Lustrumseminar RaboVrouwenNetwerk Het vrouwennetwerk binnen de Rabobank Groep beleeft haar eerste lus trum. Daarom werd in samenwerking met het Bureau Diversiteit van Rabobank Nederland en de vereniging Jong Rabo het seminar'Diversiteit werkt!' georganiseerd. Het werd een waar circus. Met veel infotainment in de piste voor een 500-koppig publiek. De even bevallige als vaardige spreek- stalmeester was nieuwslezer Sacha de Boer. Hoofddirectievoorzitter Hans Smits was een van de inleiders, maar bleef gedurende het hele programma een dankbaar aanspreekpunt. e-mail: fm.rn.BureauDiversiteit@rn.rabobank.nl fotografie Bertus de Ruiter Maatschappij 'Diversiteit daagt uit!' oor een jubileum van een vrou wennetwerk waren er opval lend veel mannen onder het publiek in de circustent. De grijs- ha rigen onder hen - van tevoren gestigma tiseerd met een stickertje - was een vak apart toegewezen. Het bleken 'toevallig' allemaal (grijsgeklede) managers van manne lijke kunne te zijn. Zij zouden het die middag als groep nog diverse keren zwaar te verduren krijgen. De oproep 'Vergeet je manager niet!' aan de aanwe zige leden van het Vrouwennetwerk was niet tevergeefs geweest. Het glazen plafond doorbreken Staatssecretaris Annelies Verstand en hoofddirectievoorzitter Hans Smits wer den na het houden van korte inleidingen, en versterkt met Trude Maas van de ABN-AMRO, door Sacha de Boer aan de tand gevoeld over hun houding tegenover diversiteit in samenleving en onderne ming. 'Diversiteit werkt inderdaad', aldus Verstand, 'want bedrijven die het prakti seren, presteren beter.' Zij verwees naar onderzoek in de VS, de multiculturele samenleving avant la lettre. Dat het in Nederland met diversiteit in de bedrijven nog steeds tegenvalt, komt volgens de staatssecretaris mede doordat bij ons eeu wenoude rolpatronen en opvattingen in de genen zitten. Hans Smits bracht hulde aan de pioniers van het vrouwennetwerk en probeerde vooruit te blikken naar de stand van zaken in 2006. Hij is van mening dat de top van de Rabobank Groep - inclusief die bij de lokale banken - tegen die tijd ook divers zal zijn samen gesteld met een gezonde mix van nieuwe Nederlanders en vrouwen. 'Diversiteit daagt uit', oordeelde hij. 'Op weg naar 2006 zullen we dat moeten uitstralen. Met opleidingen, trainingen, manage mentontwikkeling en werving en selectie moeten we ervoor zorgen dat het glazen plafond wordt doorbroken.' Een knuffel van Taante Smits waakte voor het wekken van al te hoge verwachtingen. 'Maar een of twee vrouwen in de hoofddirectie moet kunnen binnen een jaar of vijf.' In de discussie, waarbij het geëerd publiek intensief werd betrokken, kwam diversiteit naar voren als een breed begrip. In de kern gaat het vooral om een cultuurprobleem en zeker niet louter om vrouwen en nieuwe Nederlanders. De strategie moet zich richten op het voldoende aan de bak komen van allerhande groepen. Opgemerkt werd dat vooral een legerach- tige manier van organiseren ons parten speelt. Maar als de wil er is, is er ook een weg. Meer vrouwen en 'nieuwe Nederlanders' moeten vertrouwen en ver antwoordelijkheden krijgen om zich via een proces van trial and error te bewij zen. Een bijzonder baanbrekend intermez zo was een conference van een typisch Surinaamse 'Taante' die Hans Smits direct een lekkere knuffel gaf. Met haar heerlij ke humor maakte zij heel veel taboes in diversiteit bespreekbaar. 'Onze lieve I leer gaf de blanke de klok, maar de zwarte de tijd!' Helden en heldinnen Vier mensen met achtergrond en ervaring in diversiteit in het bedrijfsleven vormden vervolgens een origineel panel. Fr gingen heel wat tips over tafel. 'Blijf vooral kritisch naar jezelf toe, want het is niet alleen een zaak van de onderneming, maar ook van de persoon die het betreft. Mijn raad is vooral jezelf te blijven. Wees authentiek.' Een suggestie voor bedrijven was om 'helden en heldinnen' op sleutel posities te plaatsen om zo diversiteit te stimuleren en geaccepteerd te krijgen. Men was ervan doordrongen dat realisme geboden is. 'Het moet geleidelijk, anders gaat het niet.' Diversiteit is vooral een kwestie van logisch nadenken. 'Zonder diversiteit kom je er als bedrijf in de 21e eeuw niet meer!' Getuige de succes volle organisatie van dit seminar door het RaboVrouwennetwerk, het Bureau Diversiteit en Jong Rabo kan ook een bundeling van 'pro-diverse' krachten helpen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2001 | | pagina 21