantoor en ben als een van de vier com
pagnons belast met het algemeen management. Ik woon al 25 jaar in
Wijchen en ben zo'n tien jaar bestuurslid - waarvan vijf jaar voorzitter -
van Rabobank Wijchen-Beuningen. Verder ben ik actief in de
Nederlandse Orde van Advocaten en bestuurslid van de Raad voor
Rechtsbijstand te Arnhem.'
'Aan mensen die hun woord niet gestand doen en aan mensen die
anders doen dan zij zeggen of doen voorkomen.'
'Als bestuurslid van een tennisvereniging kwam ik in contact met de
Rabobank. Desgevraagd heb ik niet lang geaarzeld om toe te treden tot
het Rabobestuur: de coöperatieve structuur sprak mij aan, het gezonde
boerenverstand bij bancair ondernemen trok mij aan en mijn agenda
paste zich aan.'
'Enerzijds de culminatie van een jarenlange klaagzang - in de wandel
gangen - over centralistisch gedrag van Rabobank Nederland. De CKV
van 6 december was de eerste bijna kringbrede openlijke en niet mis te
verstane uiting van afkeer van dat centralisme. Anderzijds stond die
CKV vooral in het teken van de nieuwe topstructuur. Die boodschap
"van bovenaf" had iets weg van een overval.'
'Als een collectief puzzelen over en met de voorgestelde wijzigingen
van de topstructuur.'
'Ik weet het niet. De signalen vanuit de toporganen zijn lang niet altijd
eenduidig, soms tegenstrijdig, ook over het wezen van de organisatie:
de coöperatieve structuur. Dat voedt de achterdocht over de koers van
de top. Daar komt bij dat signalen vanuit de centrale organisatie die
afbreuk lijken te doen aan de lokale autonomie, vaak min of meer
automatisch als'non-coöperatief'worden uitgelegd.'
'Een personele unie tussen de raad van toezicht en het presidium van
de CKV is in mijn visie een "verlegenheidsoplossing" die niet past in
onze coöperatieve topstructuur. De CKV wordt zo onvoldoende erkend
als een van de drie toporganen en deze oplossing neigt naar een
"structureel onderonsje" tussen raad van toezicht en hoofddirectie.'
'Presidium van de CKV en raad van toezicht dienen naar mijn mening
onderscheiden en gescheiden te blijven. De raad moet de controleren
de functie - zonder vertroebelende neventaken - ook kunnen uitoefe
nen op vergaderingen van de CKV met de hoofddirectie. Het argument
dat het presidium geen beleids- of beslissingsinhoudelijke functie
hoeft te vervullen, overtuigt mij niet. In mijn optiek is de CKV ook
directer te voorzien van adequate informatie-, vergader- en besluitvor
mingsinstrumenten. Een agendacommissie zou de aansturing van de
CKV tot taak moeten krijgen. Die commissie zou bovendien als eerste
aanspreekpunt voor de hoofddirectie moeten fungeren en dus niet de
raad van toezicht.'
1'
'Ter waarborging van de eigen, onafhankelijke positie van de CKV
heeft de agendacommissie een eigen staf, secretariaat een stukje
eigen bureaucratie in Utrecht nodig.'
'In de huidige vorm niet. De CKV is "te groot", te weinig geëquipeerd,
te onervaren en eigenlijk niet berekend op de toekomstige rol en
taken als toporgaan. Maar daaraan kan worden gewerkt. De voorge
stelde inkrimping van de CKV ondervond weinig weerstand. Verder
wijst veel op een zekere bewustwording van de eigen positie van de
CKV als DE stem van de lokale banken. De bestaande commissies -
gerekruteerd uit CKV-leden en van daarbuiten - kunnen geïntegreerd
worden in de nieuwe CKV-structuur. Ook mag in mijn gedachtegang
de gemengde samenstelling van gekozenen en directeurenbestuurders
in de CKV behouden blijven. De kwaliteit van de CKV kan onder meer
worden gewaarborgd door het opstellen van deugdelijke profielen.'