8 Tips: De leden van de raden van toezicht verdeelden zich tijdens het ochtendprogramma van de conferenties over zes work shops. Daarbij gingen interessante praktijkvoorbeelden en ervaringen van de deelnemers zelf over tafel. Zes van de inleiders vatten de tips uit de workshops voor u samen: ter ondersteuning en inspiratie bij uw toezichthoudende taken. Tip: Tip: Toezicht houden De toezichtworkshops in Cees Slijkhuis, adjunct-regiodirecteur Oost-Nederland e-mail: c.slijkhuis@ rn.rabobank.nl Inzicht in informatie Werken aan en met informatie De raad van toezicht moet zijn taak in belangrijke mate verrichten op basis van verkregen informatie. Die bestaat vaak uit pakken papier. Krijgt de raad te veel, te weinig, de juiste informatie? Hoe komen we eraan of waar halen we het vandaan? Met informatie moet kritisch worden omgegaan. Door middel van een zogenaamde postbakoefening trainden de deelnemers elkaar op het herkennen en onderkennen van de relevantie van aange boden informatie. Stel vast wat essentiële informatie is en wat niet. Wat kan er gemist worden? Wat ontbreekt er? Zit de juiste informatie bij de stukken? Past de informatie bij de aan de orde zijnde besluitvorming? Vraag, en vraag door tot de juiste informatie is verworven en begrepen. Paul de Brie, Audit Rabobank Groep e-mail: c.p.c.brie2@ intern.rabobank.nl Toegevoegde waarde van derden Wegwijs binnen de organisatie De raad van toezicht staat bij het uitoefe nen van haar taak niet alleen. Binnen de Rabobank Groep zijn verschillende disci plines aanwezig die de toezichthouder rechtstreeks kan inschakelen, zowel voor reguliere situaties als voor incidenten. Gedacht kan worden aan de regiodirec ties, Audit Rabobank Groep (voorheen Accountantsdienst), Juridische en Fiscale Zaken, Adviescentrum Coöperatie- Ontwikkeling en het Bureau Toezicht en Compliance. Het is aan de raad van toezicht om in voorko mende gevallen een beroep te doen op deze disciplines. De regiodirectie kan als direct aan spreekpunt de toezichthouder hierbij desge wenst de weg wijzen. Het advies is dan ook om tijdens de reguliere contacten met de regiodi rectie eventuele vragen die betrekking kunnen hebben op het inschakelen van derden aan de orde te stellen. behandeld. Tevens stroomlijnt de plan ning de informatievoorziening voor de toezichthouder. het vergaderschema vormt de kapstok voor de kerntaken; de beleidscyclus is de basis voor de planning; de agenda heeft een specifieke rubriek'ter goedkeuring'; de voorzitter van de raad van toezicht ziet toe op de agendasamenstelling. Jeanne Martens, Capabel project management e-mail: j.w.g.m.martens@ rn.rabobank.nl De vergadertafel De zin en onzin van vergaderen De vergadertafel is voor de toezichthou der de plaats waar uiteindelijk alles gebeurt. Hier vindt de gedachte(uit)wisse- ling plaats en neemt het college zijn besluiten. Ook voor de effectiviteit van de vergaderingen geldt dat een goed begin het hele werk is. Dit begin bestaat uit een jaarplanning. De crux zit hem in de keuze van de onderwerpen die zullen worden Zicht op eigen functioneren Toezicht op onszelf Kernboodschap uit deze workshop over de kwaliteiten en de samenstelling van de raad van toezicht: een raad van toezicht kan niet gemiddeld voldoende functione ren. Het is voldoende of onvoldoende! Dus niet zoals op school waar een hoog cijfer zeven of acht andere onvoldoendes compenseert. Daarmee kom je gemiddeld wel op een voldoende uit. Kchter, wan neer een raad van toezicht op één aspect van het functioneren - bijvoorbeeld de onafhankelijkheid ten opzichte van het bestuur - onvoldoende scoort, heeft dat een negatieve invloed op het volledige functioneren van de raad. Wim Huijs, Advies centrum Coöperatie Ontwikkeling e-mail: w.h.j.m.Huijs@ rn.rabobank.nl

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2001 | | pagina 8