Klankbord in kijker op algemene vergadering 20 Leden 9 9* Annelies Janssen (I) en Har Lennaerts (r) Mede door een groeiend ledenaantal - van circa 1.500 tot zo'n 2.400 in een jaar - was het volle bak bij de alge mene vergadering van Rabobank Beesel- Belfeld-Reuver-Tegelen. Maar liefst 275 leden kwamen bijeen. Het programma begon en eindigde naar wens van de leden met een informeel samenzijn. Daar tussen in was voor elk wat wils volgens het 'cafetariasys- teem' met korte presentaties van de zes klankbordgroepen'en een prikkelend betoog door Antoon Vugts van kopieermachinefabri kant Océ. Bezien vanuit het jaar 2050 nam deze gastspreker het HRM-beleid luchtig en confronterend op de korrel. Uiteraard ont braken de officiële plichtplegingen niet, met de goedkeuring van de jaarrekening, en werd het lokale stimuleringsfonds van 'de bank met de langste naam' opgericht. Rabovirus met incubatie Annelies Janssen woont al dertig jaar in Reuver en ging op aandringen van haar man ('hij is zeker al 40 jaar lid') voor het eerst mee naar de algemene vergadering van de Rabobank. 'Het trok me aanvankelijk hele maal niet, maar het was heel persoonlijk. Ik zat telkens op het puntje van mijn stoel en de avond was voorbij voor ik er erg in had.' Naast de gastspreker, mochten de presenta ties van de klankbordgroepen op haar volle aandacht rekenen. 'Een brede diversiteit waarvan ik niet wist dat zoiets binnen de bank bestond.' En hoewel ze van oorsprong zakelijk elders bankiert, besloot ze na afloop meteen om lid te worden van de Rabobank. 'Ik was natuurlijk al langer besmet met het Rabovirus, maar het had - zeg maar - een incubatietijd van dertig jaar.' Twee minuten zendtijd Har Lennaerts, Fiat-Lancia autodealer in Beesel, komt al sinds jaren naar de algemene vergadering van zijn bank. Hij is klant en lid sinds hij zich kan heugen, in Beesel was niks anders!' Hij nam het autobedrijf over van zijn vader en bouwde dit uit tot drie vestigingen. Toch is hij niet helemaal eenkennig, zo geeft hij aan: 'Bedrijfsmatig heb ik contact met diverse banken, maar bij Rabobank is de afstand klein, zijn de tarieven scherp en is de dienstverlening en advisering prima in orde.' Over de opzet van de algemene vergadering is Lennaerts zeer te spreken. 'Vroeger kreeg ik wel eens het gevoel dat ik bij een agrarische vergade ring was, met een hapje en een drankje. Nu is de presentatie van de cijfers makke lijker te verteren en schept de bijeenkomst meer mogelijkheden tot het leggen van contacten.' Klankbord bewijst nut Als lid van de klankbordgroep midden- en kleinbedrijf trad Lennaerts ook zelf op tij dens de ledenvergadering. 'Heel kort, met slechts 2 minuten zendtijd!' Het klankbord mkb hield zich onder meer bezig met over wegingen rond het gebruik van de bedrijven- balie, openingstijden, tarieven, betaalauto maten, chipknip en dergelijke. 'Onderwerpen als de kosten van automati sche betaling, service en snelheid worden heel kritisch en zakelijk bekeken.' Lennaerts merkt dat de signalen een zeker effect sorte ren: 'Soms is de coöperatie traag, maar bij voorbeeld de evolutie aan verbeteringen bij de kredietbeoordeling leert dat directe inspraak positieve gevolgen kan hebben.' Annelies Janssen verricht veel activiteiten als bestuurslid van de Regionale Reuma Patiënten Vereniging. Nadat ze zelf een zware periode van haar ziekte had overwon nen, besloot ze als vrijwilligster een extra steentje bij te dragen. 'Dat geeft inspiratie en ideeën.' Het gaat haar om een hulpvaardige bank. De klankbordgroep voor verenigingen en stichtingen heeft dan ook haar bijzondere interesse. 'Ter wille van een bloeiend vereni gingsleven is het handig om soms het nodige te kunnen regelen door gebruik te maken van elkanders ervaringen en contacten.' Onderscheid lid-klant onduidelijk Beide geven aan dat het onderscheid tussen klant en lid onduidelijk is. Lennaerts: 'Wat is nou lid? Ik bankier bij de bank!' Volgens hem moet met voordelen selectiever worden omgegaan om de meerwaarde van het lid maatschap tot uitdrukking te brengen. Ook Janssen vindt het verschil niet helder. 'Meer leden is prima, maar niet alleen voor het organiseren van feestavondjes.' Spontaan noemt ze lidmaatschapmotieven die haar aanspreken: kennis in huis halen, sociale contacten opdoen, deelnemen aan klank bordgroepen, voeling houden met ontwikke lingen in het gebied. Maar doe je dat nu als klant of is zoiets exclusief voor leden? En wanneer ben je een betekenisvolle relatie? Moeten man en vrouw beide lid worden? Vragen waarop - ook door onduidelijkheid binnen de Rabobankorganisatie - niet altijd een eenduidig antwoord komt. 1 Te weten: 1. agrarisch 2. midden- en kleinbedrijf 3. HID 4. senioren 5. volwassenen 6. verenigingen en stichtingen

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2001 | | pagina 20